Početna Magazin 2570 pregleda

R-klasa: Luksuzna praktičnost nije prošla kod kupaca Mercedesa

FOTO: Mercedes-Benz

U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" govorimo o automobilima koji su obilježili našu prošlost, ali su bili toliko neupadljivi ili neuspješni da smo ih vrlo brzo zaboravili. Današnji gost je Mercedes R-klasa, fascinantni automobil koji baš nije fascinirao kupce

Znate za njih, ali ste ih nekako i zaboravili. Ovi automobili obilježili su našu prošlost, neki od njih su svojedobno bili i vrlo uspješni, no istodobno toliko neupadljivi da su brzo zaboravljeni. U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" podsjećamo vas na automobile koje ipak ne bismo trebali prepustiti zaboravu. Iz ovog ili onog razloga...

Početkom 2000-ih u Mercedesu su došli na ideju da na tržište izbacuje seriju monovolumena. Automobili ovog oblika bili su tada vrlo popularni, pa taj potez nije začudio, no Mercedes se na to odlučio u nezgodnom trenutku, kada je popularnost monovolumena počela padati, a popularnost SUV-ova osjetno rasti. Iz ove ideje nekoliko godina kasnije će nastati dva modela: B-klasa i R-klasa. I dok je ovaj prvi imao, i još uvijek ima, solidnu prodaju, R-klasa nikada nije opravdala očekivanja Mercedesa i postala veliki prodajni promašaj.

Author: Mercedes-Benz foto: Mercedes-Benz

R-klasa je prvi put predstavljena javnosti na Međunarodnom sajmu automobila u New Yorku 2005. godine, nakon što je 2002. već predstavljeno vrlo slično konceptno vozilo nazvano Vision GST. U SAD-u koji je bio zamišljen kao glavno tržište za R-klasu isporuke su počele u jesen 2005., au Europi 2006. godine. Automobil je bio zamišljen kao idealno vozilo za one koji žele luksuzan automobil s mnogo prostora, svojevrsna E ili čak S-klasa za obitelji. Dizajnerski je bio mješavina monovolumena i karavana, a oblik je odmah otkrivao da je prostranost i praktičnost u prvom planu. Svakako vrlo netipičan dizajn za Mercedes toga doba, a to će, pokazat će se, biti i glavna prepreka za prodaju. Tipični kupci skupih Mercedesa, a to je R-klasa svakako bila, željeli su se "nečime pokazati", a ovo definitivno nije bio automobil za pokazivanje statusnog simbola, usprkos silnom luksuzu. 

Author: Mercedes-Benz foto: Mercedes-Benz

R-klasa je dijelila tehničku osnovu s ML-klasom i nudila se kratkoj verziji (492 cm) i dugoj verziji (516 cm), masa joj je iznosila između 2130 i 2375 kg. Svim time je definitivno bila na razini S-klase. Tolike dimenzije u kombinaciji s svojevrsnim monovolumenskim oblikom rezultirale su s obiljem prostora u unutrašnjosti. Isprva se nudila verzija sa šest sjedala (4+2),a od 2007. godine na tržište je stigla verzija s 5+2 sjedala. U izvedbama s kratkim međuosovinskim razmakom, u prtljažnik je stalo 550 litara, a u dužima čak 633.

Author: Mercedes-Benz foto: Mercedes-Benz  

Kritike na račun izgleda automobila uslijedile su odmah nakon lansiranja na tržište, tako da je samo godinu dana Mercedes napravio prve dizajnerske preinake. AMG Sports Package koji je prije bio dostupan uz nadoplatu postao je dio serijske opreme što je izgled učinilo malo agresivnijim.

Author: Mercedes-Benz foto: Mercedes-Benz

Motorizacija R-klase bila je široka i vrlo jaka. Osnovni benzinski motor u R 280 bio je 3,0-litreni V6 s 231 KS, a osnovni V6 dizel u R 280 CDI je razvijao 190 KS. Četverocilindričnih motora nije bilo u ponudi. Od snažnijih motora nudili su se dizeli snage do 266 KS i  benzinci do čak 510 KS koliko je imao R63 AMG proizveden u samo 200 primjeraka. Ovaj model mogao je do 100 km/h ubrzati za samo pet sekundi i pojuriti čak 275 km/h (opcija uz nadoplatu). Nakon redizajna 2010. ponuda motora je malo smanjena, a iz nje je ispala AMG verzija za koju nije bilo previše interesa. 

Author: Mercedes-Benz foto: Mercedes-Benz

Unatoč ogromnoj razini luksuza, impresivnim motorima i "kraljevskoj" ponudi prostora prodaja R-klase bila je ispod očekivanja Mercedesa. U Stuttgartu su planirali godišnje prodavati 50.000 primjeraka, no samo su 2006. uspjeli premašiti 30 tisuća. Već 2009. prodaja je pala ispod 10.000 primjeraka na godinu, a nije je potaknuo ni redizajn. Kupci su mnogo radije birali atraktivniji SUV ML koji je nudio nešto manje prostora, no zato mnogo više "tipičnog Mercedes stila". R-klasa je povučena iz prodaje u SAD-u 2012. godine, a u Europi godinu dana kasnije, no nakon toga imala je još jednu relativno uspješnu karijeru u Kini gdje se duga verzija prodavala od 2014. do 2017. uz solidne rezultate od 12 do 14 tisuća prodanih primjeraka godišnje. 

Author: Mercedes-Benz foto: Mercedes-Benz

U Hrvatskoj se R-klasa prodavala čitavo vrijeme svoje karijere, no kao i u ostatku Europe, imala je skromne rezultate. Problem je bila i cijena. Na primjer model R 320 CDI koštao je u hrvatskoj 2007. godine oko 510.000 kuna, što je bilo više nego za usporedivi ML. R-klasa nije nikada bilo previše na našim cestama, no njihov broj do danas nije nimalo opao. Štoviše uvozom rabljenih se kroz godine i povećavao, što donekle govori i o odličnoj kvaliteti ovog auta. Danas ih ima dosta na tržištu rabljenih u Hrvatskoj, a cijene im se kreću uglavnom između 8 i 20 tisuća eura. U inozemstvu je moguće kupiti i rabljene AMG verzije, a njihove cijene se kreću između 30 i 50 tisuća eura. To čak i nije puno za automobil koji zbog neobičnog dizajna, velike snage i vrlo malog broja proizvedenih primjeraka u budućnosti može postati i vrijedni klasik. 

 

 

 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.