Početna Off 880 pregleda

Čovjek koji stoji iza projekta Tesla

Elon Musk
Vidi galeriju 1/5
Čovjek koji stoji iza projekta Tesla Čovjek koji stoji iza projekta Tesla Čovjek koji stoji iza projekta Tesla Čovjek koji stoji iza projekta Tesla Čovjek koji stoji iza projekta Tesla

Dionica mu raste 625% godišnje

Kanadski fizičar prodao je Pay Pal, čiji je bio osnivač za 1,6 milijardi kuna i uložio ih u Teslu, u tvrtku koja je eksperimentalno prerađivala Lotus Elise u elektro aute pokrenuvši posao kojem posvećuje pola radnog vremena, druga je polovica rezervirana za svemirski program

Danas je gotovo nemoguće pokrenuti serijsku proizvodnju auta. Na stranu Pagani i Koenigsegg, koji proizvedu nekoliko komada godišnje. Novi proizvođač serijskih auta može doci samo iz Kine, osnovan planskim gospodarstvom i osnažen velikim domaćim tržištem. Ipak, uvijek postoji izuzetak. U ovom slučaju zove se Tesla, odnosno Musk, i dolazi iz SAD-a. Tvrtka je osnovana 2003. u Silicijskoj dolini, a ne u Detroitu, koji je već više od stotinu godina svjetska automobilska prijestolnica. Lokacija u Kaliforniji nije slučajna i odmah u startu otkriva da se radi o novom konceptu auta. Elon Musk, kanadski fizičar prodao je Pay Pal, čiji je bio osnivač za 1,6 milijardi kuna i uložio ih u Teslu, u tvrtku koja je eksperimentalno prerađivala Lotus Elise u elektro aute. Biznis je zapravo preoteo dvojici informatičkihpoduzetnika koji su odličnu ideju skoro upropastili. Martin Eberhard i Marc Tarpenning bili su vizionari i odlučili su riješiti svjetski problem globalnog zagađenja uzrokovanog jednim dijelom i motornim vozilima. Bez nekog posebnog razloga, odlučili su se riješiti nafte kao pogonskog goriva za aute. Krenuli su od činjenice da broj auta nezaustavljivo raste i pretpostavke da uskoro nećemo proizvoditi dovoljno nafte kako bi pogonili sve aute. Pretpostavili su da jeelektrični pogon najbolje rješenje i odlično zaključili da ljudi ne žele električne aute kako bi uštedjeli na gorivu, većkako bi pokazali ekološku svijest. Eberhard i Tarpenning nisu ušli u automobilski business kao zaljubljenici u aute. Njih nije zanimala proizvodnja, već su kontaktirali najbolje u industriji da to učine za njih. Odabrali su Lotus i dogovorili da Elise preurede u električni auto i nazvali ga Tesla Roadster. Jedini dijelovi koji Lotus nije razvijao su električni pogon, baterije i programi kojima se bavila upravo Tesla Eberharda i Tarpenninga.Osnivači su započeli okupljati investitore i jedan od prvih bio je Elon Musk.

Tesla je danas sinonim za američki automobil, a ne hrvatskog znanstvenika zahvaljujući Musku i njegovom fantastičnom poslovnom uspjehu

Mladi kanadski fizičar, dvije je godine ranije zaradio ogromne novce prodajom udjela u PayPalu, tvrtki za plaćanje internetom, čiji je suosnivač. Musk se zasitio biznisa s internetskim plaćanjem i bio je u potrazi za novim projektom. I sam je dugo vremena maštao o vozilima na alternativni pogon i ponuda Eberharda i Tarpenninga učinila mu se idealnom. Musk je investirao 170 milijuna kuna vlastitog novca i uključio se u strateško planiranje proizvoda. Ubrzo se razočarao u osnivački dvojac. Zaključio je da nisu u stanju kontrolirati projekt, jer su troškovi nekontrolirano rasli. Obojicu je izbacio iz tvrtke i sam je preuzeo kormilo postavši glavni izvršni direktor (CEO). Eberhard je bio razočaran i tužio je Teslu, a danas radi za Volkswagen. O dvojcu koji je osnovao tvrtku nema traga u službenoj komunikaciji Tesle. Tvrtka podržava popularnu zabludu kako je Musk osnivač, a dvojac pionira naprosto su gumicom izbrisali. Recesija je skoro uništila Teslu i Muskovo osobno bogatstvo, ali odličnim vodstvom preokrenuo je situaciju i privukao brojne nove investitore.

