U vrijeme downsizinga ukidanja mnogih dizelskih motora Mazda je odlučila ponovo "plivati protiv struje" i razvila novi dizelski motor. Ogroman motor s 3,3 litre obujma, valja naglasiti. Bravo za to!
Baterijski automobili na struju, plug-in hibridi, blagi hibridi i benzinci čine u posljednje vrijeme više od 90 posto automobila koje dobivamo na testne vožnje. Dizelaši su postali prava rijetkost i zato nas posebno veseli kada dobijemo priliku isprobati i automobil s ovim pogonom koji je nedavno bio dominantan, a danas se čini da izumire. Ova Mazda CX-60 je dizelaš, i to kakav!
U vrijeme downsizinga i ukidanja mnogih dizelskih motora Mazda je odlučila ponovo "plivati protiv struje" i razvila novi dizelski motor. Ogroman motor s 3,3 litre obujma, valja naglasiti. Zvuk šest cilindra, mnogo obujma, ogroman okretni moment i uz sve to nevjerojatno niska potrošnja od 5,2 l/100 km koju Mazda navodi itekako su nas "zagrijali" za ovoj auto na prvu.
Prije godinu dana nije nam na kraju pameti bilo da ćemo u 2024. godini testirati automobil s novim dizelskim motorom i to šesterocilindričnim. Realno, bojali smo se da više nikada nećemo isprobati nikakav potpuno novi dizelaš, no hvala Mazdi što smo se prevarili. Mazda je poznata po tome da potrebama vozača pristupa drugačije te da isto tako rješava razne ekološke zahtjeve koje pred proizvođače danas stavljaju nebrojeni propisi. Japanska tvrtka se već više od desetljeća protiv Downsizinga bori na svoj način i jedina je tvrtka na svijetu koja još nije potpuno pokleknula tom trendu. Za sve to je dokaz i ovaj motor, mazda je opet bez Downsizinga, zapravo svojevrsnim "upsizingom" uspjela zadovoljiti sve ekološke norme i napraviti nevjerojatno štedljiv motor potpuno drugačije koncepcije.
Za početak, par riječi o automobilu u kojem je smješten ovaj motor. Mazda CX-60 je najveća mazda na europskom tržištu. SUV srednje klase već smo prošlog proljeća testirali s plug-in hibridnim pogonom. Tada smo ustvrdili da je CX-60 najimpresivnija Mazda koju smo ikada vozili i trenutni vrh ponude ovog proizvođača u Hrvatskoj. Do danas se tu ništa nije promijenilo, CX-60 i dalje izgleda vrlo upečatljivo.
U unutrašnjosti je sve puno luksuza, sjedala su presvučena kožom, a ako vam je na njima prevruće tu je i njihovo hlađenje. Stražnja doduše nemaju hlađenje, ali imaju grijanje. Volan se namješta električno. ovih nekoliko crtica navodimo samo da shvatite koliko je auto luksuzan. A sve to čini bez previše dizajnerskog pretjerivanja, u skladu s drugim Mazdama. Ergonomija je vrhunska, a sve u ovom autu je logično i jednostavno za korištenje.
Ovaj auto je vrlo velik, a unutrašnjost je dobro iskorištena što znači obilje prostora sprijeda i straga, kao i u prtljažniku zapremine 570 litara.Za kvalitetu izrade kao i korištene materijale Mazda zaslužuje samo pohvale, kao što je to i u većini njihovih drugih automobila. Ovdje je sve to podignuto na još višu razinu i CX-60 je na razini proizvoda čiji proizvođači se nazivaju "premium klasom".
Toliko o samom autu, a sada se vraćamo motoru. 3,3-litreni turbodizelski motor je redne koncepcije, kao i u BMW-u, a Mazda je iz njega izvukla 254 KS. Ta se snaga ne čini toliko velikom u odnosu na obujam, a možda ćete se iznenaditi kad kažemo da postoji i njegova varijanta sa "samo" 200 KS. Manja snaga od one koju bi neki drugi izvukli iz ovog obujma ima jednostavno objašnjenje. Mazda se poslužila nizom tehnoloških trikova svojstvenih samo njima kako bi ovaj motor učinila malim potrošačem i kako bi zadovoljila sve potrebne eko standarde, kako sadašnje tako i buduće. Okretni moment je ogromnih 550 Nm, a snaga se na sve kotače prenosi putem vrhunskog osmerostupanjskog mjenjača koji radi vrlo brzo i glatko.
