Da u centimetrima nije sve svjedoči i treća generacija najkraćeg auta na svijetu, na kojem je izmjenjeno apsolutno sve – izuzevši dužine od 269 cm
Kao da je bilo jučer, još su nam u sjećanju dojmovi kad je ulicama zarulala prva generacija Smarta. U čudu su tada širom Europe slučajni prolaznici promatrali Smart, neobično malu izmišljotinu švicarske tvrtke koja je do tada bila poznata jedino kao proizvođač mega popularnih i povoljnih satova. Malena kutijica na kotačima bila je konceptualna i dizajnerska novost daleko ispred vremena. Nije nam tada sjela na prvu zbog neizravnog upravljača, tvrdog ovjesa, skakutave vožnje i motora malenog obujma i ponajprije koncepta skućenog, naizgled nesigurnog vozila.
Osim toga, gorivo je bilo jeftino, a ni potrošnja od pet litara tada nije fascinirala. I tada, baš kao i danas smetala je najjače njegova visoka cijena. Nije nam bilo jasno kako se koncept jeftinog gradskog auta, kojeg je osmislio tadašnji Predsjednik uprave Swatch grupe Nicolas Hayek, pretvorio u preskupi mikro auto. Idejni projekt koji je započeo još krajem osamdesetih, jedno vrijeme financirao je Volkswagen, a potom odbacio zbog vlastitog programa Lupo 3L, no u konačnici ga je preuzeo i 1998. počeo proizvoditi Daimler, koji je u Smart unio virus “Mercedesa”.
Od prve je bio iznenađujuće siguran i dobro opremljen, pa je postao pojam vrckavog malog imidž automobila. Smart se nametnuo više kao modni dodatak, nego funkcionalan automobil, makar je njegova praktičnost u gradu neosporna. U trećoj, nedavno predstavljenoj generaciji Smarta sve to dodatno je potencirano brojnim tehnološkim izmjenama i novim dizajnom, koji je za razliku od prethodnika više unisex, a manje ženskast. Zaslužne tome su ponajprije dimenzije. Uz jednaku duljinu od 2695 mm, širi je za 104 mm, a niži za 10 mm. Osim što izgleda masivnije i kompaktnije, jednovolumenska forma zamijenjena je dvovolumenskom, pa prednji dio Smarta sada krasi malena “hauba”.
Ipak, s koeficijentom otpora zraka od 0,38 aerodinamički nije učinkovit, no to i nije presudno kod gradskog modela. Dvobojna karoserija i izbor aluminijskih naplataka pružaju brojne mogućnosti individualizacije. Kada tome pridodamo isto takve mogućnosti za interijer, Smart može biti unikatan. Rast dimenzija očit je i u interijeru. Vozač i suvozač više se neće dodirivati ramenima. Možda je to bilo dobro jedino u slučaju da je pored vas sjedila kakva bajna dijeva. Sad je mnogo komotnije. Gotovo je nevjerojatno koliko je mjesta u interijeru, pa čak i za osobe više od 190 cm. Veći je i prtljažnik, čiji je obujam 260 litara, za 40 l više no u starom modelu. Tome treba dodati i sjajnu preglednost u svim smjerovima.
No, više od svega za pozitivan dojam u novome Smartu uvelike su zaslužni kvalitetni materijali, precizna izrada, trendi tkanine i bogata oprema, čak i u početnom paketu Passion kojim je bio opremljen testni model. Udobnoj vožnji zaslužna je i poboljšana zvučna izolacija te bolje prigušen zvuk motora. Ovjes je iznenađujuće tih, no Smart još uvijek nije imun na skakutanje na lošim prometnicama, ponajprije zbog međuosovinskog razmaka od samo 1873 mm. S druge strane, Smart ima izuzetno mali radijus okretanja od samo 6,95 metara, pa ga je moguće okrenuti u jednom potezu i u uskim ulicama.
Motor koji je pokretao testni Smart je trocilindročni atmosferski benzinac snage 71 KS koje razvija pri visokih 6000/min. Solidan je i okretni moment od 91 Nm dostupan pri niskih 2850/min, što mu osigurava solidnu eklastičnost i za grad sasvim korektne performanse. Ubrzanje od nule do 100 km/h za 14 sekundi i maksimalnih 150 km/h. Novost je i klasičan ručni mjenač s pet stupnjeva prijenosa kakvih u Smartu do sada nije bilo. Motor nije prvak u štedljivosti. Ni tvornički podatak od 4,1 litre u prosjeku ne zvuči fascinantno za današnje pojmove, jer se s takvim podacima razmeću i kompaktni automobili, a još manje prosjek od 6,7 litara koliko je Smart trošio na testu.
Tehničke karakteristike: | |
SMART FORTWO COUPE | |
motor | 3 cilindra, benzinski |
obujam | 999 ccm |
snaga | 52 kW/71KS pri 6000/min |
moment | 91 Nm pri 2850/min |
mjenjač | ručni, 5 stupnjeva |
maks.brzina | 151 km/h |
0-100 km/h | 14,4 s |
potrošnja | 4,9/3,7/4,1 l/100km |
test | 6,7 l/100km |
emisija CO2 | 93 g/km |
dimenzije | 2695/1663/1555 mm |
prtljažnik | 260/350 litara |
masa | 880 kg |
jamstvo | 2 godine |
Kad su ceste bez rupa Smart je divota za voziti. Stabilniji je nego prije, upravljač je izravan i precizan te leži na šesnaest colnim kotačima sprijeda širine 185, a straga čak 205 mm. Sve to vrijedi za grad i brzine do 120 km/h. Trendi, lijep, prostran i u gradu praktičan Smart dostupan je od ne malih 80.000 kuna na više, a cijena testnog modela s paketom Passion i pokojom stavkom dodatne opreme iznosi 123.270 kn. Cijena je to koju valja platiti ako među prvima želite biti trendi i među prvima imati autić kao modni dodatak. Mane su mu visoka potrošnja, putno računalo ne pokazuje domet s preostalim gorivom u spremniku, a visokima bi mogla zasmetati kratka sjedeća površina sjedala i nemogućnost podešavanja upravljača po visini.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.