Početna Magazin 5501 pregleda

Škoda Favorit: Auto koji je "motorizirao" Hrvatsku

FOTO: Škoda

Od ovog tjedna uvodimo novu rubriku "SJEĆATE LI GA SE?". U njoj govorimo o automobilima koji su obilježili našu prošlost, ali su bili toliko neupadljivi da smo ih vrlo brzo zaboravili

Pozate ih, ali ste ih nekako i zaboravili. Ovi automobili obilježili su našu prošlost, neki od njih su svojedobno bili i vrlo uspješni, no istodobno toliko neupadljivi da su brzo zaboravljeni. U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" podsjećamo vas na automobile koje ipak ne bismo trebali prepustiti zaboravu. Iz ovog ili onog razloga...

Godine 1980. Škoda je bila u velikim problemima. Njihovi modeli bili su vrlo zastarjeli, a projekt novog automobila koju je zajedničkim snagama trebala razviti Čehoslovačka i Istočna Njemačka je propao jer se DDR povukao zbog velike financijske krize u koju je zapao. Projekt je započeo 1975. pod kodnim nazivom 760. Iz njega je trebao nastati niz modernih vozila s prednjim i stražnjim pogonom i modernim četverotaktnim motorima zapremine između 1,1 i 1,5 litara. 

Author: Škoda foto: Škoda

Nakon propasti tog projekta čehoslovački politički vrh dopustio je Škodi nastavak razvoja i tako je 1981. godine nastao prototip 781 SV 1. Bio je to hatchback s pet vrata i pogonom na prednje kotače. Duljina od 3,99 metara je bila na razini Golfa, a auto je imao međuosovinski razmak od 2,45 metara, veliki prtljažnik od 450 litara i četverocilindrični motor od 55 KS. Vizualno je auto podsjećao na Opel Kadett D i Renault 14.

Author: Rainerhaufe/CC BY-SA 4.0 foto: Rainerhaufe/CC BY-SA 4.0

Tijekom 1981. Škoda je nastavila razvoj modela 781. Izgrađeno je nekoliko prototipova, testirani su motori i druge komponente, no problem je bio što je auto koristio mnoge komponente iz DDR-a koje je sada trebalo zamijeniti. Godine 1982. objavljeni su i ciljevi koje je Škoda postavila u dogovoru s političarima. Masa praznog vozila nije smjela prelaziti 780 kilograma, a cijeli razvoj trebao je biti dovršen do 30. lipnja 1985., a automobil se naći u proizvodnji najkasnije do 1990. godine. Posebna komisija Čehoslovačke komunističke partije nadzirala je razvoj i izvještavala Centralni komitet. Cilj je bio napraviti auto koji će se i dobro izvoziti i tako garantirati priljev deviza u siromašnu komunističku državu. Zbog toga su čelnici Škode došli na ideju da autu podare nešto šarma u vidu talijanskog dizajna. 

Šef razvoja automobila Petr Hrdlicka otputovao je na Ženevski sajam automobila 1983. i krenuo u pregovore s potencijalnim dizajnerima. Prva želja je bila tvrtka Pininfarina, no ona je bila vezana za druge proizvođače. Zbog toga se Škoda obratila tvrtki Bertone koja je ubrzo krenula s radom na novom autu. Za 28 milijuna čehoslovačkih kruna Bertone je ubrzo isporučio čak 19 različitih dizajna za četiri izvedbe: hatchback, limuzinu, karavan i coupe. Također su uključeni prijedlozi za uređenje interijera. Istovremeno je karoserija modela 781 produljena za deset centimetara, što je pogodovalo prostranosti. 

Author: Škoda foto: Škoda

Glavni dizajner Bertonea Marc Deschamps bio je fokusiran je na oštre crte, no njegov prijedlog morao je biti dorađen s obzirom na to da dobavljači u Čehoslovačkoj nisu mogli izraditi sve dijelove kako je to zamišljeno u osnovnom dizajnu Bertonea. Konačno, u kolovozu 1984. Bertone je predstavio prvi nacrt konačnog modela u punoj veličini. Do ožujka 1985. napravljeno je šest prototipova s oznakom S 781 B, gdje slovo B označava Bertone. Jedan od ovih automobila poslan je Porscheu u Weissach. Tamo se mjesecima provjeravao i poboljšavao. Ispitivanja su se također provodila u Alpama i diljem Francuske.

