Tesla Model 3 je, po mojem mišljenju, još uvijek ponajbolji, ako ne i najbolji auto u klasi. Fascinira mnogim detaljima i nevjerojatnim funkcijama, no i kada to stavite na stranu i koncentrirate se na ono najbitnije kod auta oduševit će vas
Prije skoro tri godine imao sam priliku biti prvi novinar koji je u Hrvatskoj službeno testirao Teslin Model 3. Neću lagati, auto me je tada vrlo iznenadio, donekle i oduševio i promijenio moj pogled na električne automobile oko kojih sam do tada bio potpuno skeptičan. U testu koji sam napisao za 24sata tada sam zaključio da: "Tesla nije savršeno kvalitetno izrađen auto, no opet i neki drugi to također nisu. Digitaliziranost je problem za neke, a opet kod nekih drugih auta koji imaju mnogo manje funkcija također ćete se mnogi ljudi potpuno zbuniti pred izazovima modernog dodirnog zaslona. Autopilot ne radi savršeno, no tako je i kod drugih. Sve funkcije za pomoć u vožnji u svakom autu "imaju svoje Gremline", to je još uvijek neizbježno. Na kraju svi ti minusi, zapravo i ne ispadaju tako veliki. A plusevi Tesle su stvarno veliki. Od lude brzine, dobrog odnosa cijene i dobivenog, do tehnološke genijalnosti koja će mnoge oboriti s nogu. Auto koji vozite tjednima i još niste ni približno otkrili sve njegove inteligentne funkcije. Onda pogledate neki tutorial pa naučite nešto novo, oduševite se pa pogledate novi tutorial i tako sve dok niste naučili gotovo sve. Onda Tesla izbaci novi update i vi imate nove funkcije koje opet možete učiti i koristiti. Za neke ovo zvuči fantastično, nekima je krajnje odbojno. Tesla jednostavno nije za sve. Onima kojima je namijenjena, Tesla je jednostavno vrhunski auto."
Od mog prvog testa Tesle prošlo je realno mnogo vremena, tržište se promijenilo, auti su jako poskupili, a (gotovo) svi proizvođači se utrkuju tko će izbaciti više novih električnih automobila. U međuvremenu se promijenio i Model 3, prošao je redizajn kojim je mnogo toga modificirano, a to je bio i idealan povod za novi test. Ovoga puta skromnijeg modela, jer na test sam dobio osnovi Model 3 Rear-Wheel Drive s baterijom neto kapaciteta 58,5 kWh i sa "samo" 283 KS (prošli testirani model imao je 441 KS i oko 80 kWh). Od zadnjeg testa do sada sam isprobao desetke novih električnih modela koji su u međuvremenu došli na tržište. Stoga me je jako zanimalo kakav će dojam na mene ovoga puta Tesla ostaviti i hoće li on biti jednako dobar. Auto sam na testu imao u prilično hladnom tjednu s čestim temperaturama ispod nule, što je problematično za doseg. I to je bila otežavajuća okolnost za Teslu da ovoga puta na testu prođe podjednako dobro. I kako je na kraju ispalo? Otkrit ćete ako nastavite čitati ovaj tekst.
Dakle, Tesla Model 3 je redizajniran, a kakve su promjene? Prilično velike i Tesla se potrudila oko svega, dizajna, tehnologija, pogona, materijala, značajki, voznih karakteristika. Dojam je da je promijenjeno mnogo više nego što je to uobičajeno kada slične zahvate rade drugi proizvođači. Imam dojam da dizajn Modela 3 uopće ne stari, no i Elon Musk ne može pobjeći određenim tržišnim zakonima pa je osvježenje izgleda bilo nužno da bi sada već šest godina star model ostao aktualan i nastavio se dobro prodavati. Zahvati na karoseriji su prilično veliki i izgled novog Modela 3 postao je nepogrešivo drugačiji od prethodnog, kao da se radi o potpuno novom automobilu.
