Nisu to samo Buba, Spaček i Fiat 500. Donosimo pregled ključnih narodnih automobila iz različitih dijelova svijeta, onih koji su oblikovali prometnu, ekonomsku i kulturnu sliku svojih država
U svijetu automobila često govorimo o superlativima – najbrži, najskuplji, najnapredniji. No postoji jedna manje glamurozna, ali društveno daleko važnija kategorija: automobili koji su motorizirali mase. To su modeli koji su omogućili pristup mobilnosti milijunima ljudi, postali ikone vremena, obilježili jednu eru i često utjelovili duh nacije. Bili su jednostavni, dostupni i pouzdani, upravo ono što je bilo potrebno da bi čitave države po prvi put "stale na četiri kotača". Donosimo pregled ključnih narodnih automobila iz različitih dijelova svijeta, onih koji su oblikovali prometnu, ekonomsku i kulturnu sliku svojih država.
Volkswagen Buba – Njemačka
Teško je započeti ovakvu priču bez spomena legendarne Bube, koju su u njemačkoj zvali "Käfer", što zapravo ima isto značenje. Projekt koji je začet 1930-ih pod režimom nacističke Njemačke, imao je jasnu ideju: stvoriti automobil za narod - Volkswagen. Nakon rata, Buba je postala ono što danas znamo: simbol poslijeratnog oporavka, pouzdanosti i jednostavnosti. S više od 21 milijun proizvedenih primjeraka, Buba je više od automobila. Ona je globalna kulturna ikona.
Fiat 500 – Italija
Dok se Njemačka dizala iz pepela, Italija je tražila svoje mobilno rješenje za radničku klasu. Godine 1957. Fiat je predstavio model 500 (Cinquecento). Dugačak samo 297 cm i s motorom od 479 cm3, ovaj automobil bio je minijaturan, ali itekako sposoban. Zahvaljujući niskoj cijeni i jednostavnoj mehanici, 500 je omogućio milijunima Talijana da si prvi put priušte vlastito vozilo. Do danas ostaje simbol talijanske elegancije u malom pakiranju.
Citroën 2CV – Francuska
U Francuskoj, odgovor na pitanje narodnog automobila bio je radikalno drukčiji. Citroën je 1948. lansirao model 2CV (Deux Chevaux, dva konja), asketski automobil čiji je cilj bio, kako je dizajnerski tim rekao, "prevesti seljaka i vreću krumpira preko blatnog polja, a da se nerazbiju jaja u košari". Iako su ga kritičari isprva ismijavali zbog izgleda i performansi, 2CV je postao kult. Proizvodio se čak do 1990. godine, a prodano je gotovo 4 milijuna primjeraka.
benoistgirard.com
Renault 4 – Francuska i svijet
Još jedan francuski model zaslužuje posebno mjesto: Renault 4 Lansiran 1961. godine. Bio je to prvi francuski automobil s peterim vratima i prednjim pogonom. Svestran, robustan i pristupačan, prodan je u više od 8 milijuna primjeraka u više od 100 zemalja i tako postao jedan od prvih "globalnih automobila". Bio je miljenik studenata, poštara, farmera, svih onih koji su trebali praktičan auto bez pretenzija. U bivšoj Jugoslaviji proizvodio se u slovenskom IMV-u u Novom Mestu.
Mini – Velika Britanija
Britanski odgovor na potrebu za kompaktnim i štedljivim vozilom došao je 1959. u obliku originalnog Minija. Pod kapom BMC-a, dizajnirao ga je Alec Issigonis, a ključna inovacija bila je poprečno postavljen motor i prednji pogon, rješenje koje je kasnije postalo i ostalo standard u malim automobilima. Mini je bio više od praktičnog auta. Postao je modna ikona svog doba i dokazao da i mali auto može imati veliki karakter.
Lada (VAZ) 2101 – Sovjetski Savez
U svojoj domovini poznatija kao VAZ 2101, "Žiguli" ili "russkij Fiat", a kod nas jednostavno kao - Lada, Lada 21011 bila je licencirana verzija Fiata 124, prilagođena oštrijim klimatskim i prometnim uvjetima Sovjetskog Saveza. Predstavljena 1970., brzo je postala osnovno prijevozno sredstvo u čitavom istočnom bloku. Proizvodila se desetljećima, a čak i danas se često može vidjeti na cestama diljem bivšeg SSSR-a. Bila je jednostavna za održavanje, otporna na loše ceste i gotovo neuništiva.
