Početna Magazin 13233 pregleda

Croma: Posljednja Fiatova prestižna limuzina i prvi TDI u povijesti

FOTO: Fiat

U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" govorimo o automobilima koji su obilježili našu prošlost, ali su bili toliko neupadljivi ili neuspješni da smo ih vrlo brzo zaboravili. Današnji gost je Fiat Croma, automobil koji je po mnogočemu bio odličan, no nikada nije dosegao slavu koju je zaslužio. Na kraju je čak i ukinut

Znate za njih, ali ste ih nekako i zaboravili. Ovi automobili obilježili su našu prošlost, neki od njih su svojedobno bili i vrlo uspješni, no istodobno toliko neupadljivi da su brzo zaboravljeni. U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" podsjećamo vas na automobile koje ipak ne bismo trebali prepustiti zaboravu. Iz ovog ili onog razloga...

Možda ste već zaboravili, ali Fiat je u svojoj povijesti imao dvije Crome, jednu uspješnu limuzinu i drugi ne baš toliko uspješan karavanski križanac. No za većinu ljubitelja Fiata, postoji samo jedna prava Fiat Croma: ona prava, limuzina iz 1985. godine koja je bila zaista poseban automobil i čiji tržišni uspjeh je bio dobar, no daleko od onog koji je stvarno zaslužila s obzirom na sve što je nudila i vrlo dobru cijenu koju je imala. Kada se pojavio, auto je koštao oko 21.000 maraka, a to je bilo nekoliko tisuća manje od glavnih konkurenata. 

Author: Fiat foto: Fiat

Fiat Croma je pažnju privlačila mnogim detaljima, a prije svega dizajnom koji je bio iznimno moderan i elegantan za ono vrijeme. Fiat nije eksperimentirao pa dizajn nije bio toliko sportski kao na Alfi 164, ni otmjen kao na Lanciji Themi, a ni egzotičan i futuristički kao na Saabu 9000. Ova tri Cromina suvremenika ne spominjemo slučajno, naime ova tri automobila su vrlo srodni Cromi. Svi oni su nastali kao rezultat zajedničkog projekta kojim je nastala takozvana Tipo 4 platforma koju su svi ti modeli koristili. 

Author: Fiat foto: Fiat

Fiat Cromu dizajnirao je proslavljeni Giorgetto Giugiaro iz Italdesigna kao limuzinu s peterim vratima. Automobil je na tržište stigao u prosincu 1985. i pozicioniran je u segmentu tadašnje srednje klase automobila, zamijenivši vrlo zastarjeli model Argenta. U odnosu na njega Croma se činila kao "korak od sedam milja" Konstrukcijski gledano Croma je bio prvi veliki Fiatov automobil koji je imao poprečno postavljen motor i pogon na prednje kotače. 

Author: Fiat foto: Fiat

Osim vrlo dobrog dizajna jake strane Crome bile su moderne tehnologije , vrhunska prostranost i velika praktičnost zbog petih vrata.  Auto je bio dugačak  450 cm,  širok 176 cm i visok 143 cm uz međuosovinski razmak od 266 cm. 

Author: Fiat foto: Fiat

Unutrašnjost je bila vrlo bogata i tehnički napredna za ono vrijeme. Croma je bila prepuna raznih tipki, instrumenti su bili prepuni korisnih pokazivača, a lijevo od upravljača je bio moderni "multifunkcionalni zaslon" s led lampicama na kojem su se prikazivali razni korisni podaci statusu svjetla, akumulatora, motora, tekućina... Fiat se jako potrudio oko solidne kvalitete izrade i materijala u unutrašnjosti, ali na karoseriji. Nakon nekoliko debakla s hrđajućim modelima (Argenta, Ritmo, Regata i drugi) za izradu karoserije Crome su korišteni pocinčani limovi što je znatno unaprijedilo otpornost na koroziju. 

SJEĆATE LI GA SE? Fiat Regata: Zagijev službeni auto i 'svjetski prvak u hrđanju'

Opremljenost Crome bila je vrlo dobra za sredinu osamdesetih. U seriji je automobil dolazio s električnim prednjim prozorima, centralnim zaključavanjem,  i upravljačem podesivim po visini. Također, dizelski modeli su u seriji imali servo upravljača, Dodatna oprema uključivala je ABS, djeljivo stražnje sjedalo, krovni otvor, klima uređaj, kožna sjedala, električno podesive i grijane vanjske retrovizore...