Prednji dio redizajniranog Modela 3 izgubio je karakteristična prednja svjetla, koja su se protezala uzdužno uz blatobrane, te dobio mnogo tanje i elegantnije "svjetlosne jedinice" koje dosta podižu agresivnost prednjeg dijela. I dizajn prednjeg odbojnika je nešto čišći što doprinosi još više minimalističkom, ali i elegantnijem izgledu. Imam dojam da je i ovo dizajn koji neće brzo stariti i da će Model 3 i pred kraj svojeg "životnog vijeka" izgledati moderno. I stražnja svjetla su elegantnija i agresivnijeg oblika, a osim toga više nisu razdvojena na dva dijela poklopcem prtljažnika koji je znatno proširen u gornjem dijelu. Osim praktičnosti za utovar ovo je pridonijelo i boljem, čišćem izgledu. Da ne bih tvrdio da je Tesla po svemu originalna moram primijetiti da su pomodno logo tvrtke na stražnjem dijelu zamijenili natpisom "Tesla", no i to izgleda nekako bolje nego do sada. Za razliku od prednjeg, odbojnik je malo više ukrašen s naglašenijim "difuzorom" što za posljedicu ima agresivniji izgled stražnjeg dijela. Dimenzije Modela 3, također su malo promijenjene, sada je zbog dizajnerskih promjena duži za 2 cm.
Novi dizajn poboljšao je i aerodinamiku: koeficijent otpora pao je s 0,225 na vrhunskih 0,219 i rijetko je koji serijski auto na svijetu aerodinamičniji što se dobro odražava na potrošnju energije i na buku vjetra u vožnji.
Tesla Model 3 je po dimenzijama i prostranosti tipičan auto srednje klase što znači mnogo mjesta i sprijeda i straga. Oni kojima je bitan kapacitet prtljažnika zaista neće imati nikakve zamjerke. U njega stane 594 litre (33 više nego u prethodni model), a kome to nije dovoljno tu i i "frunk", prednji prtljažnik pod poklopcem ispod kojeg benzinci i dizelaši obično imaju motor. U njega stane 88 litara što je idealno za kablove i punjač i još neke sitnice. "Pravi" stražnji prtljažnik pravilnih je linija i vrlo iskoristiv, poklopac prtljažnika je električno pokretan, što je izvedeno odlično jer se zatvara vrlo brzo i bez ikakvih primjetnih zvukova. Ipak, praktičnost prtljažnika je ograničena zbog toga što je riječ o klasičnoj limuzini koja nema peta vrata pa zaboravite na prijevoz velikih predmeta poput perilice za rublje.
Dizajn unutrašnjosti je ostao jedinstven. Ovo je apsolutni minimalizam na djelu, bez klasičnih instrumenata i bilo kakvih tipki na armaturama, čak i bez klasičnih kvaka za otvaranje vrata čiju funkciju preuzimaju elektroničke tipke na koje se lako naviknuti. Iako je Tesla dodala nešto malo ukrasa (tkanina na vratima, aluminijski umetci na armaturama), ambijentalnu rasvjetu i dodatni stražnji zaslon u unutrašnjost, dojam minimalizma još je izraženiji jer su u novom Modelu 3 nestale i ručice iza volana! Kako onda upotrebljavati žmigavce pitate se? Tipkama na upravljaču. Da, Tesla je komande za žmigavce prebacila na upravljač što, po mojem mišljenju, nije najsretnije rješenje. Dobro, na to da žmigavac dajete pritiskom na tipku možete de donekle vrlo brzo naviknuti, no samo kada je volan u ravnom položaju. Kada je smotan, primjerice u kružnom toku, meni je to osobno bila gotovo nemoguća misija bez intenzivnog gledanja u upravljač i traženja tipki. A tako nešto može biti opasno. Zato nikako ne dajem plac gore ovom rješenju.
