Nemaštovita imena automobila izazivaju podsmijeh, nerijetko su omča oko vrata mnogih modela, a nije neobično da se jedni te isti auti drukčije zovu
Isti nazivi automobila katkada imaju posve drukčija značenja u različitim zemljama – u pravilu, autoindustriju se to i ne tiče i zato cestama voze auti bizarnih, smiješnih, uvredljivih i vulgarnih imena.
Imena luda nalaze se svuda, pa tako i na plehnatom plaštu vozila. Stisnutih zubiju valja priznati kako ime za uspjeh auta nije odlučujuće. Dugi niz godina njemačka Sveta trojka iz premium segmenta donosi sve dobro osim stereotipnih i nimalo dosjetljivih imena.
Neinventivne oznake, dosadne brojke, kazala serija, razreda i klase..., dio je prakse koje ove, ali i brojne druge eminentne kompanije ne žele napustiti. 123, E30, 318, 80, 4, 100, W, E, S, A...
Što sve to znači? Klasu, obujam, snagu... 123 W poznatiji je kao Mercedes Libanonac, E-klasu svi su svali Okanom, S klasu Genscherom, BMW E30 pak kao Kockicu...
Većina tvorničara malo toga stavlja na kartu imena. Ono naprosto ne prodaje proizvod. Nijemci mnogo više vjeruju tehnološkoj superiornosti, razvojnim inženjerima, dizajnerima nego lirici.
Takvu logiku pokušavaju slijediti manje uspješni, no oni u kombinaciji s prozaičnim imenima doživljavaju pravi fijasko na tržištima. Stoga nije nimalo čudno da postoje i tvrtke poput korejskog Hyundaija koji i s lepršavim i zvučnim imenima pokušavaju privući pažnju. Kad bi se i oni oslanjali isključivo na brojke i slova to ne bi donijelo dobre rezultate. Atos, Elantra, Accent, Sonata..., ipak govore nešto više. Među nijemcima jedini je izuzetak Volkswagen koji je svojim autima uglavnom odlučio davati imena po svjetskim vjetrovima (Bora, Passat, Golf, Scirocco).
U igru s imenima, na sreću, ne upuštaju se često proizvođači ultra sportskih auta. Izuzetak su Lamborghini i Rolls Royce. Nekdašnji talijanski prvoklasni proizvođač traktora svoju automobilističku epizodu gradi uz pomoć imena rasnih bikova, a britanski tehnološki perfekcionisti prizivaju duhove, maglu i fantome (Silver Ghost, Silver Cloud, Silver Shadow, Phantom).
Iz kojih razloga automobilske tvornice inzistiraju na prozaičnim oznakama svojih modela? Ponajprije zbog težnje da njihovi proizvodi svuda budu pod jednim te istim obilježjima. Tu ne možete pogriješti. Brojke i slova za to su idealan primjer. Stoga je razumljiva njihova težnja spram univerzalnim imenima na koje ne utječu jezične i kulturološke barijere. Uz sve to imena nema na pretek i nerijetko su zaštićena. Katkada zbog toga se upotrebljavaju i kompjutorske simulacije koje daju kovanice koje je lako pamtiti i koje ne zvuče loše.
Nerijetko se tako dobiju riječi koje zapravo ništa ne znače, no itekako asociraju na često upotrebljavane imenice, pridjeve, oznake mjesta...
Za primjer valja istaknuti Acuru. Honda je za svoj luksuzni američki izdanak izvukla iz engleskog riječnika riječ accurate (točan) i modificirala ga. Lexus je isprva bio Alexis, ali ne dugo. Japance su ubrzo tužili vlasnici prava nad mega popularnom serijom Dinastija. Amerikanci nisu dali ni čuti da Toyota nazove svoj novi brend po imenu njihove glavne negativke Alexis Carrington. I tako je iz Alexis nastao Lexus.
Nesvjesno se pri odabiru imena teško pogriješi. Ono što određno ime znači u jednoj zemlji katkada posve suprotno znači u drugoj. Mnogi su se opekli na tome, a najsvježiji je slučaj Ford Kuge. Generičko ime asocira na tešku bolest, nigdje osim u slavenskom svijetu. Tko zna što bi se dogodilo da kuga na njemačkom znači isto što i na hrvatskom. Vjerojatno se Kuga nigdje ne bi zvala tim imenom.
Sličnih je problema imao Mitsubishi u Španjolskoj s Pajerom. Na Pirinejskom poluotoku pajero je vrlo pogrdna riječ i zato su ga Japanci tamo prekrstili u Montero.
Slično je bilo i s Mazda Laputom, koja je na romanskom govornom području često izazivala usporedbu s putanom (kurvom). Još nije zaboravljen primjer koji je donijela Toyota sa svojim sportskim modelom MRII. Japanci su pokušali slijediti nit njemačkih tvorničara kombinirajući brojke i slova. Svuda je to dobro prošlo, no ne i u Francuskoj. Četiri ponuđena slova Francuzi su glasno izgovarali kao "merde", što u prijevu znači "sranje". Kad su shvatili što su učinili u Toyoti su odlučili kao i u Mazdi s Laputom.
Ford je svog pionira među sportskim terencima nazvao Explorer (istraživač) i dugo nisu imali problema s time. Sve dok se nije dogodila ogromna afera u kojoj je na tisuće Explorera bilo u glavnoj ulozi. Ugradbene Firestone gume bile su očajne kvalitete i nerijetko se ekplodirale prilikom vožnje. Zbog toga se Explorer u slengu ubrzo počeo nazivati Exploderom.
Renaultov Avantime je bio avangardni francuski kupe i izazivao je različite komentare. Njegovo ime je bilo jedno o razloga tome. Avant time lako možemo prevesti na prijevremeno. Istina, Avantime je bio neshvaćen i daleko ispred vremena.
Najsmješniji primjeri su svakako oni koji su promašenim i neuspješnim automobilima pokušali dati atribute koji pripadaju rijetkima. Chrysler Le Baron, Pontiac Parisien, Lincoln Versailles..., samo su neki od takvih primjera. Njihova imena bila su u ogromnom nesrazmjeru s kvalitetom i uspjehom na tržištu.
Za kraj otkrijmo još imena za koja ne postoji ni jedan jedini valjani razlog za eksploatiranjem u auto industriji. Azijci su specijalisti u davanju najčudnijih i najneobičnijih imena u plehnatom svijetu. Njihov kompleks od zapadno europske kulture možda najbolje oslikavaju imena njihovih auta nastalih iz engleskih kovanica. Što reći na to da postoje auti imena: Toyota Deliboy, Subaru Gravel Express, ili pak Tang Hua Detroit Fish in Geely PU Rural.
TOP 10 DVOSMISLENIH NAZIVA
DRKADŽIJA
MITSUBISHI Pajero
na španjolskom
gl. junak Mućki
TOYOTA Deliboy
uvriježeno u Europi
PUTANA
MAZDA Laputa
na španjolskom
GLUPAN
FIAT UNO
na finskom
VAGINA
Opel Ascona
na portugalskom
KUGA - BOLEST
FORD Kuga
na hrvatskom
HRPA GOVANA
AUDI E-Tron
na francuskom
VAGINA
HONDA Jazz
na švedskom
GRUPNI SEKS
DODGE Swinger
univerzalno
ČUDOVIŠTA
AMC Gremlin
univerzalni naziv
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.