Proizvodnja modela Yaris započela je u siječnju 1999. godine u tvornici Takaoka, u gradu Aichi u Japanu. Danas se Yaris proizvodi u 10 zemalja
Mali Toyotin Yaris s nama je već 25 godina, a ovih je dana dosegnuta i brojka od 10 milijuna prodanih primjeraka diljem svijeta. Yaris je tako postao najmanji Toyotin auto koji je dostigao tu brojku i tako se pridružio modelima poput Corolle, Camryja, RAV4, Hiluxa i Land Cruisera koji su to već ranije ostvarili.
Europa mu je uvijek bila najjače tržište. Do kraja veljače 2023. godine ukupna prodaja automobila iz obitelji Yaris u Europi dosegla je 5.5155.506 primjeraka od kad je prva generacija modela Yaris plasirana na tržište 1999. godine. Godine 2022. prodajne brojke za Yaris iznosile su više od trećine ukupno ostvarenog prodajnog rezultata za sve modele Toyota u Europi, s 185 781 prodanim primjerkom modela Yaris, 156 086 prodanih primjeraka modela Yaris Cross i 5 392 prodanih primjeraka modela GR Yaris.
No Yaris je pravi globalni Toyotin model s proizvodnim tvornicama širom svijeta. Proizvodnja modela Yaris započela je u siječnju 1999. godine u tvornici Takaoka, u gradu Aichi u Japanu. Danas se Yaris proizvodi u 10 zemalja: Japanu, Brazilu, Kini, Tajvanu, Indoneziji, Maleziji, Pakistanu, Tajlandu, Francuskoj i Češkoj.
Tvrtka Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) proizvodi Yaris u Europi od 2001. godine, a Yaris Cross od 2021. godine, što je godina kad je i tvrtka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) započela s proizvodnjom modela Yaris u Kolinu kako bi se ispunila povećana potražnja za ovim modelom u Europi. Brojka ukupno proizvedenih modela iz obitelji Yaris u Europi dosegla je brojku veću od 4,6 milijuna do kraja 2022.
Ključne komponente modela Yaris, primjerice, benzinski i hibridni električni motori i mjenjači, također se proizvode lokalno, u tvornici Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP), koja istim komponentama opskrbljuje podružnice TMMF i TMMCZ.
Prva generacija modela Yaris prvi je Toyotin model koji je osvojio dugo priželjkivanu titulu Europskog automobila godine 2000. godine, iste godine kad je titula automobila godine u Japanu dodijeljena modelu Toyota Vitz, kako se Yaris zove u Japanu. Sve generacije modela Yaris nakon toga uvijek su bile u užem izboru za automobil godine, a 2021. godine zadnja i aktualna generacija postala je prvi model koji je prestižnu titulu automobila godine osvojio dva puta u 21. stoljeću.
Prva generacija – Mali genijalac
Krajem 90-ih godina 20. stoljeća Toyota je željela razviti novi mali automobil za globalnu upotrebu u 21. stoljeću. Osmišljen je potpuno novi model na temeljima modela Toyota Starlet. Model je dizajniran tako da izgleda moderno i opremljen je najnovijim tehnologijama te je ubrzo uveo nova pravila u segment malenih automobila svojim revolucionarnim, „malenim, a opet tako velikim” dizajnom.
Godine 1998., novi proizvodni model Toyota Yaris premijerno je predstavljen na Sajmu automobila u Parizu. Vanjštinu je dizajnirao studio EPOC (koji će ubrzo nakon toga postati Toyota European Design Development (ED2)), dok je dizajn unutrašnjosti bio produkt zajedničke suradnje europskog i japanskog tima. Prva generacija modela Yaris bila je potpuno u europskom stilu, s relativno visokom, prostranom karoserijom. Premda su vanjske dimenzije bile vrlo kompaktne, unutrašnjost modela Yaris bila je iznenađujuće prostrana i praktična s čak više prostora od brojnih većih modela, s puno prostora za glavu i fleksibilnim rasporedom sjedala kako bi se dobilo više prostora za pohranu.
Pametan, minimalistički opremljen i iznimno estetski privlačan model sadržavao je sve što je potrebno za sigurnost, pa je prvi Yaris tako postao najsigurniji automobil u svom segmentu prema ocjenama dobivenim na testiranju Euro NCAP. Prvu generaciju modela Yaris pogonio je 1,0-litreni benzinski motor, koji je zahvaljujući činjenici da pruža jednaku razinu snage kao klasični 1,4-litreni motor dobio interni nadimak „moćan atom”Razvijao je 68 KS i već je prve godine, 1999., zaradio nagradu kao "Međunarodni motor godine".
