U razgovoru s Robertom Ticknerom, glavnim glasnogovornikom Toyote za europsko tržište, otvorili smo sve ključne teme koje određuju budućnost marke
Iako je poznata po svojoj postojanosti i predvidljivosti, Toyota danas prolazi kroz razdoblje dinamičnih promjena. S jedne strane, tu su uspješni modeli poput RAV4, čiji rast i evolucija odražavaju globalni uspon SUV segmenta. S druge strane, u fokusu su nove tehnologije, električni pogon, vodik i e-goriva ali i temeljna pitanja poput infotainment sustava i regulativa. Na premijeri nove Toyote RAV4 u Bruxellesu smo u razgovoru s Robertom Ticknerom, glavnim glasnogovornikom Toyote za europsko tržište, otvorili smo sve ključne teme koje određuju budućnost marke.
Autostart: Novi RAV4 je stigao. Automobil izgleda ozbiljnije, ekskluzivnije nego prije. Je li ovaj model možda „prerastao” svoju izvornu publiku?
Zanimljivo pitanje, i razumijem percepciju, no stvarnost je malo drugačija. Dimenzije novog RAV4 ostale su praktički identične prethodniku: duljina, širina, visina, sve je u istom rasponu. Dakle, nije stvar fizičkog rasta, već dojma koji automobil ostavlja svojim dizajnom i razinom opreme. RAV4 je još od svog debija bio pionir među SUV-ima, i tijekom godina je izrastao u naš najvažniji model D-segmenta. Uz njega danas imamo široku lepezu: ispod RAV4 su Corolla Cross, CH-R, Yaris Cross, pa čak i Aygo Cross, a iznad njega Highlander i Lexus modeli. Kroz tri posljednje generacije pozicioniranje RAV4 je postalo vrlo jasno, i globalna potražnja neprestano raste. Petu generaciju nismo mogli proizvoditi dovoljno brzo da bismo pokrili sve narudžbe. Nadamo se, i vjerujemo, da će šesta generacija zadržati taj momentum.
Autostart: Je li u planu potpuno električni RAV4 u skoroj budućnosti?
Nikad ne reci nikad – pogotovo u eri u kojoj svi jurimo prema CO2 neutralnosti. Kao Toyota Europe, obvezali smo se postati 100 posto CO2-neutralni do 2035. godine. Dakle, moguće je da ćemo vidjeti električni RAV4. No u ovom trenutku, realno govoreći, ne postoji hitna potreba za time. Već imamo bZ4X – model sličnih gabarita, cijene i praktičnosti. Pogotovo sada, kada bZ4X dolazi i u Touring varijanti, nudi jednaku razinu svakodnevne upotrebljivosti. Promatramo sve naše proizvode kao dio šire ponude. Dakle, unutar segmenta nudimo klasični hibrid, plug-in hibrid i potpuno električni pogon i vjerujemo da tako pokrivamo sve potrebe tržišta.
Autostart: Toyota se snažno promovira kroz GR brend i sportske modele. Ali u Europi, osim Yaris GR-a, toga gotovo da nema. Što možemo očekivati, dolazi li nešto novo uzbudljivo?
Kratak odgovor? Da - dolaze uzbudljive stvari. No, to nije jednostavno. Globalno imamo četiri sportska modela: GR 86, GR Corolla, GR Yaris i Supru. U Europi, međutim, suočavamo se s ograničenjima. GR 86 smo morali povući zbog promjena sigurnosnih regulativa, jednostavno nije bilo isplativo prilagoditi ga. Supra, koja je bila simbol povratka sporta kod Toyote, približava se kraju proizvodnje. Ali to nije kraj za GR. Dapače, GR Yaris je nedavno značajno osvježen: novi interijer, više snage, dodatni aerodinamički elementi. Nastavit ćemo razvijati taj model, jer vjerujemo u njegove kvalitete. I ono važno: čvrsto stojimo pri odluci da naši sportski modeli i dalje imaju motor s unutarnjim izgaranjem, sve dok to bude moguće.
