Prebjeg iz BMW-a vratio se u tvrtku iz Hiroshime za koju je 2003. dizajnirao kultni RX-8, koji će ostati upamćen kao jedini četverosjed kompaktnih dimenzija, a istovremeno dramatičnih proporcija
Vaš glavni grad me oduševio briljantnim, toplim i pametnim ljudima, a proljetna konferencija o auto dizajnu uvjerila me da još uvijek postoje neiskvarena mjesta na zemaljskoj kugli
Glasine kažu da je Kevin Rice (50) sljedeći direktor dizajna Mazda Europe. A gdje ima vatre ima i dima. Nimalo čudno, jer karizmatični je Englez ostao u dobrom sjećanju japanskim industrijalcima početkom devedesetih prošlog stoljeća. Kultna Mazda RX-8 s Wankel motorom njegovih je ruku djelo, a te 2003. bila je upravo zbog neobičnog sportaša s još neobičnijim pogonom jedan od većih industrijskih briljanata. Kevin Rice bi trebao zamijeniti Petera Birtwhistlea kada ovaj ode u penziju. Što će Mazdi bilo koji drugi dizajner kad su trenutno u velikoj dizajnerskoj ofenzivi s novim KODO dizajnom? Društvo iz Hiroshime je shvatilo da bez obzira na senzacionalan kvalitativan i dizajnerski uspjeh koji su polučili s Trojkom i Šesticom još uvijek ima prostora i za nešto još svježije, posve novo. Kevin Rice je spreman tako što nadograditi, a u Mazdi nemaju ništa protiv novog oblikovnog vjetra. Kažu kako im tako što može samo koristiti i pridonijeti napretku. Rice je karijeru započeo 80-ih, nakon diplome dizajna vozila u Coventryu, kod majstora Giorgetta Giugiara, da bi prešao u Opel i 1995. u Mazdu. 2000. odlazi u BMW, da bi se lani ponovno vratio u Mazdu. Proljetos je gostovao u Zagrebu na auto® konferenciji o dizajnu automobila koja se održala u sklopu Tjedna dizajna i bila je to prigoda za naše poduže druženje.
Nakon što svoj auto vidite na cesti zadovoljstvo je ogromno. Bio sam presretan kad sam i u središtu zagreba zapazio RX-8
– Auto start: Kako vam se sviđa Zagreb?
– Kevin Rice: Odlično je. Tjedan dizajna me podsjeća na „Bread & Butter Berlin“. Vidio sam puno zanimljivih ljudi i osjetio atmosferu. Hrvatska ima odličnu poziciju da se tek izgrađuje i može krenuti u smjeru u kojem god želi. Volim biti na ovakvim mjestima gdje se „stvara budućnost“, gdje se mogu vidjeti neočekivane stvari. Zagreb je djevičanski čist i zapravo idealan za ovakva ukupljana.
– Auto start: Kako izgleda posao kreativnog direktora Mazde?
– Kevin Rice: Moj je posao da vodim i nadahnjujem naš stručni kreativni tim kako bismo svi zajedno mogli proizvoditi najbolje i najpoželjnije aute.
– Auto start: Koji su najvažniji projekti na kojima ste radili i kojim modelima ste dali svoj pečat i kako?
– Kevin Rice: S obzirom da sam se tek prošle godine ponovno priključio Mazdi, svi projekti na kojima sada radim u fazi su razvoja tako da na njih treba pričekat još neko vrijeme.
– Auto start: Kako bi danas, nakon deset godina, opisali svoje remkdjelo, Mazdu RX-8?
– Kevin Rice: Mazda RX-8 jedinstven je auto. Ne postoji niti jedan drugi četverosjed tako kompaktnih dimenzija, a istovremeno tako dramatičnih proporcija. Upravo ga taj spoj čini jedinstvenim. Takve su proporcije moguće zbog kompaktnosti Wankelovog motora i zbog toga niti jedan drugi proizvođač automobila ne može kopirati ovaj oblik. Dodatno, tu je i inovativan „freestyle“ sustav otvaranja vratiju suprotno od uobičajenog.
– Auto start: U kojem smjeru će se razvijati dizajn auta?
– Kevin Rice: Danas je imidž brenda važniji od dramatičnih promjena u dizajnu, kao što su one bile 50-ih, 60-ih, 70-ih i 80-ih godina. No, i tada se te revolucionarne promjene nisu dogodile samo zbog dizajnera. Tehnologije proizvodnje utjecale su na način kako su oblici mogli biti oblikovani. Danas se revolucija događa u dizajnu interijera, dok ćemo na revolucionarne promjene u dizajnu eksterijera trebati još pričekati neku veliku tehnološku promjenu.
– Auto start: Neki električni ili hibridni auti namjerno su oblikovani drugačije od ostatka game da bi pokazali tehnološku inovativnost.
– Kevin Rice: To je korporativni izbor za koji nema tehnološke podloge. Većina tvrtki ima jednak pristup u dizajnu električnih i konvencionalnih auta. S druge strane, neki su od te različitosti napravili „veliku stvar“. Naravno, sve ovisi o tome koju poruku kompanija želi komunicirati. Zanimljivo je da sadašnji prihvaćeni lider električnog auta ima „normalan“ dizajn eksterijera, ali revolucionaran dizajn interijera. Električni se auti prodaju u jako malim količinama i stvarne uštede goriva i nisu tako dramatične, jer tvrtke u svojim ponudama imaju, uglavnom, aute na uobičajeni pogon. Mazdina „Skyactive“ tehnologija nudi učinkovitost za sva vozila u ponudi.
– Auto start: Radite li na kakvom novom tipu gradskog vozila?
– Kevin Rice: Moguće je da ćemo u budućnosti vidjeti novi tip gradskog vozila, ali ta je odluka na ljudima. Dokle god će ljudi aute voziti zbog društvenog statusa, novi tip transportnog vozila bit će težak izazov. Električni auti su alternativa, ali većina ljudi ipak bira „običan“ automobil. Možda se rješenje nalazi u tome da moramo sagledati način na koji radimo i živimo. Svi radimo u poslovnim četvrtima gradova, ali živimo predaleko da bi hodali do radnog mjesta. Rad od kuće, ili „mobilno“ radno mjesto, od nas ne bi zahtijevao svakodnevno putovanje, ali za to je potrebna ipak velika društvena promjena.
– Auto start: Kako se osjećate radeći posao snova svakog dječaka?
– Kevin Rice: Vidjeti svoju kreaciju na cesti nakon deset godina rada na njoj, od vizije pa do svih tehničkih, financijskih i regulacijskih ograničenja je ogromno zadovoljstvo. Premda kao dijete nisam imao ideju kako stvaranje auta može biti komplicirana stvar, ali nakon što svoj auto vidite na cesti to je zadovoljstvo još veće.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.