Početna Magazin 2636 pregleda

Zbogom Ford Fiesta, uveseljavala si milijune

FOTO: Ford

Nakon 47 godina, čak sedam generacija i više od 15 milijuna proizvedenih primjeraka Ford je zaustavio proizvodnju Fieste. Ovo je povijest automobila koji je obilježio generacije

Neki automobili uđu u legendu zato što su bili posebni: lijepi, brzi, skupi, neobični. Drugi pak u legendu ulaze iz sasvim drugih razloga: zato što su bili pristupačni, dobri i uveselili milijune ljudi diljem svijeta. Nekima su bili prvi auti, neki su u njima išli na prvi godišnji odmor, u njima se zaljubili u svojeg životnog partera/partnericu, pokupili dijete iz rodilišta i radili druge stvari koje nikada neće zaboraviti. Jedan od takvih automobila koji je uveseljavao milijune vlasnika bila je Ford Fiesta. Kažemo bila, jer je od ovog mjeseca više nema, Ford zaustavlja proizvodnju i neće biti nasljednika. Ne uklapa se u njihove dugoročne planove, kao što se i mnogi drugi legendarni modeli više ne uklapaju u planove tvrtki koje ih proizvode.  Vremena za male automobile postaju sve teža. I tako se nakon 47 godina Ford Fiesta oprašta od tržišta nakon više od 15 milijuna proizvedenih vozila.

Author: Ford foto: Ford

Jedan od razloga uspjeha ovog automobila bilo je i ime: jednostavno, veselo i lako razumljivo, prepoznatljivo u skoro cijelom svijetu. Jedno od najbolje pogođenih imena automobila u povijesti, bez sumnje. No Fiesta se zamalo zvala drugačije. Kada je nastajala bilo je mnogo prijedloga za ime novog modela, a jedan od njih je bio i Bambi. Sumnjamo da bi uz takvo ime Fiesta bila uspješna, no srećom Henry Ford II osobno se odlučio za naziv Fiesta, i to zbog toga što je Ford u to doba otvorio novu Španjolsku tvornicu u blizini Valencije. Naziv novog modela trebao je biti posveta Španjolskoj. 

Nastanak 

U doba nastajanja Fieste tržište modernih gradskih automobila bilo je još u povojima, no kupci su zbog naftne krize itekako željeli male štedljivije aute. Svojevrsni pioniri u klasi bili su modeli poput Fiata 127, Autobianchia A112 i Renaulta 5. Ford je reagirao među prvima. Nije se štedjelo i u razvoj novog modela uložene su stotine milijuna dolara. Projekt novog auta nazvan je "Bobcat". U opisu projekta stajalo je nekoliko zahtjeva na kojima je uprava Forda inzistirala: pogon je morao biti prednji kako bi se prostor najbolje iskoristio, vozilo je moralo robusno, prostrano u odnosu na dimenzije i ekonomično cijenom i troškovima korištenja/održavanja. I tako je 1976. iz projekta "Bobcat" nastala Fiesta.

Author: Ford foto: Ford

Automobil je bio prilično atraktivnog dizajna za to vrijeme. U dizajnu je bio vidljiv "talijanski štih", Fiesta je nosila potpis Centro Stile Ghia iz Torina, internog Fordovog studija koji je pobijedio na ovom projektu u konkurenciji Fordovih dizajnerskih centra diljem svijeta. Zbog toga je i top oprema nazvana Ghia. S druge strane, za proizvodnju Fieste odabrana je Španjolska, zemlja koja je bila u jeku gospodarskog procvata i koja je davala velike subvencije svima koji su u njihovoj državi gradili proizvodne pogone. To je bila glavna tvornica za Fiestu, no ona će se u budućnosti sklapati i u tvornicama u Njemačkoj te u Velikoj Britaniji. 

Author: Ford foto: Ford

Dimenzije su bile tipične za tadašnju gradsku klasu: dužina je iznosila 357 cm, širina 156 cm i visina 136 cm. Danas većina najmanjih auta na tržištu uvelike nadmašuje ove dimenzije, a gradska klasa je pola metra duža, no tada je to bio standard. Fiesta je bila i nevjerojatno lagana, ovisno o motoru, između 730 i 775 kg. Kad smo već kod motora, spomenimo i njih. Osnova je bio 1-litreni motor s 45 KS, omiljena verzija među kupcima imala je 1,1 litru i 53 KS, a godinu dana kasnije ponudi se pridružio i agregat sa 66 KS i obujmom 1,3 litre. 

Druga treća i četvrta generacija 

Prvu Fiestu 1983. godine naslijedila je druga generacija, a o njoj bismo u današnjim okvirima mogli govoriti kao o nekom opsežnijem redizajnu. Oblik karoserije ostao je vrlo sličan, znatno se promijenio samo prednji i stražnji dio. I tehnologija je bila slična iako su motori dosta poboljšani. U ponudu je došao opcionalni mjenjač s pet brzina i prvi dizel 1,6 s 54 KS. 

Author: Ford foto: Ford

Fiesta treće generacije predstavljena je 1989. godine. Ovoga puta je promjena u odnosu na prethodnika bila ogromna i u dizajnu i u tehnologiji. Osim toga, ova Fiesta se mogla pohvaliti mnogo bogatijom serijskom opremom i dugom listom dodatne opreme. Po prvi puta su se u ponudi našli i zračni jastuci. 

