Početna Magazin 312 pregleda

Zbogom Grande Seb - Vettel neće ostati zapamćen samo po rekordima

FOTO: Reuters/PIXSELL

Sezona F1 završila je prije dva tjedna, a osim loš(ije)eg Mercedesa i dominacije Red Bulla donijela nam je i jednu veliku vijest: odlazak četverostrukog prvaka Vettela. Ovo je priča o njemu

„Zapamtimo ove dane. Nitko nam ne jamči da će trajati zauvijek. Uživajte u njima dok god traju, volim vas“, poručio je svojoj tadašnjoj momčadi Sebastian Vettel nakon osvajanja četvrtog naslova svjetskog prvaka za redom 2013. godine. 

Te riječi odjekivale su gridom Formule 1 otkako je objavio svoj odlazak u mirovinu na kraju sezone 2022. ususret ovogodišnjoj Velikoj Nagradi Mađarske, koja se vozila krajem srpnja. 

Author: Hasan Bratic/DPA/PIXSELL foto: Hasan Bratic/DPA/PIXSELL
Od tog dana, navijači, suvozači i cijeli najbrži cirkus na svijetu bili su primorani uživati u još svega deset vikenda sa Sebom na gridu, u svakom pretjecanju i odličnoj vožnji, svakoj šali i mudroj riječi posljednjeg Formula 1 štrebera među vozačima. 

Jer prije svega, Vettel je jedan veliki zaljubljenik u Formulu 1, što je popularno pokazao u videu u kojem je nabrojao svakog prvaka u povijesti sporta. Osim toga, on je i njen veliki prvak, jedan od najvećih u povijesti, kako na stazi, tako i van nje. 

Author: Reuters/PIXSELL foto: Reuters/PIXSELL
Svoja četiri naslova svjetskog prvaka osvojio je uzastopno, što je pošlo za rukom samo još tri osobe – Juanu Manuelu Fangiu, Lewisu Hamiltonu i Michaelu Schumacheru (koji ih je zaredao pet u komadu). Isto tako je i najmlađi svjetski prvak u povijesti sporta. Svoj prvi naslov osvojio je s 23 godine i 134 dana. U tom trenutku bio je mlađi za 166 dana od prethodnog rekordera – Lewisa Hamiltona.

Odvozio je 299 utrka, ostvario 122 podija, od čega su 53 pobjede. U pohodu na svoj drugi naslov 2011. godine bio je toliko dominantan da je te godine ostvario čak 15 pole positiona u 19 utrka, što je rezultiralo time da se te godine čak 17 puta penjao na podij (zapanjujućih 90 posto utrka). 

Author: Reuters/PIXSELL foto: Reuters/PIXSELL
Dominantan je bio i 2013. kad je u posljednjih devet utrka sezone ostvario devet pobjeda. Te godine pobijedio je na još četiri Velike Nagrade pa se bio izjednačio kao rekorder za najviše pobjeda u sezoni sa svojim mentorom i dobrim prijateljem Michaelom Schumacherom. Najbrži Nijemci u povijesti držali su taj rekord do ove godine kad ih je pretekao Leteći Nizozemac Max Verstappen sa svojih 15 pobjeda. 

No, Vettel je znatno više od silnih brojki i rekorda koje je postavio u svojoj šesnaest godina dugoj karijeri. Nakon što je između 2010. i 2013. godine osvojio četiri uzastopna naslova s Red Bullom, Seb povlači potez iz čiste ljubavi prema sportu i prelazi u Ferrari za sezonu 2015.

Author: Reuters/PIXSELL foto: Reuters/PIXSELL
Htio je emulirati ono što je njegov idol Schumacher napravio – otići u momčad iz Maranella i s njima osvojiti naslov svjetskog prvaka. A s obzirom na totalnu dominaciju Mercedesa 2014. godine, kao i razočaravajući Ferrarijev bolid F14T iz te iste sezone, kojeg su navijači pogrdno prozvali Fiatom, Vettela je čekao veoma težak zadatak. 

