Platforme su kao LEGO kockice: Jedna za 20 različitih automobila

Platforme su kao LEGO kockice: Jedna za 20 različitih automobila
foto: 4WheelsNews.com

Unatoč tomu što je podvozje jednako, drukčije postavke ovjesa, tvrdoće amortizera, visine vozila pa i njegove mase mogu mijenjati karakteristike vozila, kao da je riječ o drugome automobilu...

1

Danas je za predstavljanja nekoga novog automobila postalo uobičajeno govoriti kako s nekim dijeli ili je napravljen na nekoj otprije poznatoj platformi. Riječ platforma i doslovce to znači, jer su ispod lima, one glavne automobilske komponente, jednake. Svatko tko se bavi proizvodnjom zna kako je najteže napraviti prvi proizvod, a kada se kalup i strojevi pripreme za proizvodnju stvari idu puno lakše i jednostavnije. Ideja unificiranja proizvoda s ciljem pojednostavljenja i smanjenja troškova razvoja stara je koliko i proizvodnja.

1

Pa tako ni ideja unificiranja automobila u tehničkome pogledunije ništa novo. Štoviše, čini se kako su se proizvođači počeli vraćati konceptu starijem od sto godina. Naime, s rastom prodaje automobila na globalnoj razini drastično se povećao broj modela u ponudi. U jednome trenutku čini se kao da su stvari izmaknule kontroli pa su najveće automobilske kompanije odlučile za ekonomičniji način poslovanja.

1

Razvojem jedne platforme na njoj se mogu napraviti različiti automobili, a da takav sustav rada jedini ima pravu budućnost govore predviđanja kako bi već za pet-šest godina na deset najeksploatiranijih i najpoznatijih platformi najvećih proizvođača auta moglo biti osovljeno čak dvije stotine automobila. Sustav sličan Lego kockicama jedino je rješenje s ekonomskim uporištem, ali i brojnim drugim prednostima poput brzine razvoja, pouzdanosti i sl. Zapravo, najveći trošak razvoja automobila upravo je platforma, odnosno podnica i dio na koji se vežu ovjes i motor. Konkretno, daleko najskuplji dio razvoja auta, čak 60 posto ukupnoga troška, odnosi se na dio između motora i papučice gasa.

1

Taj dio troška uključuje i razvoj motora, njegov smještaj u motorni prostor, nosače motora, mjestoza prihvat ovjesa, upravljački sustav i sl.  A, upravo je taj dio automobila ključan za “ponašanje” u vožnji i općenito dojam kakav će ostaviti u vožnji. Reduciranjem broja platformi ili razvojem jedne prilagodljive platforme za više modela proizvođači imaju višestruku korist - vrijeme razvoja automobila drastično se smanjuje, troškovi se dijele na više modela automobila, proizvodnjom velikoga broja jednakih dijelova i narudžbom komponenti od vanjskih dobavljača može se dodatno uštedjeti u proizvodnji...

1

Na kraju krajeva, na istoj proizvodnoj traci mogu se proizvoditi različiti automobili... Razvoju jedinstvenih platformi za više modela kumovali su i automobilski brakovi, odnosno grupacije. Opet je najbolji primjer Grupa Volkswagen, koja koristi iste platforme, motore i mjenjače ne samo za različite aute nego i za različite marke automobila. Na istome su podvozju tako Volkswagen Golf, Seat Leon, Škoda Octavia, Audi A3... Jedna platforma, ovisno o njenoj duljini i širini, koju je moguće kombinirati, tako može podupirati sve, od automobila velika poput Ibize do ogromne Škode Kodiaq.

1

Ipak, inženjeri vole isticati kako automobili zapravo nisu isti, jer velike se razlike mogu postići ostalim postavkama poput tvrdoće i hoda amortizera i opruga, međuosovinskog razmaka, veličine prevjesa i razmaka od tla, postavki upravljača, odnosno o tome hoće li biti više ili manje precizan... Na kraju krajeva, o voznim karakteristikama mogu ovisiti i masa vozila, oblik karoserije i njegova aerodinamička učinkovitost. Tako su, unatoč tehničkim sličnostima, auti ipak podosta drukčiji.

1

Proizvođači ponekad, bez obzira pripadaju li nekoj grupi ili ne, znaju međusobno podijeliti platformu. Primjeri su suradnja Toyote, Citroena i Peugeota u vezi s modelima Aygo, 108 i C1 i dijeljenje platforme za Trafic i Vivaro u slučaju Renaulta i Opela. Korištenje istih platformi može donijeti i negativne strane poput mogućeg otkrića nedostatka neke platforme, što može rezultirati opozivom velikoga broja automobila. 

1

A dobro je znati da se kupci jeftinijih auta mogu osloniti na to što su njihova osnova i najvažniji dijelovi jednaki kao i u nekoga skupljeg automobila. Nema sumnje da budućnost leži u razvoju unificiranih platformi, maksimalnom reduciranju broja dostupnih podvozja. Prema procjenama stručnjaka iz automobilske industrije i najavama proizvođača poput Forda, koji reducira broj globalnih platformi s dvanaest postojećih na osam u razdoblju od 2020., postoji velika vjerojatnost kako će na samo deset glavnih i najmasovnijihautomobilskih platformi već nakon sljedećih pet godina biti osovljeno gotovo dvije stotine modela automobila.

1

Zvuči gotovo nevjerojatno, no to znači - za svako podvozje po dvadesetak različitih modela automobila. U Volkswagenovu slučaju vidi se kako to nije nikakav problem, a pridodaju li mu se Renault-Nissan, Toyota, General Motors, Ford i ostali značajni proizvođači, svi će auti tehnički biti isti, samo će drukčije izgledati izvana.

Komentari