Početna Magazin 1802 pregleda

VW je razvio originalnu Bubu s dizelom. Zašto nikada nije stigla na tržište?

Volkswagen 'Buba'
FOTO: Volkswagen

Projekt Typ 508 završio je tužno. Oba prototipa poslana su na otpad, a ova epizoda je otovo potpuno izbrisana iz povijesti

Početkom pedesetih godina prošlog stoljeća Volkswagen Buba bila je jedan od najvećih automobilskih uspjeha poslijeratne Europe. Jednostavna, jeftina i pouzdana, osvojila je ne samo Njemačku nego i velik dio svijeta, uključujući i Sjedinjene Američke Države. Uspjeh je otvorio prostor za razmišljanja o širenju ponude, u vremenu kada se automobil još uvijek razvijao metodom pokušaja i pogreške, a ne strogo kontroliranim korporativnim planovima.

U Wolfsburgu se tada rodila ideja koja danas zvuči gotovo nevjerojatno, Volkswagen Buba s dizelskim motorom. Dizel je u to vrijeme bio izrazito jeftin, a masovna motorizacija Europe tek je uzimala maha. Heinrich Nordhoff, tadašnji prvi čovjek Volkswagena, iako poznat kao konzervativan menadžer, dao je zeleno svjetlo projektu koji je interno dobio oznaku Typ 508. Cilj je bio razviti lagani, zrakom hlađeni dizelski boxer koji bi popunio prazninu u ponudi.

Author: Volkswagen foto: Volkswagen

Zadatak je povjeren Porscheu, koji je već imao iskustva s dizelskim motorima, doduše isključivo u proizvodnji traktora. Volkswagen je, međutim, inzistirao na četverocilindričnom boxer dizelu, potpuno zrakom hlađenom, što je u tom trenutku bilo tehnički iznimno zahtjevno. Prvi prototip zapremine 1140 cm3 razvijao je skromnih 18 KS i patio od nedovoljno čistog izgaranja. Razvoj je nastavljen povećanjem obujma na 1.308 cm³, ugradnjom Scintilla pumpe za ubrizgavanje i Boschovih komponenti, čime je snaga narasla na 25 KS.

Motor je imao kompresijski omjer 19:1, a inženjeri su procjenjivali potrošnju od oko 6,5 litara na 100 kilometara, što je za to vrijeme zvučalo vrhunski. Dva prototipa prošla su opsežna ispitivanja, kako na testnim stolovima tako i na javnim cestama. Jedan je bez većih problema prešao oko 16.000 kilometara, drugi čak više od 25.000, što je sugeriralo da je projekt tehnički zreo za serijsku proizvodnju.

Author: Volkswagen foto: Volkswagen

I upravo tada dolazi nagli zaokret i Nordhoff osobno odlučuje zaustaviti cijeli program. Razlozi su bili pragmatični, ali i reputacijski. Procijenio je da tržišni potencijal dizelske Bube ne postoji, a dodatno ga je zabrinula buka, vibracije i onečišćenje koje je takav motor proizvodio. U njegovim očima, Buba je morala ostati tih, uglađen i pristupačan automobil za široke mase, a dizelska verzija prijetila je da naruši taj imidž.

Projekt Typ 508 završio je tužno. Oba prototipa poslana su na otpad, a ova epizoda je otovo potpuno izbrisana iz povijesti. Tek je 1981. godine, povodom 50. obljetnice Porschea, dizelski boxer rekonstruiran prema originalnim nacrtima i ugrađen u jednu Bubu. Oni rijetki koji su je vozili složni su u jednom, a to je da buka, vibracije i neugodan miris ispuha potvrđuju da je Volkswagen ovom odlukom Bubi vjerojatno poštedio ozbiljnu reputacijsku blamažu.
 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.