Mjerenja su provedena u tri okruženja, na valjcima ADAC-ova centra, na testnoj stazi u Penzingu i u realnom prometu. Ukupno je prikupljeno više od 975.000 pojedinačnih mjerenja
Kako električna mobilnost postaje dominantna tema europskog tržišta, tako raste i broj pitanja koja vozači postavljaju o opasnostima po zdravlje. Jedno od njih koje je vrlo učestalo glasi: Jesu li putnici u električnim automobilima izloženi većoj količini elektromagnetskog zračenja nego u klasičnim vozilima? Budući da oko tog pitanja godinama kruže mitovi i neprovjerene tvrdnje, njemački ADAC je, zajedno s istraživačkim centrom Femu, Sveučilišnom klinikom RWTH Aachen i laboratorijem Seibersdorf, proveo najveće i najpreciznije mjerenje elektromagnetskih polja u vozilima do sada. Projekt je naručio njemački Federalni ured za zaštitu od zračenja, a rezultati su vrlo jasni.
U istraživanju je korišteno 14 različitih vozila, među njima 11 potpuno električnih modela, dva plug-in hibrida te jedan benzinski Opel Corsa, koji je služio kao referentna točka. Korišteno je deset posebno razvijenih sondi raspoređenih u testnu lutku od razine stopala do glave. Mjerenja su provedena u tri okruženja, na valjcima ADAC-ova centra, na testnoj stazi u Penzingu i u realnom prometu. Ukupno je prikupljeno više od 975.000 pojedinačnih mjerenja, dovoljno da se s visokim stupnjem sigurnosti zaključci generaliziraju na širi vozni park.
Najvažnije otkriće istraživanja glasi - nije utvrđena nikakva zdravstvena ugroza pri vožnji električnog automobila ili električnog motocikla. Ni u jednom trenutku nisu prekoračene granične vrijednosti određene međunarodnim standardima ICNIRP-a. To vrijedi i u situacijama kada se elektromagnetska polja nakratko povise, primjerice pri snažnom ubrzanju, rekuperativnom kočenju ili uključivanju visokopotrošnih električnih sustava.
Najviše razine magnetskog polja bilježe se u području stopala vozača i suvozača, zbog blizine visokonaponskih kablova i invertera. Međutim, simulacije s anatomskim modelima tijela pokazale su da čak i tada dubinska izloženost tkiva ostaje unutar sigurnih granica. Znatno manja izloženost zabilježena je u području trupa i glave, gdje se vozači često najviše brinu o mogućim učincima.
Posebno zanimljiv nalaz tiče se sjedala s električnim grijanjem. Određene vrste grijača mogu stvoriti povišene, lokalno trajne vrijednosti elektromagnetskog polja u donjem dijelu leđa. No i ti su nalazi daleko ispod dopuštenih granica i, što je možda najvažnije, javljaju se jednako često u klasičnim automobilima s benzinskim ili dizelskim motorom.
Studija je obuhvatila i usporedbe s drugim oblicima prijevoza. Elektromagnetska polja prisutna su u vlakovima, tramvajima, podzemnoj željeznici, električnim motociklima i, naravno, automobilima s unutarnjim izgaranjem. Usporedna višesatna mjerenja iz vlakova i metroa pokazala su da je ukupna razina opterećenja u električnom automobilu usporediva ili niža u odnosu na druga električna prijevozna sredstva u gradskom i međugradskom prometu.
Jedna od ključnih spoznaja odnosi se na utjecaj vozača. Tijekom agresivnog ubrzavanja ili snažnog kočenja magnetska polja kratkotrajno rastu, dok mirna i ujednačena vožnja osigurava najniže vrijednosti. Dakle, najveći utjecaj na zračenje u automobilu nije električni motor, nego stil vožnje.
Znanstvenici naglašavaju da rezultati služe i kao temelj za buduću regulativu. Preporučuju unapređenje metodologije mjerenja, posebno jer današnja vozila imaju znatno složeniju elektroniku nego ona iz razdoblja kad su standardi nastali. Također sugeriraju da proizvođači, već u fazi razvoja modela, promišljeno rasporede kablove, invertere i druge komponente koje mogu generirati magnetska polja.
U javnosti se često stvara dojam da je "električni smog" isključivi problem električnih automobila, no ADAC-ova studija ruši taj mit. Elektromagnetska polja prisutna su u svim modernim vozilima, a razine u električnim modelima niže su nego što se obično misli.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.