Početna Magazin 12 pregleda

Novi auti su postali jako skupi. Tko ih zapravo kupuje?

FOTO: Canva

Na koncu, pitanje tko zapravo kupuje automobile postaje ključno za budućnost industrije. Privatnici i dalje posjeduju većinu voznog parka, no tvrtke odlučuju o ritmu modernizacije

Kada se govori o prodaji novih automobila, mnogi će prvo pomisliti na privatne kupce koji nakon dugog razmišljanja, obilaženja salona i probnih vožnja biraju svojeg novog limenog ljubimca. Ipak, statistike pokazuju drukčiju sliku. U Europi, pa tako i u Hrvatskoj, uvjerljivo najveći dio novih registracija dolazi od tvrtki, leasing kuća i  flotnih kupaca, dok su privatnici ti koji drže najveći dio voznog parka na cestama, ali s vozilima starije dobi.

Podaci Eurostata pokazuju da je u Hrvatskoj čak 74 posto automobila u privatnom vlasništvu, što se uklapa u europski prosjek koji iznosi 70 do 75 posto. Na prvi pogled, to bi moglo sugerirati da su građani ti koji pokreću tržište. No kada se fokusira samo na nove registracije, brojke se preokreću. Analize pokazuju da oko dvije trećine svih novih automobila kupuju tvrtke i leasing kuće.

Author: Michael Evers/DPA/PIXSELL foto: Michael Evers/DPA/PIXSELL

Situacija je još izraženija kod električnih automobila. Na primjer, dok su flotne registracije električnih vozila u posljednje dvije godine porasle više od pedeset posto, rast kod privatnih kupaca bio je tek četiri posto. Takav nerazmjer jasno pokazuje da bez flotne potražnje ne bi bilo ni približno tolikog zamaha u elektrifikaciji, ali ni približno toliko novih automobila na cestama, bez obzira na pogon.

Hrvatska pritom ima svoje specifičnosti. Vozni park je jedan od najstarijih u Europi, a samo nešto više od sedam posto automobila na cestama mlađe je od dvije godine. Drugim riječima, iako je većina vozila u privatnom vlasništvu, riječ je uglavnom o starijim modelima. Novi automobili, a posebno oni skuplji i električni, često završavaju u rukama tvrtki i leasing kuća. Privatni kupci pokazuju znatno manje interesa za klasičnu kupnju, ponajviše zbog visoke cijene.

Author: Igor Šoban/PIXSELL foto: Igor Šoban/PIXSELL

Ta razlika između privatnog i flotnog kupca ima duboke posljedice i za automobilsku industriju. Za proizvođače je privatni kupac često profitabilniji jer bira dodatnu opremu i luksuzne izvedbe, dok flote uzimaju osnovnije verzije. No upravo su flote te koje svojim volumenom drže tvornice u pogonu i omogućuju da novi modeli brže dođu na cestu. Kod električnih vozila, pak, privatni kupci ostaju u drugom planu, što usporava širu prihvaćenost i razvoj infrastrukture.

Ursula von der Leyen nedavno je otvorila vrata ideji o povratku manjih i pristupačnijih vozila u Europu. Time je indirektno priznala da se bez rješenja za privatne kupce industrija može naći u velikim problemima jer su novi automobili postali izuzetno skupi i prevelika investicija za većinu tipičnih europskih kupaca.

Author: JOHANNA GERON/REUTERS/PIXSELL foto: JOHANNA GERON/REUTERS/PIXSELL

Na koncu, pitanje tko zapravo kupuje automobile postaje ključno za budućnost industrije. Privatnici i dalje posjeduju većinu voznog parka, no tvrtke odlučuju o ritmu modernizacije. Ako se želi zadržati zdrava automobilska industrija i usput ubrzati prijelaz na čišću mobilnost, ključ će biti pronaći ravnotežu i omogućiti da i građani, a ne samo flote, budu u stanju kupovati nove aute.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.