Jaguar i dalje ima ogromnu baštinu i potencijal, ali bez povratka pravog sportskog automobila i ozbiljne limuzine, teško je govoriti o pravom oporavku.
Jaguar je desetljećima bio sinonim za elegantne sportske automobile i profinjene limuzine. E-Type je ušao u povijest kao jedan od najljepših automobila svih vremena, F-Type je bio glasan, neukrotiv i vizualno upečatljiv sportaš, a još 2018. Jaguar je imao i karavan, rijetki XF Sportbrake. Danas, međutim, slika je posve drukčija.
U trenutačnoj ponudi Jaguara nalazi se samo jedan model, F-Pace, SUV koji je na tržištu gotovo deset godina i koji se očito rasteže daleko izvan svog prirodnog životnog ciklusa. Zamjene nema, sportskih modela nema, limuzine su nestale, a prodajna mreža praktički nema što prodavati dok marka čeka veliku transformaciju u potpuno električnog proizvođača.
U tom međuprostoru Jaguar je predstavio koncept Type 00. Vizualno hrabar i ambiciozan, ali dočekan mlako, dijelom zbog zbunjujuće i loše primljene marketinške kampanje. Situaciju su dodatno zakomplicirale glasine o otkazu glavnog dizajnera Gerryja McGoverna, koje je Jaguar kasnije demantirao, ali nije htio potvrditi da je isti još uvijek zaposlenik marke.
Kako je do toga došlo? Da bi se razumio današnji Jaguar, treba se vratiti gotovo sto godina unatrag, do Swallow Sidecar Companyja, preko SS Carsa i konačnog imena Jaguar iz 1945. godine. Slijedila je zlatna era C-Typea, D-Typea, XK modela i limuzina koje su savršeno utjelovile filozofiju „Grace, Space, Pace“ Elegancija, prostranost i brzina).
Kasnije preuzimanje od Forda, a potom stvaranje JLR-a (Jaguar Land Rovera) pod indijskim Tata Motorsom, donijeli su i uspone i padove. McGovern je u tom razdoblju imao velik utjecaj, osobito kroz uspjehe Land Rovera, poput novog Defendera. No Jaguar je istodobno gubio identitet.
Danas je problem jasan: gotovo potpuni izostanak proizvoda. F-Type je ugašen, XF i XE su nestali, E-Pace nije ostavio trag, a I-Pace je češće viđen kao autonomno vozilo američkog Waymoa nego kao privatni automobil. Odluka o potpunom prekidu proizvodnje modela s motorima s unutarnjim izgaranjem dovela je do gotovo potpunog kolapsa prodaje tijekom 2025. godine.
No krivnja ne leži na jednoj osobi. Dio problema je i u rebrandingu koji se oslanjao na vanjske agencije, umjesto na ljude koji razumiju Jaguarovu povijest. Rezultat je bio osjećaj otuđenja među dugogodišnjim obožavateljima marke.
Jaguar i dalje ima ogromnu baštinu i potencijal, ali bez povratka pravog sportskog automobila i ozbiljne limuzine, teško je govoriti o pravom oporavku. Type 00 može ostati luksuzni električni grand tourer, ali Jaguar mora ponovno pronaći ono što ga je činilo posebnim. Ili je na putu za zaborav.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.