Početna Novosti 53 pregleda

EU ponovno razmatra plan o kraju prodaje auta unutarnjim izgaranjem

FOTO: Igor Šoban/PIXSELL

Razlog je očit, tržište električnih automobila raste sporije od očekivanog. Potražnja za električnim autima zaostaje i za pesimističnim prognozama

Kad je Europska komisija 2022. objavila da će od 2035. zabraniti prodaju novih automobila s motorima na unutarnje izgaranje, činilo se da je to hrabar, ali, ipak, dostižan plan. Elektromobilnost je tada izgledala nezaustavljivo, a proizvođači su milijarde ulagali u nove električne platforme i aute. Tri godine kasnije slika izgleda bitno drukčije.

Prema informacijama Reutersa, Komisija će već ove godine preispitati ostvarivost tog cilja, umjesto da odluku odgodi do 2026. kako je prvotno bilo planirano. Razlog je očit, tržište električnih automobila raste sporije od očekivanog. Potražnja za električnim autima zaostaje i za pesimističnim prognozama, a proizvođači su se našli u problemima. Novac je uložen u električne pogone, a velika većina kupaca još uvijek nerado napušta benzinske i dizelske motore.

Author: Canva foto: Canva

K tomu se dodaje i sve oštrija globalna konkurencija. Kineske marke preplavljuju europsko tržište pristupačnim modelima, dok domaći proizvođači teško mogu pratiti tempo. Kombinacija visokih troškova razvoja, slabije potražnje i uvoznog pritiska stvara ogromne probleme za europsku autoindustriju.

Predsjednica Komisije Ursula von der Leyen sve otvorenije naglašava potrebu za fleksibilnijim pristupom. Nekoć nepoželjne ideje, poput mogućnosti stvaranja nove kategorije manjih i jednostavnijih električnih vozila s manje strogim sigurnosnim zahtjevima, sada se ponovno stavljaju na stol. Cilj je omogućiti razvoj povoljnijih, "narodnih", električnih automobila proizvedenih u Europi.

Author: JOHANNA GERON/REUTERS/PIXSELL foto: JOHANNA GERON/REUTERS/PIXSELL

Posebna pažnja usmjerena je na laka gospodarska vozila. U tom segmentu elektrifikacija zaostaje najviše. U EU je samo 8,5 posto novoregistriranih kombija i dostavnih vozila na struju. S obzirom na to da upravo taj dio tržišta predstavlja okosnicu svakodnevne logistike i poslovanja, Komisija bi mogla razmotriti odgodu ili prilagodbu pravila.

Važno je naglasiti da zasad nema govora o potpunom povlačenju plana. Umjesto toga, očekuje se detaljna procjena koliko je cilj 2035. realan i u kojoj mjeri treba prilagoditi tranziciju. Ideja je i dalje zadržati prelazak na električnu mobilnost, ali bez potpunog sljepila pred tržišnim realnostima.

Author: Canva foto: Canva

Za europske proizvođače odluka će biti ključna. Ako Bruxelles pokaže više pragmatičnosti, možda će dobiti dodatno vrijeme da uhvate korak i ponude bolje i pristupačnije električne modele. Ako ne, riskira se scenarij u kojem će europske ceste preplaviti uvozni automobili, a domaća industrija krenuti putem u propast.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.