Početna Magazin 1008 pregleda

Vožnja od 17 godina: Ovo su nova pravila EU za vozačku dozvolu

FOTO: AKD

Nova pravila stupaju na snagu 20 dana nakon objave u Službenom listu EU, a države članice imat će tri godine za usklađivanje nacionalnog zakonodavstva

Europski parlament usvojio je sveobuhvatnu reformu sustava vozačkih dozvola, koja će promijeniti način obuke, izdavanja i priznavanja vozačkih prava u svim državama članicama. Cilj je povećati prometnu sigurnost, uvesti digitalne dozvole te uskladiti pravila o vožnji s kaznama diljem Europske unije.

Digitalna vozačka dozvola stiže do 2030.

Jedna od najvažnijih novosti je uvođenje digitalne vozačke dozvole, dostupne putem pametnog telefona. Digitalni dokument bit će priznat u cijeloj EU do najkasnije 2030. godine, čime će se pojednostaviti administracija i omogućiti brža razmjena podataka između zemalja.

Author: AKD foto: AKD

Istodobno, nastavni programi za buduće vozače doživjet će velike promjene. U fokus ulaze teme poput mrtvog kuta, opasnosti korištenja mobitela tijekom vožnje i zaštite ranjivih sudionika u prometu: pješaka, biciklista i djece. Cilj je stvoriti svjesnije i odgovornije vozače u digitalnom dobu.

Vozačke dozvole za automobile i motocikle vrijedit će 15 godina, a za vozače kamiona i autobusa pet godina. Države članice mogu skratiti rok valjanosti na 10 godina ako se vozačka istodobno koristi kao osobna iskaznica

Pravila za nove i mlade vozače

Reforma donosi ujednačenu probnu vožnju u trajanju od najmanje dvije godine, što će vrijediti u svim državama članicama. Tijekom tog razdoblja, prekršaji povezani s alkoholom, drogama ili prevelikom brzinom bit će strože sankcionirani.

Author: Canva foto: Canva

U cijeloj Uniji uvodi se i model "vožnje s pratnjom od 17. godine" (BF17), koji je već dokazano smanjio broj nesreća među mladim vozačima u Njemačkoj. Države mogu proširiti ovu mogućnost i na lakše kamione (C, C1, C1E kategorije). ACE Auto Club Europa upozorava da bi i vožnja pod nadzorom od 16. godine dodatno poboljšala sigurnost, no taj prijedlog zasad nije prihvaćen.

Također, kako bi se ublažio nedostatak profesionalnih vozača, nova pravila od sada dopuštaju da 18-godišnjaci voze kamione, a 21-godišnjaci autobuse.

Dobra vijest za vozače kampera

Posebno veseli ljubitelje putovanja. Vozačka dozvola B kategorije ubuduće će omogućavati upravljanje kamperima i kombijima do 4,25 tone bruto mase, umjesto dosadašnjih 3,5 tona. Neke zemlje moći će zahtijevati dodatnu obuku, no ova promjena konačno prati realnost tržišta. Mnogi moderni kamperi prelazili su staru granicu i zahtijevali višu kategoriju. ACE ovu mjeru ocjenjuje "razumnim kompromisom između sigurnosti i praktičnosti".

Volkswagen Grand California | Author: Volkswagen foto: Volkswagen

Stariji vozači bez obaveznih liječničkih pregleda

Unatoč prijedlozima, obvezni zdravstveni pregledi nakon 70. godine nisu uvedeni. Umjesto toga, svaka država sama će odlučivati hoće li zahtijevati liječničke potvrde, samoprocjene ili druge oblike provjera prilikom produljenja vozačke dozvole. ACE smatra da su "generički testovi" nepravedni i neučinkoviti te predlaže dobrovoljne testne vožnje s instruktorima kao realniji način provjere sposobnosti starijih vozača.

Author: Canva foto: Canva

Zabrane vrijede u cijeloj EU

Velika novost odnosi se na međusobno priznavanje oduzimanja vozačkih dozvola. Do sada je zabrana vožnje najčešće vrijedila samo u zemlji u kojoj je prekršaj počinjen. Novi propis omogućuje da kazne za vožnju pod utjecajem alkohola ili droga, teška prekoračenja brzine ili izazivanje nesreća vrijede na teritoriju cijele Unije. Time se želi spriječiti da vozači s “crnim dosjeom” jednostavno nastave voziti u susjednoj državi.

Alkotester kao obavezna oprema | Author: Andreas Arnold/DPA/PIXSELL foto: Andreas Arnold/DPA/PIXSELL

Jedinstveni cilj: sigurnije ceste i moderniji sustav

Reforma vozačkih pravila, digitalnih dokumenata i granične provedbe označava najveću promjenu prometne politike u EU posljednjih desetljeća. Nova pravila pokušavaju pomiriti različite potrebe: sigurnost, tehnologiju i slobodu kretanja. U konačnici, Europska unija ovim korakom želi stvoriti transparentniji, pravedniji i moderniji prometni sustav, u kojem vrijede ista pravila za sve vozače iz EU bez obzira na to gdje su položili vozački ispit.

Kada nova pravila stupaju na snagu?

Nova pravila stupaju na snagu 20 dana nakon objave u Službenom listu EU, a države članice imat će tri godine za usklađivanje nacionalnog zakonodavstva i još jednu godinu za potpunu provedbu.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.