Author: Ford foto: Ford

Četvrtu generaciju bismo opet mogli nazvati opsežnim redizajnom treće, barem kad je u pitanju vanjski izgled. Najveće novosti su bile tehnološke prirode. Većina motora bila je nova, iz Fordove Zetec linije koja se uz modifikacije proizvodi sve do danas. Model je detaljno redizajniran 1999. kada mu je jako promijenjen izgled. 

Author: Ford foto: Ford

Fiesta u novom tisućljeću 

U petoj generaciji Ford promijenio stilski smjer i tako je Fiesta prešla sa zaobljenih na više četvrtaste linije. Automobil je dizajniran tako da bi više nalikovao na tada vrlo uspješni Focus prve generacije. Dimenzije su polako rasle iz generacije u generaciju i peta Fiesta već je u dužinu mjerila blizu četiri metra, konkretno 392 cm. Najveća tehnička novost bili su common rail turbodizelaši obujma 1,4 i 1,6 litara.

Author: Ford foto: Ford

Godine 2009. u šestoj generaciji Fieste dogodila se velika promjena. Ford je odlučio objediniti proizvode i stvoriti univerzalne automobile za cijeli svijet. U teoriji to možda nije zvučalo dobro za europski ukus kupaca, no u praksi je Fiesta bila vrlo atraktivan automobil dinamičnog dizajna. Kao posljednica globalizacije stigla je i limuzinska verzija no ona se nikada nije prodavala u Europi. Velika tehnološka novost bili su maleni EcoBoost motori. Iako su mnogi bili skeptični zbog njihovog malog obujma, motori su osvojili brojne nagrade, pokazali se izdržljivima, a budućnost je pokazala da je to smjer u kojem će krenuti čitava automobilska industrija. 

Author: Ford foto: Ford

Fiesta sedme generacije, koja je od ovog mjeseca u mirovini, dijete je svog vremena: prvi put je bila dugačka više od četiri metra, od 4,04 do 4,07 metara ovisno o opremi, i još uvijek bila jedan od rijetkih malih automobila koja je nudila i verziju s troja vrata. Kao i kod većine posljednjih nekoliko generacija, vozne osobine automobila bile su vrhunske. Ford je ponudio i jednu izvedbu u duhu vremena, Fiestu Active koja je malo podsjećala na SUV, no prijem nije bio posebno dobar. 

Author: Ford foto: Ford

 

Legendarne sportske verzije

Rijetko koji gradski automobil je kroz svoju povijest imao toliko kultne sportske verzije. Skoro nijednoj generaciji Fieste nije nedostajalo sportskog stila, a uglavnom je Ford to radio kako treba.

Author: Ford foto: Ford

Prva "zločesta" Fiesta datira iz 1981. godine i zvala se XR2: njen 1.6 motor razvijao je 82 KS (maksimalna brzina nešto više od 170 km/h, ubrzanje od 0-100 km/h za 10,1 sekundu), dok su izgled karakterizirala okrugla svjetla za maglu.

Author: Ford foto: Ford

Fiesta XR2 druge generacije doživjela je povećanje snage na 96 KS, ali veliki skok dolazi s Fiestom treće generacije RS Turbo iz 1990.: 133 KS i samo 7,9 sekundi za sprint od 0-100 km/h. U toj generaciji postojao je i XR2 sa 110 KS, no prava zvijezda u sagi o malim 'raketama' devedesetih nedvojbeno je RS Turbo, s prijeteća četiri pravokutna svjetla za maglu koja nepogrešivo podsjećaju na reli automobil.

Author: Ford foto: Ford

Nakon RS Turba, Ford je otišao u fazu "hlađenja". U četvrtoj generaciji nije bilo prave sportske Fieste, Ford Puma je tada vjerojatno trebala popuniti prazninu. Fiesta pete generacije u ST verziji ponovno je preuzela palicu s 2,0-litrenim atmosferskim motorom od 150 KS i vrhunskim ovjesom za mnogo užitka u vožnji. 

Author: Ford foto: Ford

Užitak i emocije također su jake strane ST-a temeljenog na Fiesti šeste generacije. Ponuđen je mnogo snažniji motor, 1.6 turbo sa 182 KS i čak 320 Nm okretnog momenta koji garantira vrhunska ubrzanja. Ovaj automobil bio je posebno cijenjen u konkurenciji gradskih sportskih automobila koji su tada bili na vrhuncu svoje popularnosti.

Author: Ford foto: Ford

Zadnja sportska Fiesta ST temeljena na sedmoj generaciji malog Forda imala je motor od 200 KS. Popularnost ove vrste automobila je u međuvremenu pala pa je i prodaja bila mnogo slabija. 

Author: Ford foto: Ford

Nedostajat ćeš nam

Iako se još prije nekoliko godina činilo da je nemoguće da Ford odustane od modela koji je toliko popularan i uspješan, to se dogodilo. Pad prodaje, fokus kupaca na male SUV-ove i politički pritisak zbog električnih automobila stjerali su u kut male automobile pa je Ford 2022. objavio da je s "Fiestom gotovo". Sada se to i dogodilo.

Voljeli je ili ne, moramo priznati da je Fiesta kroz svoju povijest bila jedan od najboljih gradskih automobila na tržištu. Njenim odlaskom nastaje praznina u klasi koja će u idućim godinama biti sve veća i veća kako će odlaziti i druge legende. Nedostajat ćeš nam Fiesta. 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.