Prema procjenama energetskog sektora, do 2030. ondje će biti potrebno osigurati infrastrukturu ukupne snage oko 40 MW, što odgovara floti od približno 16.000 električnih vozila
Dok se elektrifikacija cestovnog prometa u Hrvatskoj još uvijek razvija sporijim tempom, jedna se regija već jasno izdvaja. Istra, zahvaljujući snažnom turizmu, razvijenoj infrastrukturi i otvorenosti prema novim tehnologijama, postupno preuzima ulogu predvodnika u razvoju mreže za punjenje električnih vozila. U tom procesu posebno se ističe tvrtka Qelo, koja je u posljednjih godinu dana postala najvažniji operator punionica u Istarskoj županiji.
Qelo danas u Istri upravlja s više od 1,5 MW instalirane snage, raspoređene na ključnim lokacijama poput Pule, Rovinja, Labina i Pazina. Posebnost ove mreže jest struktura punjača, jer više od 80 posto čine ultrabrze jedinice snage 150 kW i više. Takvi punjači odgovaraju potrebama suvremenih korisnika, osobito turista u tranzitu, poslovnih vozača i lokalnih korisnika koji ne mogu ili ne žele čekati dugo punjenje. Razvoj se pritom ne zaustavlja. Već tijekom 2026. planirano je povećanje ukupne snage na više od 3 MW, dok je dugoročni cilj do kraja desetljeća premašiti 5 MW. Novi punjači već su ugovoreni u Poreču, Umagu i dodatnim lokacijama u Labinu, čime se mreža širi i izvan najvećih urbanih središta.
Takva ulaganja odražavaju širu sliku hrvatskog tržišta. Promet je i dalje jedan od sektora s najvećom ovisnošću o fosilnim gorivima, a električna vozila čine manje od 0,3 posto ukupnog broja registriranih automobila u zemlji. To potvrđuje da je elektromobilnost još uvijek u ranoj fazi razvoja. Upravo zato Istra ima dodatnu težinu, jer sama regija troši oko deset posto ukupne električne energije u Hrvatskoj. Prema procjenama energetskog sektora, do 2030. ondje će biti potrebno osigurati infrastrukturu ukupne snage oko 40 MW, što odgovara floti od približno 16.000 električnih vozila. Do 2040. broj vozila mogao bi se udvostručiti i dosegnuti oko 40.000, uz potrebnu snagu punjača i do 110 MW.
Ključni tehnički pokazatelj pritom je omjer snage i broja vozila. Kako bi sustav funkcionirao bez zastoja, nužno je osigurati barem 2,4 kW snage punjenja po vozilu. U praksi to znači kontinuirana ulaganja od najmanje deset milijuna eura godišnje, odnosno više od 140 milijuna eura do 2040. godine. Bez takvog planskog pristupa, rast elektromobilnosti teško je zamisliv.
„Istra pokazuje da se turizam, lokalna zajednica i zeleni razvoj mogu nadopunjavati. U suradnji s gradovima i partnerima nastavljamo ulagati u ultrabrzu i pouzdanu infrastrukturu kako bismo regiju pripremili za rast broja električnih vozila, osobito onih koja svake godine dolaze iz Slovenije, Italije, Austrije i Njemačke“, poručio je Tomislav Ivanetić, direktor za razvoj poslovanja tvrtke Qelo.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.