Početna Magazin 226 pregleda

Hrvatsko tržište: Odlična godina za proizvođače, loša za kupce

FOTO: Canva

Škoda je najprodavanija marka u Hrvatskoj, a i među najprodavanijim modelima imamo novog kralja, Renault Clio. Godinu su obilježile visoke cijene i pad prodaje električnih auta. Nije bilo poticaja...

Promocija plus je objavila godišnje podatke o prodaji automobila u Hrvatskoj tijekom 2023. godine. Rezultati su izuzetno povoljni za proizvođače i prodavatelje. Prodano je 56.607 automobila i prodaja je u odnosu na 2022. skočila za čak 28,6 posto unatoč velikom rastu cijena novih automobila.

Prodaja u Hrvatskoj je daleko od rekordnih brojki od prije 15 do 20 godina, no proizvođači svejedno mogu biti zadovoljni. Naime, ono što danas prodaju osjetno je skuplje od onoga što su prodavali nekada pa je i zarada sigurno poprilična, usudili bismo se procijeniti, možda i rekordna. 

Najprodavanija marka prošle godine bila je Škoda koja je s prvog mjesta skinula Volkswagen koji je godinama vladao našim tržištem, no slično se dogodilo i s modelima gdje je nakon dugog vremena ponovo na vrhu Clio. On je tu zamijenio Octaviju koja je uglavnom dominirala posljednjih godina. 

Author: Škoda foto: Škoda

Škoda je tržišnu pobjedu ostvarila za dlaku, naime, prestigla je VW u posljednjem mjesecu godine i završila sa samo 12 prodanih automobila više! Među najprodavanijim markama iza Škode (6587 automobila, 13,76 posto udjela) i Volkswagena (6575 automobila), na trećem je mjestu Renault koji je prodao 5862 automobila, skoro 2000 više od četvrte Kie i pete Dacie. U top 10 su još Suzuki, Toyota, Opel, Hyundai i Audi.  Od premium marki BMW je 15., a Mercedes 16. u ukupnom poretku. Spomenimo i egzotične super skupe marke: Ferrari je prodao pet automobila, Bentley četiri, Aston Martin jedan kao i McLaren. U prosincu su registrirane i dvije Rimac Nevere, no pretpostavljamo da se radi o autima koje je registrirao sam proizvođač, a ne neki kupac. 

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

Kao što je Škoda nadmašila VW "za dlaku" tako je i Renault Clio nadmašio Octaviju. Razlika je samo 62 prodana auta. Prvi Clio prodan je u 2585 primjeraka i drži tržišni 4,56 posto. Druga Octavia prodana je u 2523 primjeraka, a treća Dacia Duster u 1766 primjeraka. Sijedi Renault Captur s 1479 i Dacia Sandero s 1465 prodanih primjeraka. U top 10 su još Suzuki SX4, Suzuki Vitara, Volkswagen Taigo, Volkswagen T-Cross i Volkswagen T-Roc. 

Koliko je tržište još nespremno za električne modele, prvenstveno zbog njihove cijene pokazuje i podatak o tom da ih je ove godine prodano samo 1618 primjeraka što je tržišni udio od skromnih 2,9 posto po čemu je Hrvatska među najgorima u Europi. Lošoj prodaji električnih auta svako je pridonio i izostanak poticaja za ovu godinu. Za usporedbu, prošle je godine udio električnih auta iznosio 3,1 posto, što znači da je Hrvatska među rijetkim svjetskim državama u kojima je udio električnih auta pao u odnosu na 2022. godinu. To je dokaz da su cijene, odnosno poticaji glavni motivator za kupce električnih auta u Hrvatskoj i da će ideja o potpunoj zabrani prodaje benzinaca i dizelaša 2035. godine u našim  krajevima biti vrlo teško provediva bez poticanja kupaca na prelazak na struju. 

Author: Canva foto: Canva

Benzinci su i dalje kraljevi našeg tržišta s 50,5 posto udjela u 2023. godini ispred hibrida s 24,7 posto udjela i dizelaša s 19 posto udjela. Auti na plin drže okruglih tri posto udjela. Jedino je udio hibrida rastao, a udjeli svih ostalih pogonskih opcija pali su u odnosu na 2022. godinu. 

I dok je prošla godina za proizvođače bila izuzetno uspješna, što će u idućim mjesecima sigurno potvrditi i njihovi financijski rezultati, kupci su imali vrlo malo razloga za veselje. Automobili su prema raznim statistikama zabilježili jedan od najvećih rasta cijene u Europi  od svih vrsta proizvoda na tržištu. Zbog smanjene potražnje, ali i povećane proizvodnje nakon završetka krize s nestašicom čipova i drugih komponenti, proizvođači i prodavatelji sve češće imaju problema s velikim zalihama auta koje ne mogu prodati tako brzo kako bi to željeli. Zbog toga bi i 2024. u pogledu cijena mogla biti mnogo bolja od 2023. godine. Neki značajan pad cijena ne možemo očekivati, no sigurno će biti mnogo više akcija s atraktivnim popustima. Nagovještaj toga mogli smo vidjeti već krajem 2023. kada su zaredale mnoge akcije u kojima su se nudili veliki popusti za razne vrste vozila gotovo svih proizvođača. 

 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.