Digitalna vozačka dozvola, dostupna na pametnom telefonu putem digitalnog novčanika diljem EU-a, postat će novi standard u Europskoj Uniji
Pregovarači Europskog parlamenta i Europskog vijeća dogovorili su u Bruxellesu nova pravila o vozačkim dozvolama. Odlučeno je da će se uvest digitalna vozačka dozvola, probni rok za vozače početnike i niža dobna granica za vozače teretnih vozila. Time se želi poboljšati sigurnost na cestama u Europi, budući da gotovo 20.000 ljudi godišnje pogine na cestama u EU.
Za stjecanje vozačke dozvole kandidati će ubuduće morati dobiti upute o sigurnom korištenju mobitela tijekom vožnje. Treba ih podučavati i o rizicima od mrtvih kutova, sustavima pomoći vozaču, sigurnom otvaranju vrata i vožnji po snijegu i na skliskim cestama, stoji u zaključku.
Digitalna vozačka dozvola, dostupna na pametnom telefonu putem digitalnog novčanika diljem EU-a (EU e-Wallet), postat će novi standard u EU-u.
Europska komisija ima 12 mjeseci nakon što reforma stupi na snagu (20 dana nakon objave u Službenom listu) da razvije potrebne tehničke standarde za nacionalnu provedbu. Potom će započeti provedba na nacionalnoj razini. Države EU tada imaju još 54 mjeseca (4 i pol godine) da to učine. Međutim, zastupnici Europskog parlamenta osigurali su da ostane i pravo podnošenja zahtjeva za fizičku vozačku dozvolu, kao i do sada.
Propisi Europske unije po prvi će put propisivati probni rok od najmanje dvije godine za vozače početnike. Novi vozači podlijegat će strožim pravilima i kaznama za vožnju pod utjecajem alkohola, kao i za nevezivanje sigurnosnih pojaseva ili korištenje sigurnosne opreme za djecu. Zastupnici u Europskom parlamentu također su osigurali da tekst potiče države članice da slijede politiku nulte tolerancije prema alkoholu i drogama. Time bi se mogla potpuno zabraniti vožnja pod bilo kakvim utjecajem droge ili alkohola za sve vozače, bez obzira na dob ili iskustvo.
Kako bi se suzbio nedostatak profesionalnih vozača, minimalna dob za stjecanje vozačke dozvole kamiona smanjit će se s 21 na 18 godina, a za vozačku dozvolu za autobus s 24 na 21 godinu. Sve ovo pod uvjetom da podnositelj zahtjeva posjeduje potvrdu o stručnoj osposobljenosti za vozača.
Zemlje EU mogu iznimno dopustiti i 17-godišnjacima da voze kamion ili kombi, ali samo u granicama svojih država i samo u pratnji iskusnog vozača. Ovaj sustav vožnje uz pratnju proširit će se i na osobna vozila diljem EU, pa će mladi moći voziti i automobile već sa 17 godina uz pratnju starije osobe s više iskustva.
Pregovarači su se dogovorili da vozačke dozvole za motocikle i automobile vrijede 15 godina. Zemlje EU-a mogu skratiti ovo razdoblje na 10 godina ako vozačka dozvola služi i kao nacionalni identifikacijski dokument. Vozačke dozvole za kamion i autobusa morat će se obnavljati svakih pet godina. Za starije vozače (65 godina i starije), države članice mogu skratiti razdoblje valjanosti.
Prije prvog izdavanja vozačke dozvole potrebno je obaviti liječnički pregled, uključujući pregled očiju i pregled kardiovaskularnog sustava. Međutim, za vozačke dozvole za automobile i motocikle, države članice mogu zamijeniti ovu provjeru obrascima za samopotvrđivanje. Oni koji daju lažne informacije mogu biti kažnjeni. Na inicijativu zastupnika u Parlamentu, nacionalna bi tijela također trebala podići svijest javnosti o minimalnim zahtjevima za fizičku i psihičku sposobnost za vožnju. Privremeni sporazum još trebaju potvrditi Vijeće i Parlament.
Države članice EU-a imat će četiri godine, s izuzetkom digitalne vozačke dozvole, da prenesu nove propise u nacionalno zakonodavstvo i pripreme se za provedbu. Revidirana pravila EU-a o vozačkim dozvolama dio su paketa o sigurnosti na cestama koji je Komisija predstavila u ožujku 2023. godine.
Cilj je povećati sigurnost svih sudionika u prometu i, ako je moguće do 2050. godine u EU svesti broj smrtnih slučajeva u prometu na nulu. Isti paket uključuje i odredbe o oduzimanju vozačkih dozvola na teritoriju cijele EU, o čemu Parlament i Vijeće još pregovaraju.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.