Početna Magazin 381 pregleda

Autoplin je znatno jeftinije i čišće gorivo

AUTOPLIN
Vidi galeriju 1/4
Autoplin je znatno jeftinije i čišće gorivo Autoplin je znatno jeftinije i čišće gorivo Autoplin je znatno jeftinije i čišće gorivo Autoplin je znatno jeftinije i čišće gorivo

U Americi se korištenjem plina može uštedjeti više od 150.000 dolara na troškovima goriva tijekom šest godina. Najveći problem je nedovoljan broj pumpi plina, osobito kod kamiona koji voze rutama na velike udaljenosti

Serijska električna vozila premda samo na prvu imaju zero-emission, električna vozila na tržištu još nisu uspjela prije svega, jer još nisu na takvom tehnološkom razvoju da bi bili ravnopravna dosadašnjim vozilima bez obzira koje gorivo koriste. Najveći ograničavajući faktor su baterije, koje su još uvijek preskupe, preteške i premalog kapaciteta, te imaju predugačko vrijeme punjenja. Kada se doda da slobodna strujna utičnica još uvijek nije na dohvat ruke u cijelom svijetu, a u kanisterima se struja ne može držati, niti postoje dovoljno dugi strujni kabeli, razočarenje proizvođača, ali i kupaca je sasvim razumljivo. Vozila na električni pogon probila su se uglavnom u serijskim verzijama na području osobnih automobila, ali eksperimentira se i s čistim električnim pogonom kod kamiona i autobusa, ali opet cijela ideja i realizacija zapne na baterijama i cijeni, naravno.

AUTOPLIN | Author: USA-Truck foto: USA-Truck

Zato se proizvođači vozila, ali i vozači, ponovno polako okreću prema plinu kao gorivu za svoje metalne ljubimce, bilo LPG (liquid petroleum gas) za koji se još koristi i oznaka GPL, LP Gas…, a koji je mješavina propana i butana koja se dobije kao produkt prerade sirove nafte ili o prirodnom plinu CNG (Compressed natural gas) koji se dobije vađenjem iz zemlje. Zanimljiva je analiza koju su proveli američki stručnjaci za korištenje flote kamiona, a koji su izračunali kako se može uštedjeti i više od 150.000 dolara na troškovima goriva tijekom šest godina života kamiona, ako se u kamionu koristi plin (LPG ili CNG). Vozilo koje za pogon koristi uz benzin (dizel) i plin kao gorivo u biti su hibridna vozila i takav tip hibrida na američkim cestama, kada su u pitanju kamioni, čini samo 3 posto ukupne prodaje novih kamiona, premda u SAD-u u prodaji ima više od 40 različitih modela.

Vlasnici velikih flota kamiona u SAD-u trenutačno su jako zainteresirani kako bi svoje kamione prilagodili za korištenje plina kao goriva. Velikom interesu doprinosi i veliki pad cijene plina na tom tržištu bilo da se radi o komprimiranom prirodnom plinu (CNG) ili tekućem propanu (LPG). Kalkulacije pokazuju kako velika flota kamiona prelaskom na plin može uštedjeti velike iznose novca. Može se uštedjeti više od 150.000 dolara na troškovima goriva tijekom šest godina života kamiona. Za sada se čini najveći problem nedovoljni broj pumpi na kojima bi se mogao napuniti plin, osobito kod kamiona koji voze rutama na velike udaljenosti.

AUTOPLIN | Author: USA-Truck foto: USA-Truck

U SAD-u je 1980. godine bilo oko 600.000 vozila koja su kao gorivo koristila LPG, a onda je uslijedio pad cijena benzina i dizela, pa je plin zaboravljen, jer je ušteda bila premala u tom trenutku. No, danas je situacija u SAD-u potpuno drugačija u korist plina. Cijena prirodnog plina ekvivalentnog galonu benzina jeftinija je, a prema dizelu još jeftinija. Ford, General Motors i Chrysler nude komercijalne kamione koji mogu koristiti plin kao gorivo. Ford nudi 10 različitih modela, ali je kamion na plin skuplji za 325 dolara zbog stavljanja otpornijih ventila i sjedišta ventila, kako bi motor kamion motora mogao koristiti CNG ili LPG, ali kupac takvog kamiona mora potrošiti dodatnih 10.000 dolara za plinsku instalaciju i spremnike, te ugradnju. Vlasnici flota izračunali su da im se kod kamiona koji godišnje pređu 160.000 km, investicija u plinski dio na kamionu vrati za dvije godine.

Zbog skupog benzina i dizela američki kamioni prelaze na plin kao pogonsko gorivo. Novi sustavi ubrizgavanja plina mogu plin ubrizgati u motor u tekućem obliku, a ne u plinovitom stanju, što osigurava sličnu snagu i performanse kao i na benzin ili dizel (bez gubitka 10 do 15 posto snage kod današnjih plinskih sustava). Motor koji kao gorivo koristi plin emitira 20 do 30 posto manje stakleničkih plinova nego kada koristi kao gorivo benzin ili dizel. Kako bi plin postao što popularniji, Vlada SAD-a daje porezne olakšice prodavačima goriva od 0,50 dolara za svaki plinski ekvivalent galona benzina, a oni koji izgrade punionicu plina dobe stimulaciju u iznosu od 30.000 dolara.

AUTOPLIN | Author: USA-Truck foto: USA-Truck

Koji plin je bolji – LPG ili CNG? LPG nudi znatno niže početne troškove, a pri tome skladišti se u spremnicima po znatno nižem tlaku i prilagodba motora kamiona je nekoliko tisuća dolara niža nego kod CNG-a. Isto tako izrada pumpne stanice za LPG je znatno jeftinija od one za CNG. LPG pumpna stanica košta oko 50.000 dolara, a ona za CNG čak 400.000 dolara. LPG se sprema u spremnicima pod tlakom od 17 do 21 bar, a CNG pod tlakom od čak 248 bara, pa je to i glavni razlog višoj cijeni za CNG. Izvan SAD-a plin LPG je daleko više popularan. To je u biti treće po popularnosti i korištenju gorivo u svijetu, nakon benzina i dizela. U svijetu oko 17 milijuna vozila za pogon koriste LPG, uglavnom Poljska, Rusija, Južna Koreja, Turska i Europa.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.