Nedostatak ručica iza volana znači i da su komande mjenjača prebačene na dodirni zaslon. To, mi pak, nije predstavljalo nikakav problem. U željeni pogon se prebacuje pomoću slidera koji se pojavi na lijevoj strani zaslona uvijek kada ga trebate. Osobno mislim da je ovo vrlo zgodno i čudno mi je da se netko drugi toga prije nije sjetio na svojim električnim autima. Glavne komande za brisače su također na zaslonu što zahtijeva navikavanje, no želite li oprati vjetrobran imate tipku na upravljaču.
U novoj Tesli posebno su mi se svidjela sjedala koja su također nova. Stražnja klupa je novog oblika i ergonomičnija, a prednja sjedala sada serijski imaju i funkciju ventilacije, odnosno hlađena. Presvučena su veganskom "kožom" koja djeluje vrlo kvalitetno i izuzetno su udobna te također vrlo dobro drže tijelo u zavoju. Putnici straga dobili su 8-inčni ekran osjetljiv na dodir koji može gotovo sve što i prednji. Njime se može namještati klima, audio sustav, gledati YouTube, Netflix, igrati igrice i zabavljati se na tisuću drugih načina koje je Tesla osmislila u svojem jedinstvenom infotainmentu. Jedino je njegov položaj nisko između stražnjih sjedala malo nezgodan za dugo gledanje u njega jer morate imati spuštenu glavu.
Glavni dodirni zaslon ima veću dodirnu površinu (15,4" umjesto 15") jer su rubovi tanji i ono što on krije fascinirat će sve ljubitelje tehnologije. Na zaslonu su komande za sve, kao što sam ranije spomenuo i za mjenjač i za brisače. Tu je odlična navigacija sa satelitskim slikama Google Mapsa. Tu je audio sustav, no ne zamišljajte odmah klasičan audio sustav. Možete upaliti klasični radio, DAB radio, možete odabrati bilo koju stanicu na svijetu putem TuneIn aplikacije ili gotovo svaku pjesmu za koju znate putem Spotify aplikacije. Sve je to ugrađeno u Teslu. I poboljšani audiosustav devet zvučnika svira odlično. Nije na razini obog sa 17 zvučnika u snažnijem modelu, no zvuk je vrhunski za "osnovnu opremu".
Na zaslonu možete pratiti potrošnju energije, punjenje, namještati klimu... I kod redizajniranog modela nisu vidljivi nikakvi klasični otvori za zrak. On i dalje izlazi kroz prorez koji se proteže čitavom širinom prednje konzole. U kojem će smjeru zrak puhati namješta se pomoću zaslona što možda nije najergonomičnije, ali funkcionira.
Što se tiče zabave na Infotainmentu niti jedan automobil tu nije ni približno dorastao Tesli. Čak ni najskuplji BMW-i ili Mercedesi koji od nedavno nude i igrice. Tesla ima dvadesetak igrica od kojih su neke toliko zabavne da ih možete igrati satima. Tu je i Netflix aplikacija, YouTube pa čak i preglednik za internet. Posebno interesantne su dodatne aplikacije. Tu je jedna pomoću koje možete skladati glazbu. I to prilično ozbiljnu glazbu. Tu je karaoke funkcija za zabavljanje ili sablažnjavanje suputnika vlastitim vokalnim mogućnostima. Tu je čak i funkcija kojom se Teslu može natjerati da prdne! Namjestite poziciju u autu, stisnete lijevu tipku na volanu i pokraj vašeg suvozača će se čuti prilično neugodan zvuk...Nije potrebno, kao mnogo toga u ovom autu, no da je zabavno, je... Dakle dok punite auto možete biti sigurni da vam neće biti dosadno.
Vrlo impresivna funkcija zaslona je prikaz "previewa" autopilota. Na lijevom dijelu ekrana prikazuje se sve što auto pomoću svojih brojnih kamera, senzora i radara vidi. Vozite se, a na ekranu će se izmjenjivati siluete manjih i većih auta, SUV-ova, kamiona, autobusa, pješaka, znakova, oznaka na kolniku pa čak i kanti za smeće. Čak i koje svjetlo svijetli na semaforu.