Author: Fiat foto: Fiat

Ponuda motora je na početku uključivala četiri benzinska i dva dizelska motora. Najzanimljiviji kupcima bio je benzinski 2.0 CHT  s 90 KS i 169 Nm okretnog momenta, što je bilo dovoljno no za najveću brzinu od 180 km/h i ubrzanje 0-100 km/h za 11,8 sekundi. Motor je bio prilično napredan, jedan od prvih s promjenjivom geometrijom usisa u serijskoj proizvodnji, što je značilo manju potrošnju u gradskoj vožnji i ugodniju vožnju pri niskim brzinama. Inaće, ponuda benzinaca je startala od 83 KS, a taj motor je bio i jedini benzinac koji nije imao dvije litre obujma (imao je 1,6). 

Author: Fiat foto: Fiat

Dizelski motori su ispočetka bili veliki 2,5-litreni atmosferski i turbo agregati (od 75 KS), no u lipnju 1988. se dogodila revolucija. Tada je  predstavljen motor koji će ući u povijest: četverocilindrični agregat od 1.929 cm3 i 92 KS u Cromi TD i.d., bio prvi serijski proizvedeni dizelski motor s izravnim ubrizgavanjem. Tako je Fiat zapravo imao prvi TDI, motor koji će preporoditi dizelsku tehnologiju i za čiji se razvoj zasluge danas uglavnom, nepravedno, pripisuju Volkswagenu (Audiju). Fiat ih je  pretekao, no to nije uspio unovčiti kao VW (Audi). 

Author: Fiat foto: Fiat

Motor bez pretkomore i s izravnim ubrizgavanjem dizela u cilindre trošio je 20 posto manje od usporedivog motora s neizravnim ubrizgavanjem, a eliminiran je i problem paljenja na niskim temperaturama ispod nule. No motor nije bio savršen, imao je jedan veliki problem, veliku buku, osobito pri malim brzinama. Bio je to nedostatak koji je, zajedno sa strožim standardima emisije, brzo uništio bilo kakvu ozbiljniju budućnost ovog motora koji se naposljetku prodavao uglavnom samo u Italiji. 

Author: Fiat foto: Fiat

Nakon raznih manjih poboljšanja, Croma je u veljači 1991. prvi put doživjela veliki redizajn. Izvana je posebno revidiran prednji dio, koji je bio baziran na novijim modelima kao što su bili Tempra i Tipo, dok je unutrašnjosti dobio redizajniranu kontrolnu ploču. Motori su također optimizirani, svi su postali malo snažniji i učinkovitiji.

Author: Fiat foto: Fiat

Ubrzo nakon redizajna Croma je postala "zvijezda globalnih vijesti" kada je antimafijaški talijanski sudac Giovanni Falcone u svibnju 1992. postao žrtva nevjerojatnog bombaškog napada, dok se vozio u Cromi. 

Godine 1993. auto je prošao kroz još jedan mali redizajn. Automobil je dobio i novi top motor, 2,5-litreni V6 iz Alfa Romea, koji je opcijski bio dostupan s 4-stupanjskim automatskim mjenjačem. Razvijao je 160 KS, što je bilo dovoljno za 215 km/h i 8,3 sekunde od 0 do 100 km/ h. Konačno je u serijsku opremu stigao i i zračni jastuk za vozača.

Author: Fiat foto: Fiat

Godina je 1995.:Lancia je zamijenila Themu s Kappom, Alfa Romeo se spremao zamijeniti 164, no Fiat nije imao planove za nasljednika unatoč vrlo dobre karijere auta. Proizvodnja Crome prekinuta je ovdje krajem 1996. kako bi se izbjegla konkurencija unutar grupacije,a  posao s velikim i luksuznim modelima je prepušten Alfi i Lanciji. U jedanaest godina napravljeno je više od  450.000 primjeraka Crome. Auto se vratio  2005. godine s potpuno drugačijom formulom - kao svojevrsni karavan koji je dijelio platformu s Opel Signumom i Saabom 9-3.

Author: Fiat foto: Fiat

Fiat Croma u Hrvatskoj je bila prilično popularna u svojoj klasi i početkom 90-ih  ih se je pojavilo relativno mnogo, uglavnom rabljenih iz uvoza, ali i nešto novih koje su bile među najjeftinijim novim autima u klasi. Danas su Crome prve generacije praktično iščezle s naših cesta, a u oglasima se tu i tamo pojavi neki preživjeli primjerak. U inozemstvu ih još nešto ima uglavnom u Italiji gdje se cijene za solidno očuvane primjerke kreću od oko 3000 eura do oko 8000 eura za najprestižniji V6. 

  • Važna obavijest
    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Autostart.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Autostart.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • Komentator

    ovo su mogli predstaviti umjesto Maree. Bila je odlicna, ali je ipak bila limuzina pa stoga malo neprakticna

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.