Yaris se zauvijek upisao u Toyotinu povijest nakon što je ovjenčan titulom Europskog automobila godine 2000. jer je time postao prvi Toyotin model ikad koji je osvojio ocu prestižnu nagradu koju dodjeljuje žiri sastavljen od uglednih europskih auto novinara. Žiri je pohvalio izgled unutrašnjosti i vanjštine modela Yaris, kao i svestranost i udobnost putničkog prostora. Yarisov 1,0-litreni motor također je pohvaljen radi niske potrošnje i uglađenog rada. Druga opcija motora uvedena je kasnije iste godine, pa su kupci mogli naručiti model s pet vrata i 1,3-litrenim VVT-i motorom snage 87 KS.
Godine 2001. Toyota je predstavila posebnu liniju modela visokih performansi za Europu, T-Sport. Yaris T-Sport s troja vrata bio je opremljen snažnim 1,5-litrenim VVT-i motorom snage čak 160 KS pri 6000 o/min, posebno prilagođenom šasijom, ojačanom konstrukcijom i sportskom unutrašnjosti. Ovaj model ubrzavao je od 0 do 100 km/h za manje od 9 sekundi.
Nakon što je 2002. godine uveden 1,4-litreni D-4D dizelski motor, s kojim je Toyota postala prvi proizvođač automobila na svijetu koji proizvodi dizelske motore u potpunosti od aluminija, odabir motora za Yaris se još proširio.
Yaris je brzo posto miljenik kupaca širom Europe zato što im je bio praktičan, zabavan, moderan i elegantan, pravo rješenje za svakodnevnu gradsku vrevu i pouzdan partner na duljim putovanjima, što se odrazilo i na prodajne rezultate širom svijeta s više od 1,2 milijuna prodanih primjeraka iz prve generacije.
Inovativan i dopadljiv izgled i karakter prve generacije modela Yaris možda je najbolje ukratko opisan u uspješnoj Toyotinoj reklamnoj kampanji u Italiji, gdje je ovaj novi automobila od milja prozvan „piccolo genio” ili „mali genije”.
Automobil s puno imena
Osim nadimaka, Yaris je poznat pod različitim nazivima širom svijeta. Dobro poznati naziv Yaris izvedenica je riječi „Charis”, oblik iste riječi u nominativu jednine kao „Charites” (engleski termin za Harite), grčke boginje ljupkosti i ljepote, ljudskog šarma i plodnosti. Od premijernog predstavljanja modela u Japanu 1999. godine, pa sve do njegove aktualne generacije, model se na tržištima diljem svijeta prodaje ili se prodavao pod nazivima Vitz, Platz, Echo, Belta, Vios i Scion iA. Na nekim se tržištima prodavao i pod nazivom Daihatsu Charde i Mazda2. Prodajna brojka od 10 milijuna odnosi se samo na nazive Yaris, Vitz, Yaris Cross i GR Yaris.
Druga generacija – model s pet zvjezdica
Yaris je u drugog generaciji, koja je na tržište u Europi plasirana 2005. godine, postao još bolji. Već poznati pametni dizajn automobila s optimalnim prostorom u unutrašnjosti, visokom razinom udobnosti te opremljen naprednim tehnološkim rješenjima, dodatno je poboljšan, a korisničko iskustvo bilo je još bolje.
Zahvaljujući pristupu, koji je baziran na „velikim automobilima”, kao i većim ukupnim dimenzijama automobila, druga generacija bila je prostrana kao veći automobili iz C segmenta, a sve zahvaljujući ravnom stražnjem dijelu krova, koji omogućuje da se tri odrasle osobe udobno smjesta na stražnja sjedala, koja su djeljiva 60:40 i klizno se pomiču i spuštaju kako bi se osigurao prostor od 880 mm za noge putnika straga.
Najbolja zapremnina prtljažnog prostora u klasi postignuta je djelomično zahvaljujući Toyotinom praktičnom sustavu Easy Flat, koji omogućuje brzo i jednostavno preklapanje stražnjih sjedala i stvaranje dodatnog ravnog prostora za prtljagu. Dodatno su poboljšane performanse i učinkovitost, kao i dinamičnost i udobnost pri vožnji, čemu je značajno doprinijela činjenica da je nova karoserija bila iznimno aerodinamična s aerodinamičkim koeficijentom od tada vrlo malenih 0,30. Visoki sigurnosni standardi rezultirali su ocjenom od pet zvjezdica na Euro NCAP testiranju za zaštitu putnika.
