Rusko tržište novih automobila danas izgleda kao paralelni svemir u kojem su poznate marke gotovo nestale, a njihova mjesta zauzeli su nepoznati brendovi – većinom kineski ili lokalno prerađeni derivati. Prema podacima agencije Autostat, u prvih deset mjeseci 2025. godine u Rusiji je prodano oko 1,06 milijuna novih osobnih automobila, što je gotovo 20 posto manje nego u istom razdoblju prošle godine. Pad prodaje, koji traje već mjesecima, dodatno je pojačan padom životnog standarda, još oštrijim sankcijama i povlačenjem zapadnih proizvođača, što je otvorilo prostor brendovima za koje do prije dvije godine gotovo nitko nije znao.
U listopadu je prodano 165.702 novih vozila, što je 3,2 posto manje nego lani, ali 35 posto više nego u rujnu, skok koji se objašnjava žurbom kupaca prije najavljenog povećanja ekološke takse. Na vrhu ljestvice i dalje je domaća Lada s tržišnim udjelom od 20,1 posto, iako je njezin udio u odnosu na prošlu godinu znatno pao (26,2 posto). Model Granta i dalje je najprodavaniji automobil u Rusiji, s udjelom od 9,2 posto, dok Vesta drži treće mjesto (4,5 posto).
No pravi pomak vidi se niže na ljestvici, gdje su se etablirali proizvođači koji su prije nekoliko godina bili potpuno anonimni. Na drugom mjestu sada je Haval, kineska marka koja drži 15,8 posto tržišta i ima dvije ruske proizvodne linije za modele Jolion i M6, oba među deset najprodavanijih automobila u zemlji. Treći je Geely s udjelom od 8,6 posto, čiji SUV Monjaro bilježi snažan rast prodaje (plus 24 posto).
RUSTEM_TAGIROV
Veliko iznenađenje dolazi iz Bjelorusije. Marka Belgee skočila je na četvrto mjesto. Riječ je o brendu koji u Minsku sklapa Geelyjeve modele, pa su X70 (nekadašnji Atlas) i X50 (bivši Coolray) zapravo poznate kineske konstrukcije s novim logotipom. Prodaja Belgee vozila u godinu dana porasla je čak 148 posto.
Peto mjesto zauzima još jedno novo ime na tržištu - Tenet. Ova "ruska marka" zapravo sklapa Cheryjeve modele u bivšoj tvornici Volkswagena u Kaluzi, koja sada pripada domaćem holdingu AGR. Tenet je već ušao u top 10 modela zahvaljujući SUV-ovima T4 (blizanac Chery Tigga 4) i T7 (kopija Tigga 7L). Time se paradoks ruske automobilske scene zaokružuje: kineski automobil pod ruskom značkom prodaje se bolje od kineskog originala.
Slijede Chery (4 posto tržišta), Changan (3,8 posto), Solaris (3,5 posto), Toyota (2,5 posto) i Omoda (2,1 posto). Toyota, koja je prije samo nekoliko godina držala stabilan udio među najprodavanijima, sada se nalazi pri dnu poretka no i to je svojevrsno čudo, s obzirom na to da službeno više ne posluje u Rusiji. Automobili se, naravno, uvoze putem paralelnog uvoza, legaliziranog još 2022. godine, i registriraju kao "novi" u domaćoj statistici.
U usporedbi s 2020. godinom, kad su top-listom dominirali Hyundai, Kia, Volkswagen i Renault, današnji poredak djeluje kao potpuna zamjena generacija. Na tržištu na kojem se prije pet godina prodavalo gotovo 1,7 milijuna automobila godišnje, danas dominiraju brendovi čija se imena ni ne mogu lako izgovoriti, dok su europski i japanski proizvođači gotovo poptuno nestali.
Iako ruska vlada pokušava potaknuti domaću proizvodnju, većina "ruskih" modela sada su zapravo rebrandirani kineski proizvodi koji se sastavljaju u Rusiji i prodaju pod lokalnim imenom. Ispod nove oznake često se kriju identični automobili s minimalnim promjenama u opremi.
Ukupni rezultati otkrivaju i dublji trend: ruski kupci sve se više okreću prema onome što je dostupno, a ne prema onome što bi željeli. Sankcije su možda zatvorile vrata globalnim markama, ali su širom otvorile prostor za kineske proizvođače i to u tolikoj mjeri da danas više od 60 posto svih novih automobila u Rusiji dolazi iz Kine ili iz kineskih licencnih pogona.
Desetljećima je pojam ruski automobil bio sinonim za Lade. Danas su to Jolioni, Monjari, Belgeei i Teneti, automobili koji dolaze s Dalekog istoka, ali sve češće s lokalnim imenima i domaćim logotipima. Pogled na njihovu dominaciju najbolje pokazuje koliko su sankcije promijenile tržište. Umjesto povratka "domaćoj industriji", Rusija je postala najveće odredište za kineske automobile.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.