Početna Magazin 11313 pregleda

Ikona prošlosti: 10 činjenica o Yugu, koje vjerojatno niste znali

Deset činjenica koje vjerojatno niste znali o Yugu
FOTO: Car and Driver

Yugo nije baš briljirao na sigurnosnim testovima u Sjedinjenim Državama, ali je svejedno bio bolji od Subarua GL-a i Saaba 900

Preporod jugoslavenskih legendi | Author: Patrik Macek/PIXSELL foto: Patrik Macek/PIXSELL

Zastavin Yugo bio je ponos jugoslavenske automobilske industrije te u jednome razdoblju najbrojniji automobil na ulicama svih gradova bivše države. No dva desetljeća poslije postao je prava rijetkost, a samo je pitanje vremena kada će njegova vrijednost početi rasti. Prije nekoliko godina Amerikanac Jason Vuić je objavio knjigu 'Yugo  uspon i pad najgoreg automobila u povijesti' te u njoj otkrio niz činjenica koje mnogima nisu bile poznate, a mi vam donosimo deset najzanimljivijih. 

 

1. Zastava 102

Iako je svima poznat kao Yugo, automobil je na samome početku nosio oznaku Zastava 102, a taj naziv je korišten i u dom aćim medijima u ranim tekstovima o ovome vozilu.

Yugo 45 | Author: Auto start foto: Auto start

 

2. Porijeklo imena

Mnogima je logično da je Yugo dobio ime prema Jugoslaviji, ali Zastava se zapravo ugledala na proizvođače poput Volkswagena pa je modelu nadjenula ime prema istoimenome vjetru, jugu, ali je početno slovo j poslije zamijenjeno slovom y. Takvom praksom su imena dobili i modeli poput Passata, Golfa, Scirocca i Jette. 

 

3. Dizajn

Kreiran je 1978. godine u Fiatovu dizajnerskome centru u Torinu, a dizajnirali su ga Zastavini i Fiatovi inženjeri. Baziran je na Fiatu 127, koji je ujedno bio Europski automobil 1972. godine, ali ima kraći međuosovinski razmak i potpuno drukčiju unutrašnjost. 

Deset činjenica koje vjerojatno niste znali o Yugu | Author: Automobile Magazine foto: Automobile Magazine

 

4. Početak proizvodnje

Serijska proizvodnja Yuga je započela 28. studenoga 1980. godine. Točno taj datum je odabran kako bi se prvi primjerak završio na tadašnji veliki državni praznik – Dan Republike. 

 

5. Poklon za Tita

Dva prva prototipa 'jugića' su poklonjeni Josipu Brozu Titu, a ključeve je uručio nekadašnji Zastavin direktor Toma Savić. Nije poznato gdje su navedeni primjerci, ali postoje 'legende' da je Tito bio prilično razočaran novim proizvodom i za prezentacije je pitao 'što je ovo?'. Prema svjedocima, predao je ključeve prototipa svojem asistentu, uz riječi 'Ovo nije auto za mene, a nisam to ni očekivao'. 

Deset činjenica koje vjerojatno niste znali o Yugu | Author: Zastava automobili foto: Zastava automobili

 

6. Yugo America

Jedan od glavnih operativaca koji su zaslužni za dovođenje Yuga na američko tržište je poduzetnik Malcolm Bricklin, koji je 1968. godine u SAD doveo i japanski Subaru. Ondje se prodavala verzija GV koja je imala prilično više opreme i bolje materijale nego primjerci za 'domaće' tržište.

Također, svjedoci bliski Titu tvrde da je zbog spora s Amerikom (prodaja nepostojećega jugoslavenskog svemirskoga programa krajem 1950-ih godina), Yugo trebao biti Titov adut. Isporukom ovog automobila bi riješio dug od 2,5 milijarde dolara, za koliko je, navodno, Tito prevario Amerikance prodajom svemirskoga programa. 

Deset činjenica koje vjerojatno niste znali o Yugu | Author: Autoweek foto: Autoweek

 

7. Robovi i Slaveni

Mnogi američki političari su se protivili uvozu automobila iz komunističke Jugoslavije. S obzirom na to da je Yugo bio itekako jeftin, političari su smatrali kako je riječ o 'dampingu', odnosno o postupku uništenja konkurencije prodajom proizvoda po puno nižim cijenama. Često su se mogle čuti i izjave kako Zastava koristi 'robovsku' radnu snagu, što je predsjednik Yugo Americe Bill Pryor odbacio poznatom rečenicom 'They don't use slave labor, they use Slav labor', u prijevodu 'Oni ne koriste robovsku radnu snagu, već slavensku radnu snagu.'

Deset činjenica koje vjerojatno niste znali o Yugu | Author: Automobile Magazine foto: Automobile Magazine

 

8. Bolji od Saaba

Nije baš briljirao na sigurnosnim testovima u Sjedinjenim Državama. No u testu sudara za brzine 56 km/h nadmašio je automobile poput Subarua GL-a (u kategoriji sigurnosti vozača) i Saaba 900 (u kategoriji sigurnosti putnika). 

 

9. Ambasador u Yugu 

Iako je vrlo brzo postao pojam sprdnje u SAD-u, možemo biti sigurni kakio ga je volio barem jedan Amerikanac. John Douglas Scanlan je bio američki ambasador u Jugoslaviji i umjesto da se vozi u službenoj limuzini, on se u Beogradu vozio u žutom Yugu s američkim zastavicama na blatobranima. 

Deset činjenica koje vjerojatno niste znali o Yugu | Author: Automobile Magazine foto: Automobile Magazine

 

10. Innocenti Koral

S obzirom na to da se Yugo izvozio u mnoge zemlje svijeta, u nekima je bio nazvan Innocenti Koral. Innocenti je talijanska kompanija koja je nakon Drugoga svjetskog rata izrađivala skutere, ali je u Italiji bila poznata i po proizvodnji 'domaćih' verzija nekih britanskih modela, poput legendarnoga Minija. 

Deset činjenica koje vjerojatno niste znali o Yugu | Author: Quartamarcia.it foto: Quartamarcia.it

 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.