Lotus je započeo s proizvodnjom Tesle Roadster 2008., a do 2012. proizveo je svih ugovorenih 2400 komada. Tesla je odmah s početkomproizvodnje Roadstera počela razvijati drugi model, premium limuzinu s pet vratiju poznatu kao Model S. Za dizajn se obratila Henriku Fiskeru, koji je pokrao Teslinu tehnologiju i od nje napravio vlastitu premium limuzinu ironičnog imena Karma. Zanimljivo je da Tesla danas laže kako je Model S dizajnirao njihov dizajner Franz von Holzhausen, iako je s Fiskerom vodila sudski spor oko krade tehnologije tijekom procesa dizajna. Isti obrazac ponavljaju i za Roadster za koji tvrde da ga je dizajnirao Musk, iako je autor Lotusov Barney Hatt. 12. lipnja ove godine Tesla je objavila da neće tužiti nikoga tko u dobroj vjeri koristi njihove patente. Drugim riječima, Musk je dopustio slobodnu upotrebu Tesline tehnologije. Tako je Tesla postala prvi Open Source auto.

Musk tvrdi da trenutno nema konkurenciju, a želio bi je dobiti, jer to bi bilo dobro za posao. Tesla je trenutno fokusirana na postavljanje stanica za brzo punjenje, kojih u SAD-u ima manje od stotinu. Nepostojanje punjača odbija kupce, veći brojproizvođača EV-a (električnih vozila), povećao bi broj punionica i prodaju Tesle. Jednostavno, Apple i Samsung danas troše više novca na zaštitu patenata nego na razvoj i istraživanje. Tesla ne želi upasti u tu, slijepu, ulicu. Hrabar potez, nema što!

Činjenica je da Tesla niti šest godina nakon prvog modela nema konkurenciju. Naravno da postoje i drugi električni auti, ali nema brenda koji omogućavasportsku vožnju „bez emisije“ CO2. 2010. Toyota je kupila mali udio u Tesli za 286 mil. kuna i naručila konverziju 2600 komada RAV4 u električne modele. Za Toyotu projekt je promašaj, jer u travnju je u SAD-u prodano samo 69 RAV4 EV, naspram, primjerice, 2100 Nissana Leaf. S druge strane, Tesla je na ovom projektu stekla dragocjeno iskustvo električnog SUV-a koje ce joj pomoći za razvoj Modela X. Toyota je donijela stratešku odluku da neće nastaviti suradnju s Teslom, ali u međuvremenu se Tesli obratio Mercedes.

Suradnja već postoji, jer Model S sadrži Mercedesove komponente, poput ručice pokazivača smjera. Sada je Tesla pomogla Mercedesu razviti Mercedes B klase Electric Drive. Najnovija vijest vezana uz Teslu glasi da započinje izgradnju tvornice baterija vrijednu 28 milijardi kuna koju ce Panasonic podržati sa 1,4 milijardom kuna. Tesla želi sljedeće godine prodati 100.000 automobila. Usporedbe radi Porsche je lani prodao 86.000, a Volvo 235.000 auta. Samo tržište EV-a u SAD-u ove cegodine biti oko 50.000 automobila, što znaci da Tesla za postizanje cilja mora ostvariti globalnu popularnost. Sve ove uspjehe Musk ostvaruje samo za pola radnog vremena, jer drugu polovicu posvećuje tvrtki za prijevoz u svemiru, SpaceX.

Kriza za Teslu ne postoji

Koliko Tesla golica maštu javnosti najbolje govore činjenice. Lani je Tesla bila najtraženiji proizvodač auta na Googleu. Lani su dionice Tesle skočile 625%, a pribroji li tome i druge kljucne investicije, Musk je utrostručio bogatstvo u samo godinu dana i danas ono iznosi 57 milijardi kuna. Postao je i drugi čovjek na svijetu koji je doveo tri tvrtke do prve milijarde dolara. 2,7 milijardi kuna kredita za proizvodnju Tesle S u SAD-u dobili su od države uz minimalne kamate i puno kritika javnosti, no svi su ušutjeli kada su ga otplatili 9 mjeseci prije roka. S vremenom su uspjesi zainteresirali i najveće.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.