Author: Škoda foto: Škoda

Konačno, 16. rujna 1987. predstavljen je serijski model. Nazvan je Škoda Favorit po modelu iz 1936. godine, što je bio povratak tradiciji stare Škode i odmak od dotadašnjih brojčanih nizova toliko tipičnih za automobile istočnog bloka. I dok su drugi modeli svoje premijere imali na prestižnim auto salonima u Ženevi, Frankfurtu ili Parizu, ovaj auto je javnosti predstavljen na sajmu strojarstva u Brnu.

Author: Škoda foto: Škoda

Ispod poklopca motora Favorit je imao ugrađen 1,3-litreni četverocilindrični motor snage od 54 do 68 KS. Sa standardnim mjenjačem s pet stupnjeva prijenosa razvijao je maksimalnu brzinu od solidnih 150 km/h. Serijska proizvodnja započela je u Mladoj Boleslavi u kolovozu 1988., a do ožujka 1989. nova Škoda bila je dostupna u mnogim europskim državama, čak i u Zapadnoj Njemačkoj. U Hrvatskoj je Favorit krajem osamdesetih i početkom devedesetih postao jedan od najpopularnijih i najprodavanijih novih automobila čemu je jako mnogo doprinijela i vrlo povoljna cijena niža od 8000 njemačkih maraka. Još se dobro sjećamo akcija na koima se automobil prodavao za 7777 maraka i za 55.555 dinara, a uvoznik nije mogao nabaviti dovoljno automobila da zadovolji velik interes kupaca. Gotovo preko noći stare Stojadine, Fiće i Lade zamjenjivali su novi primjerci Favorita koji je najčešće dolazio u crvenoj boji "trule višnje" iako je bilo i dosta bež, svjetlozelenih i bijelih primjeraka. Favorit je postao novi hrvatski "narodni auto". 

Author: Škoda foto: Škoda

Od Bertoneovih ideja za razne karoserijske varijante na kraju je zaživio samo karavan Forman koji je zbog nedostatka novca za razvoj na tržište došao tek 1990. i nije bio ni približno popularan kao klasični hatchback. Na njegovoj će osnovi je napravljen i pick-up, no i on je bio prilično rijetka pojava na našim cestama.

Author: Škoda foto: Škoda

Nakon političkih preokreta u istočnom bloku, gospodarska situacija postala je neizvjesna i za Škodu. Prodaja je bila prilično skoromna u Čehoslovačkoj jer je auto koštao oko 20 posto više od starih modela sa stražnjim motorom. Od planiranih 123.000 kupoprodajnih ugovora u Čehoslovačkoj, realizirano je tek nešto manje od 30.000.

Author: Škoda foto: Škoda

Favorit je bio solidan auto, i više od toga u usporedbi s drugim istočnoeuropskim modelima, no za zapad je bio previše skroman, a za istok previše skup. Tako su prodajni rezultati na kraju bili ispod očekivanja, ali daleko od toga da su bili loši. Od 1987. do 1994. prodano je 783.168 primejraka Favorita, a dodamo li tome i Forman te Pick-up model brojka se penje na više od milijun. Nimalo loše.

Author: Škoda foto: Škoda

Za nas je Favorit značajan jer je bio svojevrsni "narodni automobil" kojeg su zbog niske cijene birali mnogi, no za Škodu taj automobil je ujedno znaćio novi početak i put u vrh svjetske automobilske industrije. Činjenica da u ponudi imaju solidan model na kojem se može raditi zainteresirala je Volkswagen koji je Škodu kupio u travnju 1991. godine. Dvije godine kasnije Favorit dobiva brojna tehnička poboljšanja i dosta VW tehnologije, a istodobno služi i kao osnova za razvoj nasljednika, modela Felicia koji je stigao 1994. i postavlja temelje onoga što je danas Škoda. 

Author: Škoda foto: Škoda

Na kraju i jedan podatak za kojeg samo rijetki znaju. Škoda Favorit osvajala je naslove u automboilskom sportu i to na najvišoj razini. Dva su automobila završila na prvom i drugom mjestu u klasi ispod 1300 cm3 na slavnom reliju Monte Carlo 1994. i završila na 18. i 23. mjestu u ukupnom poretku. Favorit Škoda Motorsporta osvojio je prvenstvo proizvođača automboila s motorima do dvije litre u ukupnom poretku FIA Svjetskog prvenstva u reliju 1994. s ukupno 43 boda unatoč tome što je imao samo 1,3-litreni motor. Pobijedio je konkurente poput Forda Fieste, Citroëna AX Sport ili Peugeota 205 Rallye. 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.