Početna Magazin 28665 pregleda

Znak pokazuje jedno a policija kažnjava drugo. Koliko brzo smijete voziti?

FOTO: Canva

Prošli ste uz kameru s osjetno većom brzinom od dopuštene, no policija vas nije zaustavila, niti kazna nije nikada stigla. U čemu je stvar?

Znakovi ograničenja brzine su jednostavni i trebali bi biti jasni, ali kad se susretnu s radarima, tolerancijama i "pravim brzinama" situacija postaje mnogo kompliciranija. U Hrvatskoj vrijede osnovne granice: 50 km/h u naselju, 90 km/h na otvorenoj cesti, 110 km/h na brzim cestama i 130 km/h na autocestama, osim ako prometnim znakom nije drukčije određeno. No u praksi se na svako mjerenje primjenjuje tehnička tolerancija uređaja: do 100 km/h odbija se 10 km/h, a iznad 100 km/h odbija se 10 posto izmjerene vrijednosti. Uz to, Zakon o sigurnosti prometa predviđa da se na otvorenim cestama prekoračenja do 10 km/h ne kažnjavaju. Zbrojeno, to stvara prilično konkretnu "sigurnosnu mrežu", ali i puno zabuna o tome koliko zapravo smijete voziti, a da ne dobijete kaznu.

Prvo, što znači tehnička tolerancija? U Hrvatskoj do 100 km/h ona iznosi 10 km/h, a na brzinama iznad 100 km/h 10 posto. Dakle, ako vas radar “uhvati” na 98 km/h, za potrebe prekršaja uzima se 88 km/h. Na 120 km/h, vrijedi odbitak od 12 km/h (10 posto), pa se računa 108 km/h. To nije poklon vozačima, nego standardizirana korekcija mjernog sustava koja smanjuje rizik da budete kažnjeni zbog pogreške uređaja ili drugih sitnih odstupanja tijekom mjerenja. Važno je napomenuti da tolerancija jednako vrijedi za sve načine mjerenja brzine, od fiksnih kamera, preko policijskih "ručnih lasera" uz cestu pa sve do sustava za mjerenje brzine u takozvanim "presretačima".

Author: Ivica Galović/PIXSELL foto: Ivica Galović/PIXSELL

Kao drugo tu je i nepostojanje kazne za prekoračenja do 10 km/h na otvorenim cestama u hrvatskom Zakonu o sigurnosti prometa na cestama. To je prag ispod kojeg se prekršaj ne sankcionira, odnosno za njega ne postoji propisana kazna. Ovih 10 km/h se primjenjuje tek nakon što se iz stvarne izmjerene brzine oduzme ranije opisana tehnička tolerancija i tako dobivate dodanih 10 km/h za kojih možete ubrzati nekažnjeno. Vrlo važno: to vrijedi za otvorene ceste, ne za naselja, gdje su prekoračenja osjetljivija i najčešće se sankcioniraju čim prijeđete dopušteno, nakon primjene tolerancije.

Kako to izgleda u realnim situacijama? Na dionici ograničenjem 90 km/h izvan naselja kombinacija tolerancija znači da se u praksi nećete kažnjavati sve dok brzina vašeg vozila na prijeđe 111 km/h jer se uzima 11 km/h tolerancije, a tu je i nekažnjivih 10 km/h iz zakona. Slično vrijedi i za znak 70 km/h izvan naselja. Ako vas radar uhvati na 90 km/h, odbija se 10 km/h tolerancije plus 10 km/h iz zakona i ostaje 70 km/h, dakle bez kazne. Kod znaka 110 km/h (brza cesta) uređaj može zabilježiti otprilike do 133 km/h bez posljedica (133 minus 10 posto jest 120 km/h, a tu je opet onih 10 km/h iz zakona). Na autocesti s ograničenjem od 130 km/h, praktična "gornja granica" raste na 155 km/h: 155 minus 10 posto iznosi 139,5 km/h, a dodatnih 10 km/h "nekažnjivog" prekoračenja na otvorenoj cesti drži vas opet unutar okvira.

OPREZ Diljem Hrvatske postavljene nove kamere za brzinu. Evo lokacija

U naselju, pravila su stroža. Uzmimo primjer s ograničenjem 50 km/h. Izmjerenih 60 km/h pretvara se, nakon odbitka 10 km/h, u točno 50 km/h – bez kazne. No već 61 km/h postaje 51 km/h nakon odbitka, što se u pravilu tretira kao prekršaj jer u naselju ne postoji bonus od još 10 km/h. Zato u gradu i naseljima uvijek bez straha možete voziti 10 km/h iznad ograničenja, iako to nikako ne bismo preporučili.

Tu je još jedan važan detalj. Brzina na brzinomjeru nije isto što i brzina koju pokazuje radar. Automobilski brzinomjeri uvijek pokazuju nekoliko km/h više od stvarne brzine, a ta razlika ovisi od auta do auta. Zato "po kazaljci" često vozite brže nego što doista idete, što vam ne daje dodatni prostor za "kršenje ograničenja.

Author: Ivica Galović/PIXSELL foto: Ivica Galović/PIXSELL

Ipak, toplo savjetujemo da ne iskorištavate ova pravila i "rupe u zakonu". Tolerancije postoje da bi sustav bio pravedniji, ne da bi vožnja bila brža. Ako želite ostati sigurno unutar zakona, ali i voziti sigurnije najjednostavnije je držati se oznaka na znakovima, a tolerancije shvatiti kao osigurač protiv pogrešaka tehnologije i povremene nepažnje vozača, ne kao poziv na bržu vožnju. Pogotovo ne u naseljenim mjestima gdje svaki km/h viška može značiti uvod u tragediju.

OGRANIČENJE BRZINE I STVARNE BRZINE KOJIMA MOŽETE VOZITI BEZ KAZNE
Ograničenje U naselju – najveća izmjerena brzina bez kazne Izvan naselja – najveća izmjerena brzina bez kazne
30 km/h do 40 km/h do 50 km/h
40 km/h do 50 km/h do 60 km/h
50 km/h do 60 km/h do 70 km/h
60 km/h do 70 km/h do 80 km/h
70 km/h do 80 km/h do 90 km/h
80 km/h do 90 km/h do 100 km/h
90 km/h do 110 km/h
110 km/h do 133 km/h
130 km/h do 155 km/h

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.