To ga nije omelo i u svojoj drugoj utrci s momčadi, Vettel i Ferrari taktički nadmudruju Mercedes te pobjeđuju na Velikoj Nagradi Bahreina. Nažalost, na pravi pohod na naslov ipak su trebali čekati do 2017. i 2018. kad je promjena u tehničkom pravilniku približila Ferrari i Mercedes u odnosima snaga. 

Author: Reuters/PIXSELL foto: Reuters/PIXSELL
Te dvije godine navijači su uživali u pravoj poslastici – konstantnim borbama na stazi između Mercedesova Lewisa Hamiltona i Ferrarijeva Sebastiana Vettela. Borbe su bile učestale i užarene, ponekad i pretjerane. No, upravo takvi incidenti, poput onog u Azerbajdžanu, približili su ih još više kao prijatelje, kako obojica kažu. 

Povrh toga, upravo te borbe i to rivalstvo s Vettelom je Hamilton opisao kao najdraže u svojoj karijeri: „Ne samo da sam se utrkivao protiv nevjerojatnog vozača, nego i protiv sjajnog čovjeka“. 

Author: Reuters/PIXSELL foto: Reuters/PIXSELL
Hamilton nije jedini koji ga je tako opisao. Naprotiv, teško je naći osobu koja ga nije tako okarakterizirala. Tako je, recimo, trenutni prvak Max Verstappen nedavno ispričao dosad nepoznatu anegdotu o Sebu. 

Naime, Verstappen je nakon sudara s Hamiltonom na VN Velike Britanije 2021. godine završio u bolnici iz predostrožnosti. Max kaže da se po izlasku iz bolnice vratio u boks svoje momčadi po stvari i da ga je Vettel tamo čekao: „Rekao je: 'Max, kako si? Jesi dobro?' i to samo pokazuje kakav je. On je jako dobra i brižna osoba“. 

Author: Reuters/PIXSELL foto: Reuters/PIXSELL
Štoviše, jedini vozač koji potencijalno ne bi ponovio takve riječi o Sebu jest njegov bivši momčadski kolega iz dana kad je vozio za Red Bull. Mark Webber bio je žrtva nekolicine arogantnih i nezrelih poteza Sebastiana Vettela, od kojih prvi na pamet pada neslavni MULTI-21, momčadska odredba po kojoj Vettel nije smio napasti Webbera za pobjedu u utrci. Seb se oglušio na tu naredbu, pretekao momčadskog kolegu i pobijedio.

Međutim, upravo odrastanje i učenje iz grešaka poput MULTI-21 i ranije spomenutog incidenta na Velikoj Nagradi Azerbajdžana s Lewisom Hamiltonom je njegova najbolja odlika – njega kao vozača, ali i kao osobe. 

Author: Reuters/PIXSELL foto: Reuters/PIXSELL
Suočen s mnogim socijalnim problemima modernog svijeta, uz Hamiltona je postao najglasniji borac za jednakost i jednake mogućnosti – žena, crnaca, LGBTQIA+ osoba, u svijetu Formule 1. Uz to, problem globalnog zatopljenja posebno je privukao njegovu pozornost. 

Svjestan da je njegov posao nepotreban zagađivač planeta, kao i da se ne radi o poslu neophodnom za ljudsku egzistenciju, počeo je koristiti svoju platformu kako bi ukazao na taj problem i donio pozitivnu promjenu u zajednicama koje Formula 1 posjećuje. 
Primjerice, Nakon VN Velike Britanije 2021. ostao je nakon utrke i pomogao s čišćenjem tribina, dok je između dvaju utrka u Austriji te iste sezone s lokalnom djecom izgradio hotel za pčele kako bi ukazao na važnost očuvanja vrsta. 

Author: Hasan Bratic/DPA/PIXSELL foto: Hasan Bratic/DPA/PIXSELL
Kako mu je karijera odmicala, ranije navedeni rekordi na stazi počeli su mu biti manje bitni, a njegov rad i utjecaj van nje značili su mu sve više, što je i on sam najbolje dočarao u jednom od svojih posljednjih intervjua u Formuli 1: „Ljudi mogu zapamtiti koliko sam utrka i prvenstava osvojio, ali ja bih radije da zapamte da sam bio dobar, pažljiv i da sam bio ja“.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.