Graf & Stift, austrijska limuzina u kojoj je započeo I. svjetski rat

Graf & Stift, austrijska limuzina u kojoj je započeo I. svjetski rat
foto: Pinterest

Austrougarski prijestolonasljednik i njegova supruga bili su prve žrtve uz još desetak ljudi koji su smrtno stradali u istom autu...

Atentat na austrougarskoga prijestolonasljednika Franju Ferdinanda u Sarajevu doveo je do serije diplomatskih događaja koji su naposljetku eskalirali u apokaliptični I. svjetski rat, u kojemu je život izgubilo više od osamnaest milijuna vojnika.

1

Događaj koji je bio povod krvavome ratu zapisan je u svim povijesnim knjigama, no manje je znan i još jedan sudionik atentata. Riječ je o automobilu u kojemu su ubijeni Franjo Ferdinand i njegova supruga Sophie. Kabriolet za šestero putnika u vlasništvu generala Harracha, a koji je za atentata vozio Leopold Lojka, bio je marke Graf & Stift. Početkom stoljeća su ga zbog luksuza i prestiža nazivali "austrijskim Rolls-Royceom", a tvornica je bila nedaleko od Beča.

1

Kako je to nekada bio i običaj, auto isporučen u tvornici išao je na doradu kod "karoserista", tada slavnoga Cezernyja, koji je izradio unikatnu karoseriju.
Limuzina, odnosno kabriolet nazvan Double Phaeton, proizvedena je 1910. godine i pokretao ju je benzinski motor s obujmom 5,8 litara i s četiri cilindra. Razvijao je 32 KS pri 1400 okretaja u minuti i bio je opremljen četverostupanjskim ručnim mjenjačem, a nov je stajao tadašnjih 15.500 kruna, što znači da si ga je mogla priuštiti samo elita. Zanimljivo, automobil je imao registarske pločice "A III118" što su neki protumačili kao "Armistice 11.11.1918", a to je i datum završetka rata.

1

Ovaj neobičan detalj samo je jedan u nizu bizarnih događaja koji su snašli sve koji su se koristili ovim automobilom. Naime, nakon što su u njemu smrtno stradali Franjo Ferdinand i njegova supruga, u raznim nesrećama u istome je autu u narednih šest godina život izgubilo još desetak ljudi. I više nego dovoljno je to da ga se proglasi ukletim autom, tim više što su svi stradali u bizarnim nesrećama poput iznenadnih prevrtanja, udaranja u stabla, neobjašnjivih prignječenja i sl. Među stradalim vlasnicima bilo je liječnika, guvernera, farmera, pa čak i jedan Švicarac, vozač brdskih utrka...

Automobil Graf & Stift, koji je neslavno ušao u povijest, od 1926. godine nalazi se u Vojno-povijesnome muzeju u Beču. Na pokazivaču je 8596 prijeđenih kilometara, s koliko je i došao u muzej...

1

Komentari