Autostart: No Europska unija ide prema potpunoj zabrani motora s unutarnjim izgaranjem do 2035. godine. Mogu li e-goriva spasiti situaciju?
Ta tema je iznimno aktualna i zanimljiva. Ako EU odluči da će automobili na e-goriva biti klasificirani kao CO2-neutralni, to bi otvorilo vrata daljnjoj upotrebi motora s unutarnjim izgaranjem. Problem je, međutim, u nerazmjeru između zakonodavnog tempa i potrošačkog interesa. Regulativa ide punim gasom, dok potražnja za električnim automobilima raste sporije nego što se očekivalo. Ako se ta razlika dodatno poveća, EU će se morati ponovno vratiti toj temi. U protivnom, proizvođači će biti kažnjeni ili prisiljeni kupovati emisijske kredite, novac koji odlazi Tesli ili kineskim tvrtkama. Taj novac ne pomaže europskoj industriji. Potrebna je fleksibilnost.
Autostart: Toyota je, kao i svi drugi proizvođači, nedavno dobila dodatne dvije godine fleksibilnosti za prilagodbu europskim CO2 ciljevima. Kako stojite?
Zanimljivo je da smo mi i prije tih mjera poduzeli akciju, ušli smo u pooling aranžman s Teslom za 2025. godinu. Smatrali smo da će 2026. i 2027. biti u redu, ali za 2025. nismo bili sigurni. Problem je što 2025. donosi naglu promjenu ciljeva, a nismo mogli predvidjeti hoće li kupci moći pratiti taj tempo. Sada, kad su uvedene fleksibilnosti, možda se pokaže da pooling nije bio potreban, no vjerujemo da ćemo svejedno biti u granicama ciljeva bez dodatnih poteškoća.
Autostart: Akio Toyoda je prošle godine rekao da električni auti nikada neće činiti više od 30 posto globalnog tržišta. No Toyota ubrzano razvija nove električne modele. Je li za vas to sljedeći veliki tehnološki iskorak ili su to ipak vodik na kojem mnogo radite i neka nova generacija hibrida?
Sve navedeno. Kad Akio Toyoda govori o 30 posto udjela električnih automobila, govori s globalne perspektive, uključujući Afriku, Indiju i druga tržišta u razvoju. Svijet nije homogen i jedno rješenje ne može zadovoljiti sve potrebe. Zato i dalje ulažemo u baterijske električne automobile, ali i u vodik. Pogotovo za kamione. Teški kamioni na baterije imaju ograničen korisni teret zbog mase baterija, dok vodik nudi istu nosivost kao dizel. Primjer: današnji 40-tonski dizel kamion nosi 25 tona tereta. Ako je električni, gubi 5 tona kapaciteta. S vodikom zadržava sve. Zato vjerujemo da će vodik biti ključan za komercijalni transport, a kad infrastruktura bude postavljena, otvorit će se i prostor za vodikove osobne automobile.
Autostart: Cijena vodika i e-goriva zasad je visoka. Je li to prepreka za širu primjenu?
Trenutačno jest, ali to je zakon ponude i potražnje. Kako se bude povećavala proizvodnja i interes različitih industrija, cijene će padati. Isto vrijedi za e-goriva, danas su vrlo skupa, ali s većim volumenom i bez velikih poreza, cijena će se stabilizirati. To smo već vidjeli s baterijama i drugim tehnologijama.
Autostart: Za kraj, infotainment sustavi koji su u zadnje vrijeme velika tema u Europi. Mnogi kupci su nezadovoljni digitalizacijom, gdje vi povlačite crtu između zaslona osjetljivih na dodir i klasičnih tipki?
Naša filozofija je jasna - sigurnost prije svega. Ključne funkcije poput svjetala, grijanja, zvuka... ostaju na fizičkim tipkama. Možda to nije najmoderniji dizajn, ali je praktičniji i sigurniji. Zamislite vožnju u magli, ne želite tražiti maglenke po izbornicima kao u nekim autima. Upravo zbog takvih situacija Toyota zadržava “stare” kontrole. Estetika je važna, ali ergonomija i sigurnost su prioriteti.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.