S obzirom na najavljeni val hladnoće, oprez u prometu je nužan. Prilagodite brzinu uvjetima na cesti, držite znatno veći razmak od vozila ispred sebe
Meteorolozi za iduće dane najavljuju velik pad temperature koji će zahvatiti cijelu kontinentalnu Hrvatsku, što za vozače znači da postoji velika opasnost od jednog od najpodmuklijih zimskih neprijatelja. Crni led svake godine uzrokuje brojne prometne nesreće jer ga vozači u pravilu primijete tek kada je prekasno. Zbog svoje prirode, predstavlja golemu opasnost čak i za najiskusnije za volanom.
Što je zapravo crni led?
Iako ga nazivamo crnim, ovaj led je zapravo tanak i potpuno proziran sloj vode koji se smrznuo na površini. Naziv je dobio jer se kroz njega vidi tamna podloga, najčešće asfalt, zbog čega se stvara iluzija mokrog kolnika. Za razliku od običnog, bijelog leda ili snijega koji su neprozirni zbog zarobljenih mjehurića zraka, crni led je gotovo savršeno bistar i stapa se s okolinom. Nastaje kada vlaga pada na cestu čija je temperatura ispod nule ili, što je još češće, kada se otopljeni snijeg tijekom noći ponovno zaledi. Pri iznimno niskim temperaturama može se formirati čak i od vlage iz ispušnih plinova vozila koja se kondenzira na hladnoj podlozi.
Gdje se krije najveća opasnost?
Crni led može se stvoriti čak i kada je temperatura zraka nekoliko stupnjeva iznad ništice, pod uvjetom da je površina ceste ohlađena ispod točke smrzavanja. Najkritičnija razdoblja su kasno navečer, tijekom noći i u ranim jutarnjim satima, kada su temperature najniže. Poseban oprez nužan je na određenim lokacijama koje su poznate kao "crne točke". Mostovi i nadvožnjaci iznimno su opasni jer hladan zrak struji i iznad i ispod njihove konstrukcije, zbog čega se njihova površina ledi znatno brže od ostatka ceste. Česta je pojava i u zasjenjenim područjima, poput dionica koje prolaze kroz šumu, ispod drveća, te na ulazima i izlazima iz tunela. Manje prometne ceste također su rizičnije jer toplina motora i trenje guma ne stignu otopiti i osušiti tanak ledeni sloj.
Kako prepoznati nevidljivog neprijatelja i prilagoditi vožnju
Prepoznavanje crnog leda najveći je izazov jer se on "vješto prikriva". Najčešće izgleda kao sjajna, vlažna mrlja na inače suhom kolniku. Ako primijetite da s guma vozila ispred vas ne prska voda iako cesta djeluje mokro, to je jasan znak upozorenja. Drugi signal može biti ponašanje ostalih vozača, ako netko ispred vas bez očitog razloga naglo uspori ili mu se vozilo lagano zanese, vrlo je vjerojatno naišao na zaleđenu dionicu. U takvim uvjetima ključno je ne koristiti tempomat kako biste u svakom trenutku imali potpunu kontrolu nad vozilom. Prilagodite brzinu, povećajte razmak i vozite uglađeno, bez naglih pokreta.
Što učiniti ako vozilo prokliže?
Ako osjetite da su gume izgubile prianjanje, najvažnije je ostati smiren i izbjeći panične reakcije. Nikako nemojte naglo kočiti ili naglo okretati upravljač, jer ćete time samo pogoršati situaciju. Mirno maknite nogu s papučice gasa i dopustite vozilu da uspori samo od sebe, bez kočenja. Upravljač držite ravno ili ga vrlo lagano okrenite u smjeru u kojem stražnji dio vozila kliže, što je poznato kao "kontra". Time pomažete vozilu da se ispravi i ponovno uspostavi prianjanje. Tek kada osjetite da su gume ponovno uhvatile kontakt s podlogom, možete vrlo oprezno nastaviti s normalnim upravljanjem. Umjesto pritiskanja kočnice, za usporavanje radije koristite kočenje motorom, odnosno prebacivanje u niži stupanj prijenosa.
S obzirom na najavljeni val hladnoće, oprez u prometu je nužan. Prilagodite brzinu uvjetima na cesti, držite znatno veći razmak od vozila ispred sebe i izbjegavajte nepotrebna putovanja tijekom najhladnijeg dijela dana. Dobra priprema, kvalitetne zimske gume i smirena reakcija mogu spriječiti nesreću i sačuvati vas od opasnosti koju donosi nevidljivi crni led.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.