Stručnjaci upozoravaju da se razmak na mokroj cesti ne povećava samo zbog slabijeg prianjanja guma, već i zbog produljenog vremena reakcije
Iako većina vozača misli da zna kako se ponašati u lošim vremenskim uvjetima, nova studija pokazuje suprotno. Naime, čak trećina europskih vozača ozbiljno podcjenjuje duljinu kočenja i sigurnosnu udaljenost na mokrim cestama. Istraživanje koje je proveo OnePoll za proizvođača guma Vredestein, na uzorku od tisuću europskih vozača, otkriva zabrinjavajuću statistiku. Manje od četvrtine njih zna da bi razmak prema vozilu ispred trebalo udvostručiti kad su ceste mokre.
Prema osnovnom prometnom pravilu, na suhom kolniku vozač bi trebao držati najmanje dvije sekunde razmaka iza vozila ispred sebe, odnosno udaljenost koju prijeđe u dvije sekunde pri trenutačnoj brzini. No kad pada kiša ili je cesta skliska, ta se udaljenost treba povećati na četiri sekunde. Unatoč tome, 31 posto vozača smatra da kraći razmak nije problem, dok 22 posto uopće ne zna kolika bi sigurnosna udaljenost trebala biti.
28.01.2025., Lokve - Gusta magla, susnjezica i kisa otezavaju promet kroz Gorski kotar. Photo: Goran Kovacic/PIXSELL
Najlošije rezultate pokazala je dobna skupina od 45 do 54 godine. Samo 13 posto njih bilo je svjesno "pravila četiri sekunde". Mladi vozači, osobito oni do 25 godina, pokazali su nešto bolju informiranost, ali i veću sklonost rizičnoj vožnji, s bržim reakcijama, ali manjom predvidljivošću.
Stručnjaci upozoravaju da se razmak na mokroj cesti ne povećava samo zbog slabijeg prianjanja guma, već i zbog produljenog vremena reakcije. Kada se kotači na mokroj površini počnu "voziti" po sloju vode, a ne po asfaltu, odnosno kada se pojavi akvaplaning upravljivost i učinkovitost kočenja mogu se potpuno izgubiti.
29.08.2025., Zagreb - Najavljena promjena vremena stigla je na zagrebacke ulice.
Photo: Davor Puklavec/PIXSELL
Vredestein je istraživanje proveo kako bi upozorio na važnost kvalitetnih guma i pravilnog ponašanja u kišnim uvjetima. Tvrtka napominje da nove gume s dubokim profilom mogu izbaciti i do 30 litara vode u sekundi, ali već nakon polovice istrošenosti gume ta se sposobnost smanjuje gotovo na pola.
Prema izvješću Europske komisije o sigurnosti prometa, čak 15 posto svih prometnih nesreća u EU događa se na mokrim cestama, a svaka treća od njih uzrokovana je premalim razmakom. S obzirom na to da jesenski mjeseci donose više kiše i lošije vidljivosti, stručnjaci ponovno apeliraju na vozače da "pravilo dvije sekunde" u takvim uvjetima zamijene s "pravilom četiri sekunde".
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.