Početna Magazin 1415 pregleda

Vaše mirne ulice su odjednom postale 'autoceste'! Tko je kriv za to?

FOTO: Patrik Macek/PIXSELL

Kroz kvartovske ceste, gdje su donedavno dominirali biciklisti, djeca s loptom i umirovljenici na šetnji, danas prolaze nepregledne kolone automobila

Ako se posljednjih godina vozite ili živite u Zagrebu, Splitu, Osijeku ili bilo kojem većem hrvatskom gradu, vjerojatno ste primijetili kako su ulice koje su nekad bile sinonim za mir odjednom postale neočekivano prometne. Kroz kvartovske ceste, gdje su donedavno dominirali biciklisti, djeca s loptom i umirovljenici na šetnji, danas prolaze nepregledne kolone automobila. Ono što se nekad činilo kao tiha rezidencijalna zona, pretvorilo se u improviziranu brzu obilaznicu.

Glavni krivac? Pametni telefoni i aplikacije za navigaciju. Google Maps, Waze i slični sustavi vozačima nude “najbržu rutu”, a to često znači da ih skreću s glavnih prometnica na male, sporedne ulice. Nekad su te prečice bile poznate samo lokalnim stanovnicima, ali danas su one označene zelenom bojom na ekranu, što znači - slobodno, bez gužvi. Rezultat gusti promet se preselio tamo gdje nikada nije bio predviđen.

Kada algoritam odlučuje umjesto urbanista

Ono što se događa u hrvatskim gradovima zapravo je globalni fenomen. Algoritme koji upravljaju navigacijskim sustavima ne zanima gdje se promet preusmjerava, već isključivo vrijeme dolaska na odredište. I dok gradovi ulažu milijune u prometne studije i planiranje, aplikacija jednostavno detektira gdje nema gužve i tamo šalje vozila. Nekad je to uska prigradska cesta, nekad mirna kvartovska ulica, a ponekad čak i put po makadamu.

Author: Autostart foto: Autostart

U Zagrebu to najbolje osjete stanovnici četvrti poput Trešnjevke, Španskog, Dubrave ali i cijele podsljemenske zone gdje su pojedine male ulice preko noći postale omiljene rute za vozače koji žele izbjeći frekventne ulice kao što su Slavonsku avenija, Zagrebačka ulica ili Ilica. U Splitu se pak promet iz Poljičke i Vukovarske izlijeva na uske kvartovske ceste, dok u Osijeku stanovnici Donjeg grada već godinama negoduju jer im ulice više ne izgledaju kao stambene ,nego kao obilaznice.

Život uz "novu autocestu"

Za lokalne stanovnike posljedice su ozbiljne. Djeca se više ne usude igrati ispred kuće, biciklisti i pješaci osjećaju se nesigurno, a buka i onečišćenje zraka postali su svakodnevica. Vrijednost nekretnina u takvim ulicama može pasti jer ono što je nekad bila "mirna lokacija" sada postaje sve manje atraktivno.

Author: Tomislav Miletic/PIXSELL foto: Tomislav Miletic/PIXSELL

Istovremeno, vozači koji prolaze tim rutama često voze brže nego što bi smjeli, računajući da će tako uštedjeti još nekoliko minuta. Rezultat je osjećaj da je vaša ulica postala dio velike gradske prometne mreže, i to bez ikakve odluke lokalnih vlasti.

Što kažu gradovi i stručnjaci?

Gradovi se zasad teško nose s ovim izazovom. Postavljanje "ležećih policajaca", semafora i ograničenja brzine jedini je način da se promet uspori, no to samo djelomično rješava problem i ne rješava gužve. Neki urbanisti predlažu i zakonske izmjene kojima bi se aplikacijama onemogućilo preusmjeravanje prometa na određene kategorije cesta, no to otvara pitanje slobode izbora vozača i prava na informacije.

Zanimljivo je da su u nekim svjetskim gradovima, poput Barcelone ili Bruxellesa, već uvedene "superblok zone", područja u kojima aplikacije ne smiju voditi tranzitni promet. No u Hrvatskoj takvi projekti tek se najavljuju, a do tada stanarima kvartova preostaje naviknuti se na promet koji nikada nisu tražili.

Author: Davor Puklavec/PIXSELL foto: Davor Puklavec/PIXSELL

Tko je, dakle, kriv?

Krivnju je teško svaliti na samo jednu stranu. Vozači traže brže rute, aplikacije im ih daju, a gradovi kaskaju za tehnološkim trendovima. U međuvremenu, oni koji su mirno sjedili na svojim balkonima i u dvorištima sada slušaju buku automobila umjesto pjeva ptica. Paradoks cijele priče jest da su aplikacije poput Google Mapsa stvorene kako bi vožnja bila sigurnija, brža i učinkovitija. No dok jedne oslobađaju od gužvi, drugima doslovno pretvaraju kvartovske ulice u male obilaznice. Ako se trend nastavi, jedno je sigurno - mirne stambene zone, kakve smo poznavali prije ere pametnih telefona, mogle bi postati rijetkost.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.