Početna Magazin 8570 pregleda

Fiat Regata: Zagijev službeni auto i 'svjetski prvak u hrđanju'

FOTO: Fiat

Problemi s hrđom su se počeli javljati već kod novih automobila. Nakon dvije, tri godine hrđa bi se proširila po čitavom automobilu...

U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" govorimo o automobilima koji su obilježili našu prošlost, ali su bili toliko neupadljivi ili neuspješni da smo ih vrlo brzo zaboravili. Današnji gost je Fiat koji je svojim kupcima zadavao ogromne probleme zbog hrđe i zbog toga brzo nestao sa cesta.

Talijanski automobili su u povijesti bili poznati po dobrom dizajnu, izdržljivijim motorima i zabavi u vožnji, no ovaj automobil nije imao ili nudio ništa od toga. 

Fiat Regata, interno nazvana Type 138 proizvodila se i prodavala u Europi od kolovoza 1983. do siječnja 1990. godine, a u Argentini je njena karijera potrajala čak do 1995. godine. Automobil se temeljio na platformi Fiata Ritmo, koji sam po sebi nije bio na baš najboljem glasu. On je možda dobro izgledao i bio zabavan u vožnji, no problemi su mu bili nepouzdanost i hrđa. Isti problemi obilježit će i karijeru Regate. 

Author: Fiat foto: Fiat

Regata, kompaktni model s limuzinskim stražnjim dijelom bila je duga 4,26 metara. Na tržište je došla s vrlo konkurentnom cijenom od 11.383.000 lira, to je tada bilo negdje oko 11.000 njemačkih maraka, što bi s uračunatom inflacijom bio ekvivalent današnjih 13.000 eura. Za usporedbu, tadašnji osnovni Golf koštao je oko 13.000 maraka. U rujnu 1984. uslijedio je karavan s pet vrata, koji je imao dodatno ime Weekend, što je u to vrijeme bilo uobičajeno u Fiatu. Ovaj model je imao jedan vrlo inteligentan detalj. Osim vrata prtljažnika otvarao se i dio odbojnika što je omogućilo lakši utovar i prijevoz dugih predmeta sa zatvorenim prtljažnikom. Nestašni Talijani često su ovaj odbojnik koristili i kao "vanjsko sjedalo" auta jer je mogao nositi 150 kilograma.  

Author: Fiat foto: Fiat

Svima nam je jasno od kuda su Talijani našli inspiraciju za ime, jer riječ Regata i na našem i na talijanskom jeziku ima isto značenje. No u Švedskoj je ono bilo vrlo slično pogrdnom nazivu za "bahatu ženu", pa je Fiat automobil za Švedsku preimenovao u Regatta, s dva "T".

Ponuda motora Regate bila je jednako nespektakularna kao i sam automobil. Benzinski motori od 65 do 100 KS (110 KS kasnije u Argentini), te dizeli koji su razvijali između 58 i 80 KS. Svi kotači Regate bili su neovisno ovješeni, sprijeda s MacPherson ovjesom, a svi modeli su serijski dolazili s mjenjačem od pet brzina. 

Author: Fiat foto: Fiat

Od proljeća 1985. do sredine 1987. godine, Regata je na nekim tržištima također bila ponuđena kao 70 ES (for Energy Saving). Ova verzija je bila dizajnirana kako bi trošila što manje zahvaljujući raznim modifikacijama. Izvana se automobil  razlikovao od ostalih modela po deflektorima vjetra na prednjim bočnim staklima, posebnim aerodinamičnim poklopcima kotača i mat crnom gumenom "spojlerčiću" na poklopcu prtljažnika. Ova ja automobil je imao i jedan od prvih serijskih start-stop sustava na svijetu. Kada je funkcija bila uključena, motor se mogao isključiti pritiskom na tipku i ponovno pokrenuti pritiskom na papučicu gasa.

Author: Fiat foto: Fiat

Zbog niske cijene Regata je bila relativno popularna i u Hrvatskoj tijekom osamdesetih godina. Vozili su je bogatiji građani i taksisti, no gotovo isključivo kao limuzinsku verziju. Najviše ih se na cestama u Zagrebu pojavilo uoči Univerzijade 1987. godine koja je bila najveći sportski događaj u dotadašnjoj povijesti Hrvatske i povod za potpunu rekonstrukciju čitavog grada. Grad je uljepšan brojnim  arhitektonskim zahvatima, a ceste su "uljepšane" s više od sto novih bijelih Regata 100 (100 KS, 1,6 litara, benzinac) koje su organizacijskom odboru  Univerzijade služile kao vozila za prijevoz VIP gostiju. Za ono doba u Hrvatskoj (Jugoslaviji) je to bio iznimno luksuzan auto koji je ima čak i putno računalo koje je davalo informacije o potrošnji goriva, prosječnoj brzini, dosegu, optimalnom odabiru stupnjeva prijenosa... Nakon Univerzijade automobili su postali dio voznog parka gradskih službi ili su prodani zainteresiranim kupcima.

Author: Fiat foto: Fiat

U to doba Regata je bila jedno od najčešćih "luksuznih" zapadnih vozila na zagrebačkim cestama. No ubrzo je počela nestajati kada su je počele sustizati boljke koji je bilo obilje. Najveći problem je bila hrđa. Regata je, kao i mnogi drugi Fiati, Lancie i Alfe imala jako lošu zaštitu od hrđe te su se problemi počeli javljati već kod novih automobila. Nakon dvije, tri godine hrđa bi se proširila po čitavom automobilu. Motori su bili pouzdani i laki za održavanje, a elektronika je znala stvarati probleme. Problem s hrđom bio je razlog tome što je Regata vrlo brzo iščezla s cesta. 

Danas ćete teško naći rabljenu Regatu u našim  oglasnicima, no potražite li izvan Hrvatske pronaći ćete tu i tamo koji primjerak koji se još nije raspao od hrđe. Cijene se kreću od oko 1000 do 5000 eura za bolje uščuvane primjerke. 

  • Važna obavijest
    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Autostart.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Autostart.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • jaki

    Šta nije bio službeni auto Univerzijade u ZG, Mitsubishi?

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.