Od ABS-a do automatskog parkiranja, ovih deset tehnoloških inovacija svakodnevno spašavaju živote vozača i putnika diljem svijeta...
1. ABS (Anti-lock Braking System)
Jedan od najstarijih i najznačajnijih sustava pomoći vozaču funkcionira na principu sprječavanja blokiranja kotača pri kočenju konstantno mijenjajući pritisak ulja za kočnice na kočna kliješta. Prvi automobil opremljen ovim sustavom bio je Mercedes-Benz W116, davne 1978. godine.
2. ESP sustav protiv proklizavanja
ESP, ESC, ASR, TC, TCS. Nazivi su različiti, ovisno o proizvođaču. No jedno je zajedničko, svi rade na istome principu. Sustav detektira proklizavanje automobila i automatski ispravlja neželjenu nastalu situaciju, kao što se zna dogoditi prilikom prebrzog ulaska u oštri zavoj, ili pak u kišnim i snježnim uvjetima.
3. Prilagodljiv tempomat
Adaptive Cruise Control (ACC) neizbježna je stavka svakoga boljeg automobila, a funkcionira tako što radarom smještenim na prednjoj masci očitava udaljenost do automobila koji se nalazi ispred, te potom održava stalnu brzinu i razmak između automobila. Najmoderniji auti opremljeni su i start-stop funkcijom tempomata u kojom kontrolira ubrzanje i usporavanje auta čak i u gradskim gužvama, ovisno o gustoći prometa.
4. Zakretna glavna svjetla
Naziv sve govori. To su svjetla koja prate cestu. Svakim okretanjem upravljača ona se također pomiču, što doprinosi boljoj vidljivosti, samopouzdanju vozača i sigurnosti u vožnji. Posebice su korisna noću te na zavojitim cestama, kada odličnu osvjetljavaju prostor pokraj ceste.
5. Automatsko parkiranje
Na pritisak gumba automobil aktivira senzore koji prvo skeniraju sve u blizini auta i traže parkirno mjesto. Nakon odabira željenoga parkirnog mjesta automobil bez greške i vrlo sigurno sam skreće u idealnu poziciju, odnosno savršeno 'uparkrirava', a na vozaču je jedino da kontrolira gas i kočnicu.
6. Stražnja kamera
Jedno od revolucionarnih pomagala za svakog vozača jest upravo stražnja kamera. Ona daje kompletan pregled prostora iza vozila, a u kombinaciji sa zvučnim senzorima gotovo je nemoguće pogriješiti pri zahtjevnom parkiranju. Zanimljivo je da će već sljedeće godine stražnja kamera biti obvezan dio standardne opreme svih novih automobila.
7. Nadzor mrtvoga kuta
Senzori upozoravaju vozača da se sa strane nalazi ili nailazi vozilo, a vozač ga ne može odmah vidjeti jer je 'u mrtvome kutu'. Neki porizvođači koriste osvijetljena upozorenja na retrovizorima, a neki upozoravaju zvučnim signalima. U svakome slučaju vrlo je korisna funkcija koja je barem jednom 'spasila' većinu vozača.
8. Sprječavanje frontalnog sudara i automatsko kočenje
Oba se sustava baziraju na kameri ili radaru koji detektira bilo kakva neuobičajena zbivanja ispred automobila pa prikladno reagira. Posebice su osmišljeni radi sprječavanja lančanih sudara. U takvoj situaciji automobil registrira prijetnju i upozori vozača da reagira, a ako on to ne učini pravovremeno automobil će sam i zakočiti. U gradu je to više nego korisno, jer može spasiti živote kako putnika u automobilu, tako i pješaka koji vole 'iskočiti' ne gledajući nailazi li netko.
9. Sustav upozorenja za održavanje u prometnoj traci
Ova naizgled besmislena funkcija zapravo je i više nego korisna. Čak 10 posto svih automobilskih nesreća uključuje vrludanje iz vlastite trake, koje gotovo uvijek rezultira sudarom s drugim automobilom u blizini. Ovaj sustav pomoću kamera promatra uzdužnu liniju ceste i vozača zvučnim signalom ili vibrirajućim upravljačem upozorava da napušta svoju traku bez davanja 'žmigavca'.
10. Sustav kontrole tlaka u gumama
Propisno 'napumpane' gume duže traju, smanjuju potrošnju i povećavaju sigurnost u autu. Od 2008. svi automobili su opremljeni sustavom koji će vozača upozoriti ako je jedna od guma izgubila do 25 % tlaka.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.