Početna Magazin 1493 pregleda

Ovo sigurno niste znali: Prva Dacia Duster je postojala još 80-ih

FOTO: Aro

Originalni i Duster bio je vrlo pristupačan no stručjnjaci su ga izuzetno kritizirali zbog kvalitete i drugih nedostataka

Dacia Duster je ogroman hit još od 2010. godine, kada je na tržište izašla prva generacija modela. SUV po pristupačnim cijenama. posto je bestseller s više od dva milijuna proizvedenih primjeraka. A s obzirom na nedavno predstavljenu treću generaciju, vjerojatno će ih biti i još mnogo više.

No, ono što rijetko tko zna jest da je Duster iz 2010. nije bio prvi automboil s tim imenom . Od 1985. do 1993. godine rumunjski ARO 10 4×4 izvozio se na tržište Velike Britanije pod imenom Dacia Duster.

Starijim poznavateljima prilika na našem tržištu ARO je sigurno poznata marka. Godine 1957. tvrtka "Auto Romania" (otud i kratica) postala je prvi rumunjski proizvođač automobila, a Dacia je uslijedila 1966. godine. ARO je prouizvodio isključivo i terenska vozila. U početku su napravljeni daljnji razvoji sovjetskog GAZ-69, od kojih je najpoznatiji bio M 461 iz 1964. godine. ARO je prodao 53.000 primjeraka M 461 i njegovih daljnjih razvoja diljem svijeta.

Author: Aro foto: Aro

Serija ARO-24 je 1980. godine dobila "mlađeg brata", seriju ARO-10. 10, koji je bio dugačak između 3,91 i 4,81 metara, ovisno o strukturi, dijelio je komponente s Dacijom 1300 , od motora do prednje osovine, a bio je inspiriran Renault Rodeom i Citroën Méharijem. ARO 10 proizvodio se u mnogim karoserijskim izvedbama, bio je opremljen sa sedam različitih motora (benzinski i dizelski) i nudio se u verzijama 4x2 i 4x4.

ARO 10 se također prodavao u Velikoj Britaniji (gdje su uvijek bili otvoreni za automobile istočnog bloka) od 1985. kao Dacia Duster i na nekim međunarodnim tržištima kao Dacia 10. Ime Dacia odabrano je jer su Britanci već bili upoznati s Dacia Denemom, licencno izrađenim Renaultom 12 koji je predstavljen 1982. godine.

Author: Aro foto: Aro

Povijest Dustera u Ujedinjenom Kraljevstvu opterećena je problemima s uvoznicima. Planovi za predstavljanje vozila tijekom 1982. zaustavljeni su kada su prvi uvoznici prestali s radom. Problem je nastao i u jesen 1990. kada su novi uvoznici ustupili mjesto trećoj tvrtki, a 1993. uvoz je obustavljen, čini se zauvijek. Posljednji Duster prodan je u Velikoj Britaniji u rujnu 1993., ali je vozilo i dalje bilo dostupno u Rumunjskoj i drugim europskim zemljama, pa tako i u Hrvatskoj kao serija ARO 10.

Originalni britanski Duster bio je vrlo pristupačan s £4,995 (u usporedbi s Land Roverom 90 za £8,606). No stručjnjaci su ga izuzetno kritizirali. Prema njima, kvaliteta izrade bila je kriminalna, pouzdanost vrlo upitna i nije ga bilo zadovoljstvo voziti. Nije čak ni bio posebno sposoban za terensku vožnju sa svojim malim kotačima od 14 inča i relativno malim razmakom od tla. Postizao je maksimalnih 116 km/h, a do 100 km/h su mu trebale 22 sekunde. 

Author: Aro foto: Aro

Kraj tvrtke ARO bio je tužan: zbog loše poslovne situacije nekadašnje rumunjske financijske institucije Bancorex, tvrtka je devedesetih godina prošlog stoljeća zapala u financijske poteškoće. Međutim, rumunjska je vlada odbila nekoliko pokušaja privatizacije tvrtke.

HIT RUBRIKA Sjećate li ga se? Ovo su auti koje ne treba zaboraviti

U rujnu 2003. rumunjska je država prodala 68,7 posto ARO-a tvrtki Cross Lander u vlasništvu Johna Pereza za 180.000 dolara. Ugovor je zahtijevao da tvrtka uloži 2 milijuna dolara, što se navodno nikada nije dogodilo. Umjesto toga, prodana su sva proizvodna sredstva i oprema ARO-a, čime je prekršen ugovor o privatizaciji. Rumunjska je država tužila Johna Pereza 2006. godine zbog krivotvorenja dokumenata za kupnju tvrtke.

Author: Aro foto: Aro

Na sajmu automobila u Ženevi 2009. Dacia je iz mraka izvukla ime Duster i pokazala studiju s tim imenom. Što je uslijedilo, vidimo i danas na ulicama.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.