Pod nazivom „hibrid“ krije se više vrlo različitih tehnologija, od blagih hibrida do složenih sustava poput vozila s produženim dosegom ili Nissanovog e-Power pogona. U nastavku donosimo pojašnjenje najvažnijih vrsta hibridnih vozila i njihove razlike
Hibridna vozila danas više nisu egzotika rezervirana za rane poklonike elektrifikacije, već standardna ponuda gotovo svih proizvođača automobila. No, pod pojmom ili nazivom „hibrid“ krije se više vrlo različitih tehnologija, od blagih hibrida do složenih sustava poput vozila s produženim dosegom ili Nissanovog e-Power pogona. U nastavku donosimo pojašnjenje najvažnijih vrsta hibridnih vozila, njihove razlike i konkretne primjere na tržištu.
Blagi hibridi (Mild Hybrid - MHEV)
Blagi hibridi koriste mali elektromotor koji pomaže benzinskom ili dizelskom motoru u specifičnim situacijama, prilikom ubrzavanja, startanja iz mirovanja ili kod rekuperacije energije. No, ovaj sustav u većini automobila ne omogućava vožnju isključivo na struju (iznimke su Stellantisov blagi hibrid i novi Audijev blagi hibrid, između ostalih), elektromotor je tu samo kao pomoć, a vozilo se uvijek većinom oslanja na motor s unutarnjim izgaranjem.
Prednosti:
Jednostavna i jeftina tehnologija
Povećana učinkovitost i manja potrošnja goriva
Niža cijena od punih hibrida
Nedostaci:
Uglavnom ne može voziti isključivo na struju
Manji doprinos smanjenju emisija
Primjeri:
Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet SHVS
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid
Puni (klasični) hibridi (Full Hybrid - HEV)
Klasični (puni) hibridi koriste veći elektromotor i veću bateriju, što im omogućava da kratko vrijeme voze isključivo na električnu energiju, najčešće u gradskoj vožnji. Ovi sustavi samostalno biraju između tri načina rada: vožnja na struju, na benzin ili kombinacija oba.
Prednosti:
Veća ušteda goriva, pogotovo u gradu
Nema potrebe za punjačem – baterija se puni regenerativno i benzinskim motorom
Dugotrajnost i dokazana pouzdanost
Nedostaci:
Manji električni doseg (najčešće 2-5 km)
Ograničena snaga u električnom naćinu rada
Primjeri:
Toyota Corolla Hybrid
Honda Jazz e:HEV
Hyundai Kona Hybrid
Plug-in hibridi (PHEV)
Plug-in hibridi rade kao klasični hibridi, ali imaju još veći kapacitet baterije koja se može puniti iz utičnice, što omogućuje vožnju od oko 40 do više od 100 km (ovisno o modelu) isključivo na električnu energiju. Idealni su za vozače koji većinu dana provode u gradu, ali i povremeno putuju na duže relacije.
Prednosti:
Dobar doseg na struju dovoljan za svakodnevnu vožnju
Kombinacija prednosti električnog auta i fleksibilnosti benzinskog motora
Moguće voziti gotovo isključivo na struju (uz redovno punjenje)
Nedostaci:
Veća cijena
Složenost sustava
Potreba za redovitim punjenjem kako bi se ostvarile uštede
Primjeri:
Toyota Prius (novi model)
Opel Grandland Plug-in Hybrid
Mazda CX-60 2.5 E-SkyActiv PHEV
Vozila s „range extenderom“ (EREV – Extended Range Electric Vehicle)
Ova kategorija uključuje vozila koja koriste samo električni pogon za kretanje, ali imaju mali benzinski motor koji služi isključivo kao generator za punjenje baterije kad se ona isprazni. Motor ne pokreće kotače, već produžuje doseg električnog pogona.
Prednosti:
Potpuno električna vožnja bez straha zbog dometa
Fleksibilnost na dužim putovanjima
Osjećaj vožnje kao u pravom električnom autu
Nedostaci:
Složenost sustava
Mala dostupnost takvih modela
Velika potrošnja goriva na autocesti s praznom baterijom
Primjeri:
BMW i3 REx (više se ne proizvodi)
Mazda MX-30 R-EV (auto s Wankel motorom kao generatorom)
Nissanova e-POWER tehnologija
Ovu tehnologiju smo odvojili jer ne spada u ni jednu drugu kategoriju no vrlo je srodna hibridima i modelima s "range extenderom". Nissanova e-Power tehnologija koristi benzinski motor kao generator, dakle isključivo za punjenje baterije, dok se vozilo uvijek pokreće elektromotorom. Iako ovaj opis zvući isto kao kod „range extendera“, postoje dvije velike razlike, a to su veličina baterije i nemogućnost punjenja iz vanjskog izvora (punjač, utičnica). Zbog toga auto s ovom tehnologijom može voziti samo na struju kratko poput klasičnog hibrida. Dakle ukratko, radi slično kao range extender, ponaša se slično klasičnom hibridu, a vozi se kao električni auto.
Prednosti:
Osjećaj vožnje kao u pravom električnom autu ili autu s range extenderom
Nema potrebe za punjenjem
Veća učinkovitost od klasičnih benzinaca
Nedostaci:
Manje učinkovit na autocesti
Viša cijena od običnih benzinaca
Primjeri:
Nissan Qashqai e-POWER
Nissan X-Trail e-POWER
Koju tehnologiju odabrati?
Odabir idealnog hibridnog pogona ovisi o vašim navikama i mogućnostima punjenja. Ako većinu vremena provodite u gradu i ne možete ili ne želite puniti bateriju, puni hibrid je optimalan. Ako imate pristup kućnom punjenju i redovito vozite do 50 km dnevno, plug-in hibrid može vam znatno smanjiti troškove, a isto vrijedi i za range extender automobile. Ako želite električni osjećaj vožnje bez punjenja, razmislite o e-POWER tehnolgiji. A ako samo tražite nešto malo štedljivije od klasičnog benzinca, blagi hibrid može biti razumna opcija.
Raznolikost hibridnih pogona omogućuje kupcima da pronađu savršenu ravnotežu između cijene, praktičnosti i ekološke osviještenosti. Dok automobilska industrija ide prema potpunoj elektrifikaciji, hibridna vozila su važan korak u prijelaznom razdoblju, svojevrsni most između klasičnog motora i čisto električne budućnosti. Ako planirate kupnju novog vozila s nekom od ovih tehnologija, uzmite u obzir koliko dnevno vozite, imate li mogućnost punjenja i što vam je važnije: cijena, potrošnja ili užitak vožnje. Hibridi nude sve to, ali ne svi na isti način.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.