Tko je "odgovoran" za vožnju desnom, a tko za vožnju lijevom stranom ceste?

Tko je "odgovoran" za vožnju desnom, a tko za vožnju lijevom stranom ceste?
foto: Arhiva Auto start

Vožnja lijevom stranom prometnica datira još iz staroga Rimskog carstva, a za desnu stranu vožnje najzaslužniji je nitko drugi nego francuski car Napoleon Bonaparte.

 

Kako bismo saznali odgovor na ovo pitanje otišli smo stotine godina unatrag, kada se kretalo na konjima a vojnici su ratovali mačevima. Vjeruje se kako ova priča potječe iz staroga Rima jer je većina Rimljana konje vodila lijevom rukom, a ratnici su svoja oružja vadili desnom.

 

Povijest vožnje

 

Ponukan tom praksom britanski parlament donio je 1773. godine zakon o pravilu prometovanja njihovim cestama, pa je tako vožnja lijevom stranom postala prometno pravilo. Osim u Britaniji, britanski inženjeri gradili su pruge i u Japanu, a veliki povijesni utjecaj imali su u Indiji, Australiji i Africi, pa su svoj zakon prenijeli i na njihove prometnice.

 

Povijest vožnje

 

A vožnja desnom, nama poznatijom stranom, dolazi iz Francuske. Vojskovođa Napoleon Bonaparte bio je ljevak pa je mač držao u lijevoj ruci, a svojim je protivnicima u bitkama prilazio sdesna, što je rezultiralo francuskim pravilom vožnje desnom stranom na prometnicama.

 

Povijest vožnje

 

U Americi se vožnja desnom stranom počela primjenjivati tijekom XVIII. stoljeća, kada su se u prometu pojavila teretna kola koja su vukli konji. Vozači su bili smješteni na zadnjem lijevom konju, pa su se radi lakše procjene kretali desnom stranom kolnika, a drugi sudionici micali su se ulijevo kako bi se izbjegle nesreće. Da bi se riješili problemi prometovanja koji su se događali za prelaska državnih granica, neke su se zemlje odlučile prebaciti na desnu stranu, ne bi li bile kompatibilne sa svojim susjedima.

 

Povijest vožnje

 

Komentari