U izborniku sa zabavom pronašao sam još jednu izuzetno impresivnu novu funkciju nazvanu "Svjetlosni efekti". Odaberete koreografiju, pokrenete je, izađete iz auta i uživate u spektaklu. Automobil će u ritmu muzike paliti i gasiti prednja i stražnja svjetla, otvarati i zatvarati prozore, pomicati poklopac prtljažnika i otvarati i zatvarati otvor za punjenje. Pravi šou koji posebno efektno izgleda noću. Još jedna nepotrebna, no toliko simpatična funkcija koju ne nudi nitko drugi. Tu je i mogućnost puštanja glazbe izvan automobila pomoću vanjskog zvučnika uz pomoć koje parkiralište možete pretvoriti u party klub.
Naravno, mnogima će se ovo sve činiti potpunim "overdoseom" stvari koje inače nemaju previše veze s automobilima, no svi će među obiljem toga što nudi Tesla naći nešto što će im se sviđati i što će ih zabaviti.
Nije sve u Tesli samo "pretjerivanje aplikacijama" ima mnogo zaista pametnih rješenja. Recimo, posebno mi se sviđaju bežični punjači za mobitel. Ovaj dodatak na većini automobila je dosta nepraktično smješten, tako da ne možete vidjeti telefon bez da ga primite u ruku i izvadite iz punjača. Kod Tesle su punjači smješteni na donjem dijelu središnje konzole, a mobiteli su u njima poluuspravni i u svakom trenutku dobro vidljivi. Rješenje s mobitelom umjesto ključa funkcionira savršeno i iznimno je praktično, a pohvale zaslužuje i mobilna aplikacija koja vam omogućava da mnogo toga uradite na daljinu, od čega je najkorisnije zagrijavanje/hlađenje auta i predkondicioniranje baterije prije vožnje. Tu je i vrlo dobar Sentry mode. Dok je auto zaključan na parkingu kamere prate sve što se događa oko njega i snimaju svaku sumnjivu situaciju, a dogodi li se "nešto nezgodno" vašem autu odmah ćete dobiti poruku.
Što se tiče ubrzanja ova Tesla definitivno nije impresivna kao verzija s dva motora i 441 KS koju sam ranije testirao. No 283 KS još je uvijek realno ogromna snaga, a kome to nije dovoljno tu je munjeviti All-Wheel Drive model s 498 KS! Ova dva modela trenutno su jedini u ponudi. I 283 KS je dovoljno za sportska ubrzanja, Tesla će 100 km/h postići za 6,1 sekundu, impresionirat vas međuubrzanjima i sposobna je pojuriti maksimalnih 201 KS što je i više nego dovoljno, i mnogo više od onoga na što sam navikao kod većine drugih električnih automobila.
I što se tiče voznih osobina novi Model 3 je napravio korak naprijed. I prethodni model je bio odličan u zavojima i vrlo udoban, a kod novog je sve podignuto na još višu razinu. Već u prvim kilometrima osjetio sam kako ovjes bolje upija neravnine i po tome je Tesla među najboljim autima u srednjoj klasi bez da je pritom previše mekana ili se "ljulja" kao neki podjednako udobni auti. Štoviše dosta je tvrda bez da to negativno utječe na udobnost. Upravljač je također unaprijeđen, progresivniji je i linearniji što daje bolji osjećaj u vožnji. Uz sve ovo i buka ovjesa je manja, ni u jednom trenutku testnih vožnji nije bila izražena i to dodatno pridonosi komforu.
