Početna Magazin 4910 pregleda

Sve je izmišljeno: Ovi izumi zauvijek su promijenili aute

S-klasa W116 s ABS-om
FOTO: SpeedDoctor.net

Brojni moderni sustavi u automobilima izmišljeni su prije stotinjak i više godina no trebalo je vremena da se usavrše, prilagode i ugrade u serijske automobile

Hibridni automobil, pogon ili upravljanje na sve kotače, turbopunjač, elektropokretač (anlaser) samo su neki od izuma koji postoje dulje od jednog stoljeća. Sve je počelo 1843. kada se rodio Henry M. Leland, jedan od prvih genijalnih inovatora koji su mijenjali svijet. Vjerovali ili ne, čovjeku koji je rođen prije 174 godine pripisan je patent upravljača podesiva po visini. Zahvaljujući Henryju i brojnim drugim genijalnim izumiteljima u davnim vremenima osmišljeno je gotovo sve što se i danas može naći u svakom novom automobilu. 

 

Dizelski motor

izumitelj: Rudolf Diesel

godina patenta: 1892.

Davne 1870. patentiran je prvi Otto benzinski motor,  a 22 godine poslije i prvi dizelaš. Primjena prvoga dizelskog motora počela je 1933. u Citroenu Rosalie, doduše kao opcija, a serijski je ugrađivan 1936. u Mercedes-Benz 260D.

260D | Author: Mercedes-Benz foto: Mercedes-Benz

 

Sigurnosni pojas

izumitelj: Benjamin Foulois

godina patenta: 1911.

Preteča današnjih automobiliskih pojaseva pojavila se u avijaciji, a usavršena je za I. svjetskog rata. Prvi put se kao opcija nudio u automobilima Nash i Tucker iz 1949., a pojaseve kakve danas koristimo izumio je Šveđanin Nils Bohlin. Serijski su ugrađivani u Saab GT 750 1958. te u Volvo 1959. godine.

Sigurnosni pojas | Author: Automotive Safety Analysis foto: Automotive Safety Analysis

 

Turbopunjač

izumitelj: Alfred Buchi

godina patenta: 1905.

Turbopunjači su sprva korišteni u avionskim motorima. Potom je uslijedila ugradnja u dizelske motore za lokomotive i brodove, a prva ugradnja u automobil bila je 1962.

Turbopunjač | Author: Speedhunters foto: Speedhunters

 

ABS sustav

izumitelj: Karl Wessel

godina patenta: 1928.

I sustav protiv blokiranja kotača prvo se pojavio u zrakoplovstvu. Povećao je sigurnost za slijetanja na skliskim površinama pista. U automobilima se pokusno pojavio 60-ih na utrkama, no tek kada je posve usavršen, u smislu dimenzija i cijene, ugrađivan je u serijski auto Mercedes-Benz S-klase serije W116.

S-klasa W116 s ABS-om | Author: SpeedDoctor.net foto: SpeedDoctor.net

 

Hibridni auto

izumitelj: Henry Pieper

godina patenta: 1905.

Iako bi se mnogi kladili kako je prvi hibridni automobil u svijetu japanska Toyota Prius, nije tako. Štoviše, 97 godina prije Toyote, 1900., pojavio se hibridni automobil Lohner-Porsche Mixte. No, prvi hibridni auto s malenim benzinskim motorom, elektromotorom i baterijom napravljen je 1905. i zvao se Pieper.

Lohner-Porsche Mixte | Author: Wikipedia foto: Wikipedia

 

Guma bez zračnice

godina patenta: 1952.

Pokušaja proizvodnje gume bez zračnice bilo je još od 1928. no tvrtka koja je posve usavršila tubeless gumu američki je BF Goodrich. Patent je dovršen 1947., a priznat 1952. U sljedeće tri godine postao je standard na većini automobila, a danas su gume sa zračnicom na automobilima uistinu rijetkost.

BF Goodrich tubeless guma | Author: The Gallery of Graphic Design foto: The Gallery of Graphic Design BF Goodrich tubeless guma | Author: The Gallery of Graphic Design foto: The Gallery of Graphic Design

 

Pogon na sve kotače

izumitelj: Joseph Diplock

godina patenta: 1893.

Prvo vozilo s pogonom na sve kotače napravljeno je 1894., a potom je 1900. Ferdinand Porsche demonstrirao električni auto s pogonom na sva četiri kotača. Prvi serijski automobil s pogonom 4 x 4 bio je nizozemski Spyker iz 1903.

4x4 pogon | Author: HistoryGarage foto: HistoryGarage

 

Autoradio

izumitelj: Galvin Manufacturing Corporation

godina patenta: 1930.

Prvi autoradio mogao se naručiti u Fordovu modelu A iz 1930., a stajao je petinu cijene auta, odnosno 140 USD, dok je novi automobil stajao 500 USD. Pojavio se i 1933. u automobilu američke marke Crossley, a prvi u koji je ugrađivan serijski i s dimenzijama sličnim današnjima bio je Chrysler iz 1956. godine.

Ford Model A | Author: Autowp.ru foto: Autowp.ru

 

Pokretna traka

izumitelj: Henry Ford

godina patenta: 1913.

Ideja o pokretnoj traci djelomično pripada Amerikancu Eliju Whitneju, a Henry Ford ju je usavršio pa je omogućila masovnu i jeftiniju proizvodnju. Ford T bio je prvi auto koji se sastavljao na traci, a danas su one sastavni dio proizvodnje ne samo automobila nego gotovo svih proizvoda.

Pokretna traka | Author: Wikipedia foto: Wikipedia

 

Disk kočnice

izumitelj: Frederick William Lancaster

godina patenta: 1890.

Poput većine inovativnih tehničkih rješenja i diskovi za kočenje dolaze iz avioindustrije. Prvi serijski auto s diskovima bio je američki Crossley iz 1950. Usavršio ih je Jaguar kočnim čeljustima i kočnim klipovima pomoću kojih je 1953. osvojio utrku u Le Mansu, nakon čega je započela masovna proizvodnja.

Disk kočnice | Author: Wikipedia foto: Wikipedia

 

Zakretna svjetla

izumitelj: Preston Tucker

godina patenta: 1948.

Prvi u svijetu auto sa zakretnim svjetlima, točnije samo jednim središnje postavljenim zakretnim svjetlom od ukupno tri, bio je američki Tucker. Proizveden je u samo 51 primjerak. Prvi masovno proizvođeni auto sa zakretnim svjetlima bio je Citroen DS iz razdoblja 1955. - 1975.

Tucker 1948. | Author: Pinterest foto: Pinterest

 

Podesivi upravljač

izumitelj: Henry M. Leland

godina patenta: 1900.

Prvi upravljač na automobilu pojavio se 1894., a u vozila dolazi serijski od 1898., dokad se upravljalo ručicama. Izum okruglog upravljača doveo je i do mnogih unapređenja te je danas u gotovo svim novim autima podesivi upravljač standardan. Prvi auti koji su ga serijski imali bili su GM-ovi modeli od 1963

Henry M. Leland | Author: Autoconcept-reviews.com foto: Autoconcept-reviews.com

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.