Početna Tech 600 pregleda

Misle ozbiljno: Peugeot će zaista uvesti ovaj volan u svoje buduće modele!

FOTO: Peugeot

Peugeotov steer-by-wire koristi varijabilni omjer upravljanja koji se prilagođava brzini. Pri malim brzinama, primjerice pri parkiranju, omjer je iznimno kratak

Peugeot tiho, ali odlučno priprema jednu od najradikalnijih promjena u kabini automobila ikada. Kvadratni upravljač Hypersquare, prvi put prikazan još 2023. godine na konceptu Inception, više nije samo dizajnerska provokacija. Francuska marka već ga testira u  prototipovima, a sve upućuje na to da bi se vrlo skoro mogao pojaviti u serijskom automobilu, najvjerojatnije u sljedećoj generaciji modela 208.

Za razliku od brojnih konceptnih rješenja koja nikada ne zažive, Hypersquare je već ugrađen u funkcionalni prototip električnog E-2008. Ključna stvar pritom nije samo neobičan oblik upravljača, nego potpuni prelazak na steer-by-wire tehnologiju, bez mehaničke veze između upravljača i prednjih kotača. Time Peugeot ulazi u područje koje su dosad ozbiljnije "istraživali" tek rijetki proizvođači, poput Tesle i Lexusa.

Sam upravljač ima četiri velika otvora, s gornjim dijelom oblikovanim tako da palčevi prirodno "sjednu" u udubljenja. Prema prvim dojmovima novinara njemačkog Handelsblatta, ergonomija je manje problematična nego što bi se moglo očekivati na temelju fotografija. Ruke se relativno brzo naviknu, a položaj upravljanja djeluje prirodno, barem u umjerenim uvjetima vožnje.

Author: Peugeot foto: Peugeot

Tehnologija upravljanja, međutim, pokazuje da je još u fazi finog ugađanja. Peugeotov steer-by-wire koristi varijabilni omjer upravljanja koji se prilagođava brzini. Pri malim brzinama, primjerice pri parkiranju, omjer je iznimno kratak, oko 5:1, što znači da je reakcija upravljača gotovo tri puta brža nego kod klasičnih hidrauličnih sustava. Upravo tu dolazi do izražaja i najveća zamjerka. Prema dojmovima s testiranja, sustav u tim uvjetima reagira gotovo nervozno, zahtijeva privikavanje i vrlo precizne pokrete, do te mjere da je tijekom kratke vožnje zabilježen i dodir s rubnikom pri pokušaju parkiranja.

Kako brzina raste, karakter upravljanja se smiruje. Sustav postaje linearniji i intuitivniji, što potvrđuje osnovnu ideju Peugeota – da se upravljač i elektronika ponašaju različito ovisno o scenariju vožnje. U serijskoj izvedbi planira se više voznih programa, uključujući blaži način rada za svakodnevnu vožnju i izraženije sportske postavke za brže dionice.

Author: Peugeot foto: Peugeot

Kako bi se zadržao osjećaj povezanosti s cestom, Peugeot razvija i sofisticirani sustav povratnih informacija s volana. Senzori u aktuatorima upravljanja prate sile koje djeluju na kotače, a te se informacije pretvaraju u vibracije koje vozač osjeća na upravljaču. Cilj je zadržati povratnu informaciju, iako fizička veza više ne postoji.

Kvadratni upravljači nisu potpuna novost u automobilskom svijetu, viđeni su na egzotičnim modelima poput Corvette C8 ili AMG ONE-a, no Peugeot ide korak dalje. Hypersquare je zamišljen za masovne modele, a ne za limitirane supersportske automobile. Hoće li takav pristup osvojiti tradicionalne vozače ili izazvati otpor, ostaje otvoreno pitanje. No Peugeot je očito odlučio riskirati i pomaknuti granice onoga što danas smatramo „normalnim“ upravljačem.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.