Što se tiče potrošnje Tesla je tu i dalje vrhunski automobil pa i manja baterija neto kapaciteta 58,5 kWh (60 bruto) daje sasvim dobre dosege i u hladnim uvjetima kakvi su vladali tijekom testa. Temperature su se tijekom testa kretale između -5 i plus 10 °C, no dosezi koje sam ostvarivao u svim uvjetima i stilovima vožnje bili su vrlo dobri. S potrošnjom na testu od 15,7 kWh/100 km prosječni doseg mi je iznosio oko 375 km. Uz agresivnu vožnju doseg je iznosio oko 320 km, a uz nježniju oko 410 kilometara. U gradu sam uz nježnu vožnju postizao i prosjeke dovoljne za oko 460 km. Impresivno s obzirom na malu bateriju i vremenske prilike koje električni auti baš "ne vole". Uz umjerenije temperature sve ove vrijednosti mogle bi lako biti oko 20 posto bolje. Tesla je zaista štedljiv električni auto i baterija i pogon su mu toliko profinjeni da joj tu ni jedan konkurent ne može parirati.
Punjenje je još jedna prednost Tesle. Nema komplikacija, dođete na Teslin Supercharger priključite kabel i punjenje počinje automatski. Nema kartica, mobilnih aplikacija i drugih komplikacija. Naravno takvo punjenje nije baš najjeftinije, no nije ni skuplje nego na drugim javnim punjačima. Naravno, Tesla može koristiti i sve druge javne punjače, no Superchargeri su me oduševili jer su vrlo pouzdani, uvijek su u funkciji, na njima ima slobodnih priključaka i nikada nema problema oko punjenja.
Za kraj ću se malo osvrnuti i na ono što je bilo malo problematično kod ranijeg modela, kvalitetu izrade i završne obrade. Ona je definitivno osjetno poboljšana i na redizajniranom Modelu 3 nisam pronašao ni jedan veći nedostatak kao na modelu koji sam testirao ranije. Kompanija Elona Muska definitivno uči, i to brzo.
Zaključak:
Tesla Model 3 je, po mojem mišljenju, još uvijek ponajbolji, ako ne i najbolji auto u klasi. Fascinira mnogim detaljima i nevjerojatnim funkcijama, no i kada to stavite na stranu i koncentrirate se na ono najbitnije kod auta oduševit će vas. Stvarno nema nikakvih velikih minusa. A plus je i cijena. Dok su svi u protekle tri godine (jako) dizali svoje cijene Tesla ih je čak i spuštala pa sada imamo neobičnu situaciju da je osnovni Model 3 oko 3000 eura jeftiniji nego što je to bio prije skoro četiri godine. Nevjerojatno, i zbog toga se Teslin Model 3 svojim cijenama približio razinama cijena konkurentnih kompaktnih električnih automobila. Zbog svega toga po odnosu uloženog i dobivenog nitko trenutno ne može konkurirati Tesli, a to se vidi i po prodajnim rezultatima. Na kraju svega ponovit ću zaključak koji sam donio i prije gotovo četiri godine: Tesla nije za sve, no onima kojima je namijenjena, Tesla je jednostavno vrhunski auto.
Plus:
Cijena i odnos uloženo-dobiveno
Fantastičan Infotainment s obiljem funkcija
Vrhunski pogon, dobra potrošnja energije
Minus:
Upravljanje žmigavcima pomoću tipki
Nespretne vanjske kvake
Nema klasičnog brzinomjera pred vozačem
TVORNIČKI TEHNIČKI PODACI:
masa: 1765 kg
dimenzije: 472 x 185 x 144 cm
snaga: 208 kW/283 KS
baterija (neto): 57,5 kWh
0-100 km/h: 6,1 s
najveća brzina: 201 km/h
doseg kombinirano: 554 km
potrošnja: 13,2 kWh/100 km
cijena: 51.488 € (testni model), 41.990 € (osnovni Model 3)
Važnija oprema testirani Tesla Model 3 Rear-Wheel Drive
Aluminijski naplaci 18", trozonska automatska klima, sustav kamera, "Potpuna samostalna vožnja", dodirni zaslon 15,4" s navigacijom, internetskim preglednikom, streamingom audio i video sadržaja (Netflix, YouTube), igrama i drugim zabavnim sadržajima; dodirni Infotainment zaslon straga 8", panoramski krov, električno namjestiva grijana i hlađena sjedala presvučena kožom, premium audio sustav s devet zvučnika, dva bežična punjača mobitela...
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.