Škoda 100/110 - Čehoslovačka
Ovaj kompaktni limuzinski model bio je najmasovniji automobil u Čehoslovačkoj tijekom 1970-ih. Proizvedena u više od milijun i pol primjeraka, Škoda 100 (i snažniji 110) bila je jednostavna, pouzdana i dovoljno prostrana da zadovolji potrebe obitelji. Imao je motor straga i pogon na stražnje kotače, te se lako održavao, što je bilo ključno u uvjetima oskudne servisne infrastrukture. Bio je vrlo cijenjen na izvoznim tržištima Istočne Europe, pa čak i nekih zapadnih zemalja
Trabant 601 – Istočna Njemačka
U Istočnoj Njemačkoj, simbol narodne mobilnosti bio je skromni i glasni dvotaktni Trabant. Proizvodio se od 1957. do 1991. u tvornici VEB Sachsenring u Zwickauu i s vremenom je postao nešto mnogo više od običnog prijevoznog sredstva. Trabant, popularno zvan „Trabi“, bio je gotovo jedina opcija za građane DDR-a koji su godinama čekali na svoj primjerak. Njegov dvotaktni motor zapremine svega 600-tinjak kubika, plastična karoserija od duroplasta i spartanska unutrašnjost nisu nudili mnogo luksuza, ali Trabi je vozio, često i desetljećima bez ozbiljnog kvara.
Volkswagen Gol – Brazil
U Južnoj Americi, posebno u Brazilu, titulu narodnog automobila ponio je Volkswagen Gol (ne Golf!). Proizvodio se od 1980. i postao je najprodavaniji automobil u državi, s preko 7 milijuna proizvedenih primjeraka. Razvijen posebno za lokalno tržište, kombinirao je poznatu VW pouzdanost s jednostavnom mehanikom prilagođenom uvjetima Brazila. Bio je osnovni auto za milijune Brazilaca, kako u gradovima, tako i na prašnjavim seoskim cestama.
Maruti 800 – Indija
U Indiji, gdje je mobilnost za široke mase bila i ekonomski i infrastrukturni izazov, Maruti 800 je napravio pravu revoluciju. Model lansiran 1983., baziran na Suzuki Alto platformi, postao je sinonim za "obiteljski auto", iako to nikada ne biste rekli po njegovim malim dimenzijama. Bio je jeftin, štedljiv, kompaktan i vrlo brzo nezaobilazan u urbanom prometu. U državi s više od milijardu ljudi, Maruti 800 pomogao je da automobil od luksuza postane nužnost.
Chery QQ – Kina
Chery QQ je mali gradski automobil koji je 2003. lansirao državni proizvođač Chery Automobile. Bio je nevjerojatno jeftin (početna cijena ispod 30.000 yuana, tada oko 3.000 eura), jednostavan za održavanje i štedljiv. Iako su ga mnogi uspoređivali s Daewoo Matizom (zbog sličnog izgleda bilo je i tužbi), QQ je postao prvi automobil koji su si mogli priuštiti milijuni Kineza iz niže srednje klase. U samo nekoliko godina QQ je postao najprodavaniji automobil u Kini. Zahvaljujući državnim subvencijama i niskim operativnim troškovima, QQ je bio prisutan u svakoj regiji Kine – od velikih gradova do ruralnih područja.
Honda N360 / N600 – Japan
Honda, tada još mlada tvrtka poznata po motociklima, lansirala je 1967. model N360, kompaktni gradski automobil s dvocilindričnim motorom i iznimno niskom cijenom. Bio je mali, agilan i štedljiv, savršen za japanske gradove koji su se brzo širili. Bio je to prvi automobil koji je omogućio masovni prijelaz s motocikala na aute u Japanu, i upravo u tome leži njegova uloga u "motorizaciji". Honda je kasnije izvezla model N600 u Europu i SAD, čime je ujedno otvorila vrata za širenje japanskih marki na Zapad.
Volkswagen Citi Golf - Južnoafrička republika
Nakon što je u Europi originalni Volkswagen Golf I zamijenjen modernijom "dvojkom", Volkswagen Južna Afrika odlučio je zadržati staru platformu i prilagoditi je lokalnim uvjetima. Tako je 1984. nastao Citi Golf, pojednostavljena, modernizirana verzija prve generacije Golfa, prilagođena afričkom tržištu. Bio je jeftin, robustan, jednostavan za održavanje i otporan na lošu cestovnu infrastrukturu. S proizvodnjom koja je trajala nevjerojatnih 25 godina (do 2009.), Citi Golf je postao jedan od najdugovječnijih automobila na svijetu.
Toyota Corolla – globalno
I dok su neki automobili motorizirali pojedine zemlje, Corolla je motorizirala svijet. Od 1966. prodano je više od 50 milijuna primjeraka, a Toyota je uspjela ono što nitko drugi nije: proizvesti model koji je jednako poželjan u Tokiju, Lagosu, Torontu ili Zagrebu. Corolla je postala mjerilo pouzdanosti, jednostavnosti i dugovječnosti. Ako postoji pravi narodni automobil planete Zemlje – onda je to upravo Toyota Corolla.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.