Ovo je priča o automobilima koji su kombinirali karakteristike limuzina, terenskih vozila i putničkih kombija, i time promijenili autoindustriju iz temelja
Danas su posvuda. Od "gradskih džungli" do šumskih putova, od luksuznih salona do obiteljskih garaža, SUV-ovi su postali globalna opsesija. Veći, viši, prostraniji i, barem u teoriji, sposobniji od klasičnih automobila, SUV je oblik karoserije koji je u nekoliko desetljeća prešao put od egzotične niše do tržišnog standarda. No kako je sve počelo? Koji su prvi SUV-ovi, što su tada zapravo značili, i tko ih je uopće tražio? Ovo je priča o automobilima koji su kombinirali karakteristike limuzina, terenskih vozila i putničkih kombija, i time promijenili autoindustriju iz temelja.
Sve počinje s ratom i Jeepom
Kao i mnoge druge stvari u automobilskoj povijesti, i priča o SUV-ovima počinje u ratu. Točnije, tijekom Drugog svjetskog rata. Američka vojska je tražila višenamjensko, okretno i robusno vozilo koje bi moglo poslužiti kao prevozno sredstvo na različitim terenima. Tako je rođen Willys MB, vojni terenac s pogonom na sve kotače, jednostavne konstrukcije, bez luksuza, ali s ogromnim mogućnostima.
Militaire parade op de Apeldoornseweg ter gelegenheid van Koninginnedag op 30 april 1958
Nakon rata, Willys se odlučuje na civilnu verziju – CJ (Civilian Jeep) – koja postaje prvi komercijalno dostupan "terenac za svakodnevnu upotrebu". I premda još nije imao ni "S" od sporta ni "U" od utilitarnosti u današnjem smislu, CJ je prvi put uveo ideju da vozilo koje izgleda kao vojno može biti korisno i za seljaka, i za šumara, i za običnog građanina koji živi u ruralnim krajevima.
Rani klasici: Chevrolet Suburban i Land Rover
Paralelno s Jeepom, još je jedan model tiho stvarao temelje buduće SUV dominacije. Chevrolet Suburban, predstavljen još 1935., bio je svojevrsni miks pick-upa i putničkog vozila. Imao je zatvorenu karoseriju, puno sjedala i snažni motor. Kroz desetljeća, Suburban se pretvarao u sve veću i udobniju "kamionsku limuzinu", i može se reći da je, iz američke perspektive, to prvi pravi SUV, iako mu je ta oznaka dodijeljena tek retroaktivno.
(c) British Motor Industry Heritage Trust
U međuvremenu, preko Atlantika, u Velikoj Britaniji nastaje Land Rover Series I (slika gore), 1948. godine. Inspiriran Jeepom, ali s više naglaska na izdržljivost i terensku sposobnost, Land Rover je osvajao kolonijalna tržišta i bio miljenik farmera, vojske i avanturista. Land Rover nije bio luksuzan ili sportski, ali bio je robustan i sposoban i pritom je izgledao jako ozbiljno. Nije to bio SUV, no postavio je temelje za Range Rover i buduće SUV-ove u Europi.
Kad terenac postaje udoban: 1960-e i 70-e
Do 1960-ih, tržište se počelo mijenjati. Ljudi više nisu željeli samo robusna vozila za šumu i planinu, već su tražili vozilo koje može kombinirati svakodnevnu udobnost limuzine s terenskom sposobnošću. Tu nastupaju International Harvester Scout (1961.) i Ford Bronco (1966.), vozila koja su već imala i dizajnerski šarm, i pristojnu opremu, i još uvijek pogon na sve kotače. Oni su zapravo prvi pokušaj približavanja "terenaca" običnim kupcima i prvi moderni(ji) SUV-ovi. No, pravi "game changer" dolazi krajem 60-ih – i zove se Range Rover.
Range Rover: kad terenac nauči biti gospodin
Godine 1970., britanski Range Rover pojavljuje se kao prvo vozilo koje ozbiljno pokušava spojiti luksuz i terensku sposobnost. Bio je to rasni SUV prije nego što je taj pojam postojao, s kožnim sjedalima, dizajnerski dotjeran, ali i dalje sposoban za vožnju po divljini. Range Rover je uvjerio svijet da terenac ne mora biti neugodan ni neugledan i time otškrinuo vrata cijeloj novoj klasi vozila. Ono što je Range Rover uspio, drugi su pokušali kopirati, ali još je trebalo proći dosta godina prije nego što je SUV postao globalna pojava.
1980-e: Japan ulazi u igru
U 1980-ima, uz stabilan rast ekonomije, kupci su počeli tražiti vozila koja mogu sve, voziti djecu u školu, vući čamac, ali i izgledati ozbiljno ispred ureda. Tu nastupaju Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol, ali i rani primjerci Mitsubishija Pajera i Isuzu Troopera. Japanski proizvođači nude robusnost, pouzdanost i bolju cijenu, pa SUV počinje ulaziti i u srednji sloj društva. SUV-ovi više nisu samo za rendžere i naftaše, oni su sada i za učitelje, arhitekte i obitelji s više djece.
U SAD-u, Chevrolet Blazer i Ford Explorer postaju hit. Explorer, predstavljen 1990., postaje prva prava SUV senzacija za mase. Ima pogon na sve kotače, automatski mjenjač, klasičnu siluetu terenca i udobnost limuzine. SUV ulazi u mainstream.
1990-e: SUV osvaja gradove
Tijekom 1990-ih, SUV-ovi postaju statusni simbol. Ne zato što se voze po brdima, već zato što izgledaju moćno. Mercedes-Benz M-klasa (1997.) i BMW X5 (1999.) donose europsku interpretaciju SUV-a: udoban kao limuzina, brz kao sportski automobil, s pogonom na sve kotače i uzdignutom pozicijom vozača. Kupci su se odmah zaljubili.
SUV postaje sve ono što klasični automobili nisu mogli biti: viši, robusniji, s više prostora i boljim osjećajem dominantnosti na cesti. Istovremeno, marketing počinje agresivno gurati SUV-ove kao " lifestyle " vozila, idealna za obiteljsku avanturu, vikend bijeg ili put do škole. Ironično, većina tih vozila nikada ne vidi teren.
2000-e i dalje: svi odjednom postaju SUV-ovi
U 21. stoljeću SUV manija se više ne može zaustaviti. Svaka marka, od Alfe do Volva, ima barem jedan SUV u ponudi. Kupci su "očarani" dizajnom, osjećajem sigurnosti i "boljom preglednošću". I Crossoveri, mješanci između klasičnih automobila i SUV-a, preplavljuju tržište.
SUV je postao sve: gradski auto, obiteljski kombi, sportska limuzina i statusni simbol. Tehnološki su toliko napredovali da više nema realne potrebe za kompromisima.
SUV-ovi nisu rođeni preko noći. Oni su rezultat desetljeća evolucije – od vojnih vozila, preko farmerskih radnih konja, pa sve do luksuznih vozila. Njihov uspjeh leži u njihovoj prilagodljivosti: uzeli su najbolje od svih drugih tipova automobila i ponudili ga u jednom paketu. A sve je počelo s jednim vojnim Jeepom, jednim nezadovoljnim farmerom i jednim tržištem koje nije ni znalo što želi dok mu to nisu ponudili.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.