Mazda CX-60 nije nešto posebno sportska kada stisnete gas do daske, no ubrzanja su itekako zadovoljavajuća. 7,4 sekunde do 100 km/h zadovoljiti će i one razmaženije, kao i maksimalnih 219 km/h. Zvuk koji motor razvija uvelike podsjeća na BMW-ov redni šesterocilindrični dizelski motor, a to će znači da ćete u svijetu dizelskih modela teško naći nešto što bolje zvuči. Zvuk je dobar, no uglađenost je ono što nam se posebno sviđa. Motor je miran, nema neugodnih trzaja i ni u jednom trenutku nemate dojam da se nešto posebno napreže u čemu malo pomaže i blagi hibridni sustav koji u praksi nećete uopće primijetiti. Doima se kao idealan motor za pravog "gutača kilometara".
Ono što posebno oduševljava je potrošnja goriva. Pomalo nestvarno nam se činila WLTP vrijednost od 5,2 l/100 km za ovako veliki SUV od skoro dvije tone i s 3,3 litrenim motorom. No Mazda tu nije ništa "muljala" ili lagala. Tajna male potrošnje je je jedinstven pametan dizajn klipa koji dijeli smjesu zraka i goriva na dva dijela cilindara, što za posljedicu ima slabije sagorijevanje, čime je motor teoretski štedljiviji od manjeg rednog četverocilindraša. I u praksi je tako. Na testu smo u gradu imali prosječnu potrošnju od 6,2 l/100 km, a ukupno kombinirano nam je potrošnja iznosila 5,7 l/100 km. S nevjericom smo gledali kako se potrošnja na otvorenoj cesti približava granici od 4 l/100 km uz malo nježniju vožnju. Naprosto nevjerojatno, no Mazda nas je već nekoliko puta uvjerila u to da u njihova tehnološka čuda možemo itekako vjerovati.
Što se tiče voznih karakteristika, već nakon prvih kilometara postaje vidljivo da je Mazda ciljala da ovaj automobil učini pomalo sportskim i zabavnim za vožnju, kao što to, uostalom, čine sa svim svojim modelima. CX-60 ima izravan, prirodan osjećaj upravljanja koji daje vam do znanja što se događa s automobilom u svakom trenutku. Ovjes je vrhunski i rijetko koji SUV ove veličine se zavojitom cestom vozi ovako dobro. Iako je pogon an sve kotače, on je više baziran na stražnjim kotačima i u vožnji uglavnom imate naj lijepi osjećaj guranja automobila sa stražnje strane u zavojima.
Komfor ovjesa, s druge strane možda nije na razini na koju smo navikli od ove klase auta, no daleko od toga da je auto neudoban. Samo je malo tvrđi od onoga na što smo navikli kod većine konkurenata i auto malo više poskakuje na lošijim cestama, posebno na kratkim poprečnim neravninama, što se osjeti i u kabini. Također, ovjes se malo više od prosjeka čuje u kabini. Udio u svemu tome imaju svakako i 20-inčni kotači koji dolaze serijski s razinom opreme Homura. Srećom, izuzetno udobna sjedala dosta kompenziraju ovu tvrdoću CX-60. Valja naglasiti da na dobrim cestama nemamo nikakvih prigovora ovjesu.
Zaključak
Mazda već desetljećima ide svojim putem, a taj nam se put jako sviđa. Da nema njihove genijalnosti danas sigurno ne bismo pisali o tome da smo probali novi veliki dizel koji nas je oduševio. Kapa dolje za Mazdu i za ovaj automobil koji je stvoren za one koji vole voziti i jednostavno - vole automobile.
Plus:
Uglađen i moćan motor
Mala potrošnja
Dinamičke vozne karakteristike
Minus:
Udobnost na lošijim cestama
Buka ovjesa na lošim cestama
TVORNIČKI TEHNIČKI PODACI:
masa: 1960 kg
dimenzije: 475 x 189 x 169 cm
obujam motora: 3283 ccm
snaga sustava: 187 kW/254 KS
0-100 km/h: 7,4 s
najveća brzina: 219 km/h
potrošnja: 5,2 l/100 km
cijena: 70.614 € (testni model), 61.133 € (osnovni 3.3 E-Skyactiv D, 254 KS), 55.917 € (osnovni 3.3 E-Skyactiv D, 200 KS)
Važnija oprema testirana osnovni Mazda CX-60 3.3 E-Skyactiv D 254 KS
Aluminijski naplatci 20", automatska trozonska klima, digitalni instrumenti 12", središnji zaslon 12,3", navigacija, električno podesiva i grijana prednja i hlađena prednja sjedala, grijana stražnja sjedala, sjedala presvučena kožom, električno namjestiv grijani upravljač, sustav kamera za parkiranje, prednji i stražnji parkirni senzori, ambijentalno osvjetljenje, premium audio sustav Bose...
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.