Početna Magazin 121 pregleda

Malo su pretjerali: Kineska autoindustrija bi se mogla naći u problemima

FOTO: Dreamstime

Mogao bi to biti najveći "masakr" u povijesti automobilske industrije i tek nakon njega će se iskristalizirati koliko je kineska automobilska industrija zapravo jaka i vrijedna

Kineski proizvođači u svojoj matičnoj državi trenutno imaju proizvodni kapacitet za izradu oko 40 milijuna vozila godišnje, ali kupci  u toj državi kupuju samo oko 22 milijuna automobila godišnje. Izvoz je relativno slab, bez naznaka da će se uskoro jako povećati, a dodatnu pomutnju u Kini stvara i ogromna interna konkurencija. Naime u Kini postoji više od 150 marki automobila!. Sve to moglo bi uskoro uzrokovati velike probleme za kinesku automobilsku industriju za čiji je rapidni rast zaslužna prvenstveno vlada koja je jako financijski podržavala i nastavlja podržavati svoju automobilsku industriju. 

Problem prekapacitiranosti kineske automobilske industrije kvari planove svih proizvođača, i onih etabliranih i onih koji se probijaju novim tehnologijama, prvenstveno električnim automobilima. Posebno je električni dio industrije vrlo ranjiv. Čak i tvrtke koje su nedavno propale, poput Zhida, koje je bankrotirao 2019., investitori vraćaju iz mrtvih nadajući se ugrabiti svoj dio tržišnog kolača. Sve ovo je gurnulo kineske proizvođače električnih vozila u opaki rat cijenama dok pokušavaju pridobiti kineske kupce koji su razmaženi ogromnim izborom.

Author: MG foto: MG

Nije nikakva tajna da Kinezi svojim automobilima namjeravaju osvojiti svijet. No to im za sada ne ide po planu. Doduše, izvoz je od  2020. do kraja 2023. porastao pet puta, no ukupno gledano izvozi se vrlo malo automobila. Posebno u SAD-u i Europi, na dva najvažnija svjetska tržišta izvan Kine, kineski automobili još se uvijek prodaju u izuzetno malim količinama. Jedina marka kojoj je donekle uspio proboj je MG, a čini se da je na tom putu i BYD. Prodaja ostalih marki u Europi i SAD-u se uglavnom broji u desecima ili stotinama primjeraka, a ne u stotinama tisuća kako bi Kinezi sigurno htjeli. Također, velik dio tog pet puta povećanog izvoza završio je u Rusiji, gdje su kineski proizvođači automobila uskočili nakon povlačenja zapadnih proizvođača. 

Dolazak Kineza izaziva i zabrinutost među zapadnim konkurentima i vladama. U SAD-u, Bijela kuća razmatra povećanje carina kako bi zaštitila domaću proizvodnju, a Europska unija istražuje kineske državne subvencije za električna vozila i mogla bi razmotriti slične mjere.

DODATNE CARINE Kinezi poskupljuju? EU ih od danas carinski registrira, moguće retroaktivne carine

Sve to dovodi do neizbježnog pitanja zašto Kina subvencionira industriju koja se već suočava s viškom kapaciteta. To ima veze sa željom nacionalne vlade da osnaži svoje proizvođače automobila na globalnoj sceni, kao i njezinim naporima da podrži gospodarski rast i očuva radna mjesta. Potpora vlade znači da čak i neprofitabilni proizvođači automobila mogu nastaviti proizvoditi. Godine 2023. samo su tri od 123 kineska proizvođača automobila koji proizvode električna vozila prodala više od 400.000 vozila, što se uvelike smatra brojem koji se mora postići da proizvođač automobila u Kini dosegne rentabilnost. Te tvrtke su BYD,  Aion i Wuling.  Jasno je da bi bez vladine pomoći mnogi proizvođači vrlo brzo propali.

Kineska automobilska industrija možda je najjača na svijetu, no velik dio nje očito se održava na životu umjetno. Sve to dovodi do pitanja što će se dogoditi jednog dana kada kineska vlada ukine subvencije. Mogao bi to biti najveći "masakr" u povijesti automobilske industrije i tek nakon njega će se iskristalizirati koliko je kineska automobilska industrija zapravo jaka i vrijedna. 

 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.