Rimčev brend Verne je jučer na Rimac kampusu u Kerestincu predstavio novi robotski taksi o kojem se priča i piše već godinama, od kada je Rimčevoj tvrtki za njegov razvoj dodijeljeno oko 180 milijuna eura bespovratnih sredstava. Prezentaciju je zasjenilo to što se automobil tijekom prezentacije uopće nije dovezao na pozornicu, odnosno odbio se pomaknuti, što je bila glavna vijest dana u svim hrvatskim medijima. Ipak, nakon završetka govora auto je nekako doguran do bine gdje su ga svi prisutni mogli razgledati.
Mnogima je u oči upalo da automobil uopće nema nikakav vidljiv lidar i druge senzore na krovu kao drugi robotski taksiji koji su predstavljeni i već funkcioniranju (doduše ne baš najbolje). Također, bilo je vidljivo da je podvozje nedovršeno s hrpom žica koje vire te su provizorno spojene plastičnim trakama za vezivanje. Sve to ne bi bilo ništa previše neobično za tipični protip, no od njega bi se barem očekivalo da vozi. Osim toga u medijima su se kasnije pojavile i fotografije čovjeka iza zastora s nečim što izgleda kao daljinski upravljač za automobile, što je odmah probudilo sumnje da Verne automobil uopće nema nikakvu funkciju samostalne vožnje te da se na pozornicu trebao dovesti na "daljinsko upravljanje".
Ipak, ovdje se nećemo baviti sumnjama i špekulacijama već ćemo se detaljno osvrnuti na to kakav bi Rimčev robotaksi zapravo trebao biti. U teoriji...
Mate Rimac već je preokrenuo svijet superautomobila naglavačke s rekordnom električnom Neverom koja je ponizila mnoge benzinske hiperautomobile, a sada želi učiniti isto i s robotaksijem. Njegov Verne potpuno je drugačiji od onoga što su do sada ponudile ostale robotaksi tvrtke s karoserijom u stilu kupea, dvoja vrata i dvoja sjedala.
Za razliku od trenutno najuspješnijih robotskih taksija tvrtki Waymo i Cruise koji koriste već postojeća vozila (Jaguar I-Pace i Chevrolet Volt), Verneov je automobil potpuno nov, što znači da je dizajniran da bude bez vozača od samog početka. Zato je Rimčeva podružnica Verne, nazvana po slavnom autoru znanstvene fantastike Julesu Vernu, uspjela dizajnirati svoj taksi sa samo dva sjedala, što nam na prvu zvuči kao pogreška, no istraživanje Vernea govori da su više od dva sjedala za taksi rijetko potrebna. Naime, Verne tvrdi da devet od 10 vožnji taksijem uključuje samo jednog ili dva putnika.
U teoriji će putnici pozivati taksi pomoću aplikacije i mogu upotrijebiti kontrole na svom pametnom telefonu kako bi unaprijed postavili ambijentalno osvjetljenje, temperaturu, pa čak i miris u automobilu. Kada vozilo dođe, ulaze u kabinu " veličine Rolls Roycea " kroz električno pokretana klizna vrata i sjedaju u udobna sjedala koja su dizajnirana da se putnici osjećaju kao da su u dnevnoj sobi, a ne u automobilu.
Sprijeda nema upravljača koji bi zaklanjao golemi zaslon od 43 inča, koji nudi zabavne video sadržaje poput Netflixa kao i informacije o putovanju. Tu je i moćni audio sustav sa 17 zvučnika za puštanje omiljenih pjesama putem streaming servisa. Touchpad između sjedala kontrolira postavke automobila, a tu je i tipka koja omogućuje putnicima da započnu i zaustave vožnju kako bi se osjećali kao da imaju neku kontrolu nad vozilom.
Kružni stakleni "halo prsten", zapravo je neobičan okrugli stakleni krovni prozor, a materijali kabine navodno su dizajnirani da izdrže zahtjevno korištenje i zlouporabu ovakvih vozila, dok i dalje daju "privlačan, vrhunski i ugodni dojam". Hoće li se putnik i dalje osjećati ugodno dok se vozi i ne vidi ništa kroz vjetrobran zbog kiše, ostaje za vidjeti, jer Verne nema brisača vjetrobrana.
Nikakvi detalji o tehničkim specifikacijama, snazi motora, veličini baterije i dosegu nisu objavljeni, ali tvrtka je otkrila da je platforma skalabilna i da se može prilagoditi za korištenje na različitim vrstama cesta. Tvrdi se da se Mobileye autonomni paket kamera, radara i Lidara može čak prilagoditi lokalnim stilovima vožnje, vjerojatno omogućujući uvođenje usluge u države s malo kaotičnijim prometom.
Iako sve ovo izgleda kao običan nefunkcionalni koncept, Rimac već sada tvrdi da će se usluga pokrenuti u Zagrebu 2026. godine, i da su već potpisani ugovori s još 11 gradova u Ujedinjenom Kraljevstvu, Njemačkoj, ostatku Europe i na Bliskom istoku. Još tridesetak gradova diljem svijeta također pregovara s Verne timom o preuzimanju autonomnih taksija, za koje tvrtka kaže da će nadopunjavati javni prijevoz, a ne konkurirati mu.
Dakle to je Verne u teoriji, a kako će biti u praksi trebali bi vidjeti za dvije godine. Možda...
Zanimljivo za ovu čitavu priču, u koju imamo razloga sumnjati, ali za koju svim srcem navijamo, prvenstveno zbog značenja koju bi imala za hrvatsku industriju i radna mjesta u njoj, je i da Tesla ovog ljeta predstavlja svoj autonomni taksi. Što je Musk ovoga puta smislio i hoće li premijera izgledati tako tragikomično kao i Verneova vidjet ćemo u kolovozu.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.