Početna Novosti 22857 pregleda

Kina je prepuna 'groblja' napuštenih električnih auta

FOTO: YouTube

Odgovor na ovu "električnu misteriju" je prilično jednostavan

Iz Kine nam dolazi sve više fotografija i videa ogromnih "groblja" automobila punih relativno novih rabljenih električnih automobila. Tisuće i tisuće vozila stoje napuštene po poljima i livadama, a mnogi se pitaju koja je tajna iza ovih neobičnih prizora. 

Kineska "groblja" električnih automobila nisu ništa novo, te su uočena u desecima kineskih gradova još 2019. godine. Na njima se uglavnom nalazi veliki broj vozila koja su obično identičnog modela i boje. Iako je na prvi pogled jasno da su ovi auti prilično novi vidljivo je da na "grobljima" stoje vrlo dugo jer oko njih rastu biljke te su puni prašine. O čemu se ovdje zapravo radi?

Odgovor na ovu "električnu misteriju" je prilično jednostavan. Ne radi se o neprodanim autima već o autima koji su zaplijenjeni raznim tvrtkama i za koje država sada više ne može naći kupce. Sve to je posljedica velikog kraha nekada brzorastućeg tržišta dijeljenja električnih automobila (car sharing) u Kini. Tijekom prošlog desetljeća u Kini su otvorene tisuće tvrtki za dijeljenje prijevoza . Vlasnici tih tvrtki iskoristili su velikodušne državne poticaje, no kada su oni 2019. godine drastično smanjeni većina ovih tvrtki je završilo u bankrotu. Veliku ulogu u tome je igrala i činjenica da je jednostavno bilo puno previše tvrtki koje su nudile istu uslugu, dok je interes korisnika osjetno pao.

Propalim tvrtkama su auti zaplijenjeni, no za njih nije bilo moguće naći kupce jer se uglavnom radilo o vrlo skromnim modelima vrlo malog dosega, nerijetko oko 200 kilometara. Naime, tvrtke za dijeljenje prijevoza kupovale su sve što se moglo kupiti, samo da je jeftino, a nisku su cijenu proizvođači postizali ugradnjom malih baterija. Za dijeljenje prijevoza u gradu to se tada činilo sasvim dovoljnim rješenjem, no električni modeli su u međuvremenu jako napredovali pa je većina ovih automobila postala potpuno nekonkurentna. 

Unatoč propasti biznisa s dijeljenjem automobila Kinezi su prihvatili električne aute. Kina je postala uvjerljivo najveće tržište za električne aute na svijetu i drži 60 posto globalne prodaje. Ipak, broj kineskih proizvođača električnih vozila uvelike je smanjen. Još 2019. bilo ih je oko 500, a sada ih je preživjelo samo stotinjak. 

Kao što je potvrđeno nedavnim YouTube video zapisom kanala Inside China Auto, većina napuštenih vozila dolazi iz voznih parkova tvrtka za dijeljenje prijevoza.U videu je prikazan model BJEV EC3,  električni gradski automobil tvrtke BAIC koji je predstavljen 2017. prvenstveno namijenjen za dijeljenje automobila. Ovaj se model danas smatra uvelike zastarjelim, a njegova vrijednost naglo pada zbog konkurentnih cijena i puno novih malih električnih modela koji su preplavili kinesko tržište.

Isti video pokazuje da ova "groblja" služe i kao "privremeno počivalište" za neke potpuno nove primjerke još neregistriranih električnih vozila koja čekaju na prodaju. U ovom konkretnom polju možemo vidjeti mnogo primjeraka Toyota bZ4x i VW-a ID.3. 

Pretpostavljamo da će kineske vlasti s vremenom pronaći novu namjenu za zaplijenjena vozila, pa barem kroz ponovno korištenje njihovih baterija ili recikliranje dragocjenih materijala iz njih. 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.