Početna Magazin 124 pregleda

Što se stvarno događa kada električni auto pokaže 0 posto baterije?

FOTO: Canva

Na istoj pisti isprobano je šest različitih modela: VW ID.3, BYD Seal, Volvo EX40, Nio EL6, Tesla Model Y i Kia EV6

Iako današnji električni automobili nude sve bolji doseg, a infrastruktura za punjenje u Europi postaje sve gušća, strah od prazne baterije i dalje je prisutan. Što zapravo slijedi kada pokazivač stanja napunjenosti baterije dođe na nulu? Ostaje li automobil odmah nepokretan ili još uvijek postoji rezerva? Odgovore na ta pitanja potražio je ADAC u opsežnom testu na poligonu u bavarskom Penzingu.

Na istoj pisti isprobano je šest različitih modela: VW ID.3, BYD Seal, Volvo EX40, Nio EL6, Tesla Model Y i Kia EV6. Automobili su krenuli s 20 do 30 posto napunjenosti, a vožnja je nastavljena sve do potpunog pražnjenja baterije. Cilj je bio dokumentirati u kojem trenutku se javljaju upozorenja, kako se vozila ponašaju pri minimalnom kapacitetu i koliko daleko mogu dogurati kada na instrumentima zasvijetli "0 posto baterije".

Author: Ingo Barenschee foto: Ingo Barenschee Ingo Barenschee

Svi testirani modeli vozača upozoravaju u nekoliko koraka. Prvo, već na 15 do 20 posto, javljaju poruku „niska razina baterije“. U toj fazi vozilo se i dalje normalno ponaša. Sljedeći korak donosi češća, ponekad i zvučna upozorenja, uz sugestije poput prelaska na Eco način rada ili gašenja klime. Tek kad je preostali doseg jednoznamenkast, vozila počinju ograničavati snagu: ubrzanja su slabija, a dinamika osjetno opada. Na instrumentima se često pojavljuje simbol kornjače, kao jasna poruka da je kraj blizu.

KONAČNO Zamjena baterije umjesto punjenja stigla u Europu i to u malom Fiatu 500

No, na iznenađenje mnogih, električni automobili se pri "0 posto" ne gase odmah. Umjesto toga ulaze u takozvani sigurnosni režim rada i koriste skrivenu rezervu energije za nuždu. U testu su vozila u tom režimu prošla dodatnih 15 do 20 kilometara, no uz drastično smanjenu brzinu i vrlo tromu reakciju na gas. Kada više nisu mogla održavati ni 50 km/h, polako su stala. Neka su se još jednom mogla pokrenuti za manevriranje, što je praktično za sklanjanje s ceste, no to je bila tek kratkotrajna pomoć. ADAC naglašava da na ovu rezervu ne treba računati, jer u stvarnim uvjetima, zimi, pri usponu ili kod starijih baterija, ona može biti znatno manja ili uopće ne postoji.

Author: Canva foto: Canva

Ako vozač ostane potpuno bez energije, rješenje je pozvati vučnu službu koja će automobil prevesti do punjača. Klasično "šlepanje" pomoću užeta uglavnom nije dopušteno kod električnih automobila, jer se pritom može oštetiti elektroniku električnog motora. Postoji i mogućnost punjenja u slučaju nužde putem prijenosnih baterija ili čak drugog električnog vozila, no to je sporo i nepraktično, potrebno je 30 do 60 minuta da se dobije tek 5 do 10 kilometara dosega.

ADAC-ov test pokazao je da "0 posto baterije" ne znači trenutačno zaustavljanje, ali i da je igranje s rezervom rizično. Preporuke su jasne: planirati putovanje pažljivo, u slučaju nužde prijeći na štedljivi način rada i izbjegavati agresivna ubrzanja. Nikada se ne treba oslanjati na sigurnosni režim rada, a automobil s gotovo praznom baterijom ne bi trebalo ostavljati parkirnim preko noći jer bi vas ujutro mogla dočekati potpuno prazna baterija.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.