Početna Magazin 2431 pregleda

Zašto električnim autima ne ide po planu? Glavni problem je cijena

FOTO: Canva

Sve dok cijene ne dođu na razinu automobila s unutarnjim izgaranjem, električni automobili i električna globalna i EU tranzicija nemaju previše šanse

Preliminarni podaci za 2023. pokazuju da je u svijetu prodano ukupno 9,8 milijuna potpuno električnih vozila, što čini otprilike 11% globalne prodaje. Iako je prodaja električnih auta eksponencijalno rasla posljednjih godina, u zadnje vrijeme primjetan je velik pad interesa kupaca i usporavanje tog rasta. Na primjer u Hrvatskoj, udio električnih automobila među novim prodanim automobilima čak je pao, u Italiji je ostao na skoro istoj razni, a i Njemačka je početkom ove godine, nakon ukidanja poticaja zabilježila veliki pad prodaje u odnosu na isto razdoblje prošle godine. U čemu je, dakle, problem s električnim automobilima?

Realno, električni auti imaju brojne prednosti i podjednako brojne nedostatke, no najveći problem im je visoka cijena koja odbija mnoge kupce koji bi zaista htjeli voziti električne automobile, a to si ne mogu priuštiti. Cijena, zajedno s odnosom uloženog i dobivenog, je kod automobila uvijek bila glavni faktor za odabir kod većine kupaca, čak i u bogatijim državama, a u tom pogledu električni auti ne stoje nimalo dobro. 

Author: Canva foto: Canva

Prema istraživanju JATO Dynamicsa iz listopada 2023., prosječna cijena električnog automobila u SAD-u je 35 posto viša od cijene automobila koji koriste pogon s s unutarnjim izgaranjem. U Europi je ta razlika i veća, čak 39% posto. Kina, koja je uvjerljivo najjače svjetsko tržište za električne aute ima pak potpuno drugačiju situaciju. Tamo je prosječna cijena za električni automobil 27 posto niža nego za automobile s unutarnjim izgaranjem, pa je jasno zašto im je prodaja toliko bolja. Slično je i u Norveškoj u kojoj električni auti vladaju prvenstveno zbog nižih cijena. Norvežani, naime imaju ogromna davanja na benzince i dizelaše što električne aute čini mnogo jeftinijima. Dakle, sve dok se razlika u cijeni ne smanji i električni auti cijenama ne dođu na razinu ostalih (i/ili postanu jeftiniji), budućnost će za njih biti prilično siva. 

PRODAJA Rast europskog tržišta automobila, električni drže samo 11 posto udjela

Velika razlika u cijeni postaje je problem posebno kada se isti kupac suoči s izazovom odlučivanja između BEV i ICE vozila iste marke. Dok su Tesla, Lucid, Polestar, Nio, Xpeng i mnogi drugi rođeni kao marke električnih automobila, vodeći tradicionalni proizvođači muče se s uvjeravanjem kupaca da pređu na nešto drugačije, što zahtijeva potpuno drugačiju filozofiju vožnje s nekim velikim nedostacima (dugo vrijeme punjenja) i što je uz to još i znatno skuplje. Nije ni čudo da kupci unatoč sveg marketinga koji proizvođači ulažu u električne automobile i sve manjeg izbora klasičnih modela s unutarnjim izgaranjem, još uvijek mnogo radije biraju jeftiniju "klasiku". 

Iako sve automobilske tvrtke imaju za cilj proizvodnju i prodaju isključivo električnih vozila u sljedećih desetak godina, realnost je da danas skoro 90 posto globalne prodaje i dalje dolazi od motora s unutarnjim izgaranjem (uključujući blage, potpune i plug-in hibride). Uz takav odnos snaga na tržištu potpuna električna tranzicija u samo desetak godina doima se kao velika utopija. 

UKINULI POTICAJE Ogroman pad prodaje električnih auta u Njemačkoj

Sve dok cijene ne dođu na razinu automobila s unutarnjim izgaranjem, električni automobili te električna globalna i EU tranzicija  nemaju previše šanse. Poticaji su samo "mjera za gašenje vatre". Sigurno j da će skorašnji poticaji u Hrvatskoj privremeno jako podići prodaju električnih automobila. Mnogi će sigurno rado kupiti električni auto koji je povoljniji od "klasičnog" no poticaji ne mogu trajati vječno i nisu dobro rješenje. Proizvođači moraju sami naći rješenje da električne aute učine privlačnima i cijenom.

PROGNOZA Toyota: Električni auti neće nikada dominirati tržištem!

Sve dok će električni auti biti u prosjeku 30 i više posto skuplji od usporedivih benzinaca "tranzicija na struju" neće biti moguća. Čak ni uz nametnute zabrane koje "nisu zapisane u kamenu". Ako vidi da planirana zabrana motora s unutarnjim izgaranjem 2035. ne ide po planu i EU će morati reagirati jer političari ne mogu riskirati dodatno nezadovoljstvo svojih građana koji će ih zbog toga kazniti na izborima. Tranzicija na električne automobile mora se dogoditi tržišno, prirodno, a ne zabranama. A najveću ulogu tu igra cijena. 

 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.