Početna Magazin 168 pregleda

Katastrofa hrvatskog tržišta električnih auta

FOTO: Canva

Iza zdrave slike ukupnog tržišta krije se alarmantno stanje u najvažnijem automobilskom trendu današnjice, elektrifikaciji. Hrvatska, za razliku od većine europskih država, stagnira, pa i nazaduje...

Hrvatsko tržište novih automobila nastavlja rasti. Prema podacima Promocije Plus, i prvih sedam mjeseci 2025. registrirana su ukupno 47.453 nova osobna vozila, što je rast od 7 posto u odnosu na isto razdoblje lani, kada je prodano 44.363 automobila. Tržište je, dakle, zdravo i stabilno, a najuspješnije marke i dalje su Škoda s 6472 prodana vozila, Volkswagen s 5684, te Opel s 4259 registracija. Među modelima dominiraju Škoda Octavia (2789), Opel Corsa (2455) i VW T-Cross (2356), što potvrđuje naklonost hrvatskih kupaca prema provjerenim modelima.

No iza ove naizgled zdrave slike krije se alarmantno stanje u najvažnijem automobilskom trendu današnjice, elektrifikaciji. Hrvatska, za razliku od većine europskih država, stagnira, pa i nazaduje.

Električni auti su marginalna pojava

Samo 510 električnih vozila registrirano je u Hrvatskoj tijekom sedam mjeseci 2025. godine. To je pad od 55,6 posto u odnosu na na isto razdoblje prošle godine kada ih je prodano 1148 i tek 1,1 posto ukupnog tržišta, dramatično ispod europskog prosjeka koji prema podacima ACEA-e trenutačno iznosi oko 16 posto. Države poput Njemačke, Francuske i Švedske imaju dvoznamenkaste udjele, dok Norveška i dalje drži više od 90 posto udjela za električna vozila.

Author: Canva foto: Canva

Usporedbe radi, čak države i poput Slovenije i Češke pokazuju osjetno veći interes za električne automobile. Hrvatska je time pala među najslabije članice EU kada je riječ o prihvaćanju elektromobilnosti.

Ključni problem: poticaji koji ne potiču

Glavni uzrok ove stagnacije leži u načinu provođenja državnih poticaja. Umjesto stabilnog i dugoročnog sustava subvencioniranja koji bi tržištu dao sigurnost, hrvatski sustav temelji se na sporadičnim, nepravilno najavljivanim i prebrzo iscrpljenim natječajima. Poticaji se, kad se napokon otvore, razgrabe u svega nekoliko minuta, što kod mnogih kupaca izaziva frustraciju, a kod drugih jednostavno odustajanje.

Također beskrajno čekanje da se poticaji objave tjera većinu potencijalnih kupaca da "beskonačno" odgađaju kupnju pa ostaje dojam da bi prodaja možda bila bolja da uopće nema nikakvih subvencija. Taj začarani krug već godinama sputava razvoj domaćeg tržišta električnih vozila.

Proizvođači nude mnogo, ali prodaju zanemariv broj električnih vozila

Još jedan znak problema je iznimno nizak udio električnih vozila kod najvećih marki. Renault, koji realno ima jaku ponudu električnih modela (Megane, Scenic, Renault 5), u Hrvatskoj je zabilježio svega 0,3 posto električnih vozila u ukupnoj prodaji. Peugeot, s modelima poput e-208 i e-2008, e-3008, e-5008 ima identičan rezultat 0,3 posto.

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

Još slabije stoji Kia koja je sa svojim električnim autima hit u Europi i velikom dijelu svijeta. U Hrvatskoj se mizernih 0,1 posto njihove prodaje odnosi se na električne modele. Nevjerojatno, ali marka koja u Hrvatskoj ima tri električna modela u ponudi (EV3, EV6, i EV9), od kojih je jedan i Europski auto godine (EV3), prodala je samo jedan električni auto u Hrvatskoj ove godine!

To jasno pokazuje da se u Hrvatskoj električni automobili praktično "ne prodaju". Unatoč velikoj ponudi, medijskoj prisutnosti i marketinškoj ofenzivi, kupuju ih samo rijetki entuzijasti. Tržišni uvjeti, nesigurnost i sustav subvencija nimalo ne motiviraju kupce.

Strmoglavi pad: čak je i Tesla teško pogođena

Ako je netko posljednjih godina bio simbol električne mobilnosti, onda je to Tesla. No čak ni najpoznatiji proizvođač električnih vozila nije uspio izbjeći aktualnu krizu hrvatskog tržišta električnih automobila.

U prvih sedam mjeseci 2024. godine Tesla je u Hrvatskoj prodala čak 444 vozila, što ju je uvjerljivo postavilo na tron najuspješnijih električnih marki. No ove godine brojka je pala na samo 110 primjeraka, što je pad veći od 75 posto. To zorno pokazuje koliko je tržište palo u stanje zastoja, unatoč povećanom broju dostupnih modela i nižim cijenama.

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

Tesla i dalje predvodi među električnim markama, no više ne djeluje kao nezaustavljiva sila. Iako Model Y i dalje privlači pažnju kao jedan od najisplativijih električnih modela u Europi, očito je da ni njegova popularnost nije dovoljna da premosti prepreke domaćeg tržišta.

Za usporedbu, drugi proizvođači se bore za mizerne dvoznamenkaste brojke. Volkswagen, koji ima jako razgranatu električnu ponudu (ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID.Buzz), prodao je tek 77 vozila, BYD kao nova marka 40, a Porsche, iako premium brand, došao je do 37 primjeraka (i dobrog električnog udjela od oko 15 posto u svojem miksu), što je vjerojatno više rezultat specifične klijentele nego tržišnog zamaha.

TOP 10 električnih marki u Hrvatskoj (siječanj – srpanj 2025.)

1. Tesla – 110 vozila

2. Volkswagen – 77

3. BYD – 40

4. Hyundai – 39

5. Porsche – 37

6. Citroën – 33

7. Audi – 26

8. Ford – 22

9. BMW – 18

10. Renault – 13

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.