Vozači su najveće zvijezde, ali ne bi to bili kad iza njih ne bi stajali inženjeri...
Pamte se samo pobjednici, kako vozači, tako i njihovi bolidi i motori koji ih pokreću, no iza pobjeda stoje stotine milijuna utrošenih eura i, ništa manje važno - stotine inženjera koji rade iza kulisa i stvaraju tehnički najsofisticiranije bolide. Oni nisu ni izdaleka poznati javnosti kao što su to vozači, no upravo su oni zaslužni za pretvaranje vozača u pobjednike i prvake.
U svakome timu u Formuli 1 desetine su vrhunskih inženjera i konstruktora. Usput rečeno, kako bi FIA, Svjetska automobilistička federacija uopće mogla kontrolirati poštuju li timovi tehničke pravilnike isama mora zapošljavati jednako sposobne inženjere zadužene za kontrolu. Iako nijedan bolid nije plod posve samostalna rada samo jednog inženjera ili osobe, nego suradnje stručnjaka iz raznih područja, neki su se uspjeli nametnuti kao najbolji od najboljih.
U svakoj dekadi F1 bilo je istaknutih inženjera. John Cooper prvi je smjestio motor u sredinu bolida, potkraj pedesetih godina, Colin Chapman prvi je osmislio koncept bolida napravljena samo da izdrži utrku, a John Barnard uveo je prvi kokpit izrađen iz karbonskih vlakana... Stručnjaci za aerodinamiku, termodinamiku, dinamiku fluida, stručnjaci za ovjes, mjenjače, upravljački sustav, materijale..., na svakome pojedinom dijelu bolida Formule 1 rade najbolji inženjeri današnjice i zajedno stvaraju toliko tehnički i tehnološki sofisticirane bolide. Koliko je njihova uloga važna najbolje pokazuje to što ni najbolji vozač ne može pobijediti u Formuli 1 bez adekvatnoga bolida. Iza svake desetinke, stotinke i tisućinke sekunde manje na stazi stoje genijalni umovi konstruktora F1. Ovdje je šest najboljih.
ROSS BRAWN (1954.)
VELIKA BRITANIJA
Stručnjak je za aerodinamiku i dinamiku bolida. U karijeri je radio za Benneton, Ferrari, Hondu, Brawn i Mercedes. Zaslužan je za razvoj dominantnih Ferrarijevih bolida u Schumacherovo vrijeme. Osvojio je 2009. i naslov vlastitim bolidom Brawn GP. Dosad je u F1 zaradio 100 milijuna dolara.
RORY BYRNE (1944.)
JUŽNOAFRIČKA REPUBLIKA
Bolidi koje je projektirao i dizajnirao Byrne osvojili su devedeset i devet pobjeda i sedam naslova prvaka. Karijeru je započeo u Tolemanu, potom prešao u Benetton i Ferrari. Poznat je kao fantastičan matematičar i stručnjak za nekonvencionalne aerodinamičke oblike, a uveo je i poluautomatski mjenjač u F1.
ALDO COSTA (1961.)
ITALIJA
Bivši Byrneov asistent u Ferrariju prešao je u Mercedes 2012. godine. Kao glavnome tehničkom inženjeru pripisuju mu se zasluge za razvoj triju Mercedes-AMG-ovih pobjedničkih bolida koji su
2014., 2015. i 2016. osvojili konstruktorski i vozački naslov prvaka svijeta. Završio je strojarski fakultet u Bologni, a rođen je u Parmi. Trenutno radi u Mercedesovom F1 timu.
PATRICK HEAD (1946.)
VELIKA BRITANIJA
S Frankom Williamsom osnovao je jedan od najuspješnijih timova F1. Stručnjak je za mehaniku i čak 27 godina razvijao je Williamsove bolide., među ostalim i mnoge revolucionarne. Neka od tehničkih rješenja poput aktivnog ovjesa čak su i zabranjena. Odgojio je desetak inženjera, pa čak i Adriana Neweya, a najružnija stvar u njegovoj karijeri je Sennina pogibija u bolidu FW16.
ADRIAN NEWEY (1958.)
VELIKA BRITANIJA
Mnogi Neweya smatraju najboljim od najboljih. Univerzalni je stručnjak za razna područja inženjeringa, od aerodinamike do konstrukcije mehaničkih komponenti. U F1 je je došao 1988. i kreirao March 881, jedan od najljepših F1 bolida svih vremena. Uspješan je bio u Williamsu, McLarenu i Red Bullu, a u tri različita tima stvorio je bolide koji su osvojili deset naslova prvaka.
PAT SYMONDS (1953.)
VELIKA BRITANIJA
Još jedan britanski inženjer, stručnjak je za aerodinamiku. U motorsportu je aktivan od 1980., a radio je u Benettonu, Ferrariju i Renaultu i to u vrijeme Alonsove dominacije. Nakon petogodišnjestanke, zbog upletenosti u Crashgate skandal, u F1 se vratio 2011., a od početka 2013. glavni je inženjer u Williamsu,nakon što se Mike Coughian povukao s glavne pozicije. Symonds radi i s medijima, a ove godine član je Sky TV tima.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.