Gotovo svaki novi automobil koji danas siđe s proizvodne trake opremljen je LED svjetlima. Tehnologija koja je nekad bila rezervirana za najskuplje i najnaprednije modele postala je standard, poslavši stare halogene žarulje u povijest. I s dobrim razlogom: LED svjetla su učinkovitija, dugotrajnija i pružaju neusporedivo bolju vidljivost noću. No, ova svjetla strana napretka ima i svoju tamnu, iznimno skupu stranu koja se otkrije tek kada se nešto pokvari.
Prednosti koje su zasjenile konkurenciju
LED (Light Emitting Diode) tehnologija donijela je pravu revoluciju u automobilsku industriju. Za razliku od halogenih žarulja koje troše puno energije pretvarajući je u toplinu, LED-ice su i do 80% učinkovitije. Ta ušteda energije posebno je važna kod električnih vozila, gdje ušteda energije znači više kilometara dosega. No mnogo važnije od toga je što emitiraju puno jače, bjelje svjetlo koje bolje osvjetljava cestu i čini noćnu vožnju sigurnijom. Također, njihova kompaktnost dizajnerima je dala slobodu da stvore prepoznatljive i atraktivne svjetlosne sklopove i drugačije pristupe dizajnu cijelog auta.
Tamna strana tehnologije: Cijene popravka koje vas 'zaslijepe'
Proizvođači često tvrde da će LED svjetla trajati koliko i sam automobil, no praksa pokazuje drugačiju sliku. Problem nastaje kada se LED svjetlo pokvari. Dok ste kod starog automobila za desetak eura i manje mogli kupiti halogenu žarulju i zamijeniti je za nekoliko minuta, kod modernih vozila to je nemoguća misija. Većina LED farova su zapečaćene, nerastavljive jedinice. To znači da ako samo jedna sićušna, ali važna dioda prestane raditi, možda morate zamijeniti cijeli, kompleksni sklop fara.
A cijene su astronomske. Nedavna istraživanja u Njemačkoj pokazala su da zamjena LED fara na popularnim modelima poput Suzukija Swifta košta gotovo 850 €, a na VW Polu cijena se penje i do 1050 €. Kod premium marki troškovi su još veći. Primjerice, zamjena fara na za Volvo XC90 iz 2018. penje na vrtoglavih 2800 €.
Ekstremni slučajevi lede krv u žilama. Vlasnik Ferrarija Californije iz 2009. suočio se s računom od čak 4400 € jer je prestala raditi jedna jedina "točkica" u dnevnom svjetlu. Vlasniku Ferrarija to možda nije takva "katastrofa" no na starijem i jeftinijem vozilu, čija vrijednost je pala ispod 10.000 €, takav kvar može značiti ekonomsku totalnu štetu.
Zašto se uopće kvare i kako prepoznati problem?
Iako su dugovječna, LED svjetla nisu vječna. Istraživanje njemačkog autokluba ADAC pokazalo je da im je prosječni vijek trajanja oko 15 godina, što je često kraće od životnog vijeka automobila. Glavni neprijatelj LED tehnologije je toplina. Iako su učinkovite, LED lampice stvaraju značajnu toplinu na svojoj bazi, a ako sustav hlađenja (pasivni hladnjaci ili mali ventilatori) nije adekvatan, čip se doslovno "skuha" i pregori.
Drugi česti uzroci su prodor vlage u far, što uništava osjetljivu elektroniku, ali i tvorničke greške u dizajnu. Simptomi kvara su obično postupan pad jačine svjetla, treperenje, ili promjena boje svjetlosti koja postaje žućkasta.
Postoji li jeftinija alternativa?
Srećom, rješenje postoji. Dok će vas ovlašteni servis gotovo uvijek uputiti na zamjenu cijelog fara, pojavili su se specijalizirani servisi koji nude popravak LED svjetala. Ovi majstori imaju znanje i alate za otvaranje zapečaćenih farova i zamjenu neispravnih komponenti, bilo da se radi o pojedinačnim LED-icama, elektronici ili lećama. Takav popravak je znatno jeftiniji od kupnje novog dijela i može uštedjeti stotine, pa i tisuće eura. To je tračak nade za vlasnike koji se suoče s ovim skupim problemom.
LED svjetla su bez sumnje budućnost i ogroman korak naprijed za sigurnost u prometu. Međutim, njihova visoka cijena zamjene predstavlja ozbiljan financijski rizik, posebno na tržištu starijih rabljenih vozila. Dok tehnologija ne postane pristupačnija i popravci jednostavniji, kupci bi trebali biti svjesni da "sjajan napredak" ponekad dolazi s paprenim računom.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.