Druga generacija modela Yaris imala je u ponudi verzije s tri i pet vrata uz mogućnost odabira tri vrste motora. Novi 1,0-litreni VVT-i benzinski motor imao je 69 KS, 1,3-litreni VVT-i motor s 87 KS preuzet je iz prethodne generacije, a dizelski 1,4-litreni D-4D, promijenjen je razvijao je 90 KS.
Za sportski orijentirane vozače predstavljen je model Yaris TS. Bio je opremljen novim 1,8-litrenim Dual VVT-i motorom snage 132 KS, razvijao je maksimalnu brzinu od 194 km/h, imao je sportski ovjes, a i izgledao je sportski sa stražnjim spojlerima i bočnim proširenjima.
Treća generacija – stigao je hibrid
Treća generacija je predstavljena 2012. godine, a njena najveća novost je bila hibridna opcija pogona. Tri su godine utrošene na razvoj i značajna poboljšanja Toyotinog hibridnog pogona za Yaris, kako bi se izradio Toyotin najlakši i najkompaktniji hibridni sustav. Ovo je bio prvi potpuno hibridni model u B segmentu automobila, odnosno klasi gradskih automobila. Hibridni sustav je razvijao 100 KS i pružao mogućnost vožnje samo na struju, bez štetnih emisija.
Osim što je treća generacija modela Yaris bila značajan korak prema naprijed u tehničkom smislu, postavila je nove standarde i u pogledu dizajna ali i aerodinamike karoserije s rekordnim koeficijentom od 0,287.
Godine 2017. Yaris je redizajniran, a Toyota je u to uložila 90 milijuna eura i u auto ugradila 900 novih dijelova. Toyotin povratak u FIA svjetsko reli prvenstvo WRC 2017. godine s timom Toyota GAZOO Racing dovelo je do razvoja ograničenog izdanja modela Yaris GRMN, što je kratica za engleski „GAZOO Racing tuned by the Meister of Nürburgring”. Svih 400 primjeraka Yarisa GRMN prodano je i prije nego što je automobil uopće stigao u salone.
Godine 2018. u ponudu modela dodana je verzija Yaris GR SPORT, također inspirirana timom Toyota GAZOO Racing, kao prvi model GR SPORT ikad plasiran na europsko tržište. Uspjeh koji nanizali modeli iz asortimana GR SPORT doveo je do toga da se sportske verzije uvedu i u ostale modele u Europi, primjerice Yaris Cross, Corollu, C-HR, RAV4 i Hilux.
Četvrta generacija – dinamičan dizajn i karakteristike
Četvrta generacija modela Yaris, na tržište plasirana 2020. godine. Novi je model bio je mnogo dinamičniji od prethodnika. Yaris je postao prvi gradski automobil koji je izrađen na novoj Toyotinoj modularnoj platformi GB-A koja poboljšava dinamične performanse i razinu upravljivosti i kvalitetu vožnje, a ostvaruje to putem niskog težišta i zahvaljujući iznimno krutoj karoseriji.
Sveukupno je učinkovitost hibridnog pogonskog sklopa povećana za 22 %, bez negativnog učinka po performanse, što je donijelo manju potrošnju i snagu od 116 KS. Najnovija generacija hibridne tehnologije optimizirana je u pogledu težine, performansi i učinkovitosti, pa su se promijenile i vozne sposobnosti modela Yaris samo na struju uz koju se može voziti do čak 130 km/h.
Gotovo dva desetljeća nakon što je Yaris prvi put osvojio titulu Europskog automobila godine, četvrta generacija modela Yaris to je ponovila 2021. godine. Godine 2022., novi se Yaris GR SPORT, izrađen na bazi četvrte generacije modela Yaris, počeo prodavati u Europi i ubrzo je došao na glas kao najuzbudljiviji auto u klasi. Ovaj cestovni sportski automobil inspiraciju crpi iz uspjeha trkaćeg WRC Yarisa, od kojeg su preuzete i mnoge tehnologije.Auto koristi najsnažniji motor s tri cilindra na svijetu. Ima 1,6-litara obujma i razvija 261 KS. Auto ubrzava od 0 do 100 km za samo 5,5 sekundi, a maksimalna brzina koju razvija elektronički je ograničena na 230 km/h.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.