Početna Auto 143 pregleda

Prvi sportski auto Volva kojemu nije bilo suđeno

VOLVO SPORT ROADSTER
Vidi galeriju 1/4
Prvi sportski auto Volva kojemu nije bilo suđeno Prvi sportski auto Volva kojemu nije bilo suđeno Prvi sportski auto Volva kojemu nije bilo suđeno Prvi sportski auto Volva kojemu nije bilo suđeno

Volvo Sport je roadster dvosjed i prvi sportski automobil švedskog proizvođača koji je premda napredan za svoje vrijeme proizveden u samo 68 primjeraka

Bilo je to 2. lipnja 1954. godine kada je svijet upoznao Volvo Sport – poseban roadster dvosjed i prvi sportski automobil švedskog proizvođača. Ipak, mala masa i pouzdana Volvo tehnologija nisu bile dovoljne za veći tržišni uspjeh, pa je proizvodnja prekinuta nakon samo 67 proizvedenih primjeraka. Ili ih je ipak bilo 68? Automobil je nosio kratko i slatko ime - Sport, a krasile su ga skromne dimenzije, zaobljeno tijelo i velika maska hladnjaka poput turbine. Međuosovinski razmak bio je za 20 cm kraći od onog u modelu PV 444, čiju je mehaniku Sport i koristio. Ispod prednjeg poklopca bio je dorađeni 1.4 litarski benzinski motor iz modela PV 444, a uz pomoć dva rasplinjača razvijao je 70 KS. To je bilo dovoljno za najveću brzinu 155 km/h.

VOLVO SPORT ROADSTER | Author: Volvo foto: Volvo

Volvo Sport bio je izravni rezultat brojnih izviđačkih putovanja u Sjedinjene Američke Države koje je poduzeo osnivač kompanije Assar Gabrielsson početkom 50-tih godina. U želji da što više istraži tržište prije predstavljanja automobila na drugoj strani Atlantika, Gabrielsson je upoznao mnogo ljudi i obišao brojne kompanije, među njima i tvrtku Glasspar iz Kalifornije koja se bavila proizvodnjom čamaca i automobilskih karoserija od tada inovativne stakloplastike. Gabrielsson se zainteresirao za proizvodni proces i odlučio svoj automobil napraviti od tog inovativnog materijala.

Uz to, primjetio je da su mali europski sportski automobili jako traženi u SAD-u, te je i odlučio napraviti jedan. Kompanija Glasspar je 1953. godine dobila zadatak da osmisli prvi prototip, dizajnira karoseriju, napravi kalupe za njenu proizvodnju te obuči Volvo radnike za rad sa stakloplastikom. Kod kuće, u Gothenburgu, inženjeri Volva dobili su zadatak da pronađu podvozje pogodno za postavljanje karoserije.

VOLVO SPORT ROADSTER | Author: Volvo foto: Volvo

Projekt je brzo napredovao. Početkom 1954. godine, Glasspar je dopremio prvi prototip koji je bio u voznom stanju, ali još uvijek daleko od produkcijskog oblika i bez pojedinih vitalnih dijelova. Automobil je tijekom internih testiranja naišao na oštre kritike. Podvozje je bilo preslabo, plastika je pucala, vrata nisu potpuno nalijegala, a trobrzinski mjenjač nije bio nimalo sportski nastrojen. Do trenutka prezentacije na aerodromu Torslanda, završena su još dva prototipa i Volvo je je bio u mogućnosti pokazati svu ozbiljnost cijelog projekta. Na prezentaciji je rečeno da će automobil biti tržišno dostupan od 1955. godine, a prva planirana serija od 300 primjeraka bila je namijenjena isključivo izvozu.

Odmah poslije promocije, Volvo je pristupio svojevrsnoj javnoj demonstraciji u okviru koje je sa sva tri automobila posjetio sve Volvo koncesionare u Švedskoj. U proljeće 1956. godine, prvi su automobili isporučeni kupcima u zemljama kao što su Južna Afrika, Brazil, Maroko i SAD. Ipak, neki su prodani i kupcima u Švedskoj, čime je Volvo prekršio prva obećanja. Automobil je bio dorađen u svakom segmentu, odnosno bio je potpuno funkcionalan, ali je trobrzinski mjenjač i dalje bio problematičan.

VOLVO SPORT ROADSTER | Author: Volvo foto: Volvo

Ipak i proizvodnja i prodaja išle su sporo, pa je tijekom prve godine proizvedeno tek 44 primjerka. Sljedeće 1957. godine proizvedena su još 23 primjerka, ali nakon što je ih je novi direktor Volva Gunnar Engellau provozao tijekom jednog vikenda, odlučio je odmah prekinuti proizvodnju. Potez je pravdao činjenicom da Sport nije bio dovoljno kvalitetan, te da je kompanija sa svakim prodanim primjerkom zapravo gubila novac. U konačnici, proizvedeno je tek 67 primjeraka, ali kasnijim istraživanjem dokazano je da su dva automobila greškom dobila isti broj podvozja (20), što znači da je zapravo proizvedeno 68 primjeraka Sporta.

Začudo, većina tih automobila i danas postoji i vozi. Unatoč propasti modela P1900, kako se automobil interno zvao, Volvo je iz ovog projekta naučio mnogo toga. Ubrzo nakon prekida proizvodnje, direktor Gunnar Engellau pokrenuo je razvoj novog sportskog automobila, ali ovaj put izrađenog od čelika i lima. Četiri godine kasnije, stigao je Volvo P1800, koji će s vremenom postati izuzetno uspješan i slavan Volvo automobil.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.