Početna Novosti 486 pregleda

EU traži hitne izmjene: Ovaj detalj je postao smrtonosna zamka za vozače

FOTO: Dubravko Kolarić

Trenutačna rješenja, koja se često oslanjaju na senzore i motorizirane mehanizme, pokazuju da estetika i inovacija ponekad mogu imati smrtonosne posljedice

Elektronske kvake na vratima, detalj koji je sve popularniji zbog aerodinamike i dizajna našle su se pod povećalom europskih regulatora zbog sve većeg broja nesreća u kojima su vozači i putnici ostali zatočeni u vlastitim automobilima. Nakon nekoliko tragičnih slučajeva požara i potapanja vozila, Europsko vijeće za sigurnost prometa (ETSC) i nacionalne agencije zatražile su hitne promjene sigurnosnih propisa, a među proizvođačima koji su se našli u fokusu nalazi se i Tesla.

Nizozemska agencija RDW, odgovorna za homologaciju Tesla vozila u Europskoj uniji, upozorila je da se "vrata uvijek moraju moći otključati i otvoriti, iznutra i izvana hitnih službi, čak i u slučaju kvara napajanja". No u praksi, novi sustavi elektroničkog otvaranja vrata pokazali su ozbiljne nedostatke: pri sudarima, požarima ili potpunom gubitku napona, kvake se često ne otključavaju, čime onemogućuju brzu evakuaciju.

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

Radna skupina za pasivnu sigurnost pri Svjetskom forumu za harmonizaciju vozila (UNECE) već je u svibnju ove godine raspravljala o problemu, a njemački predstavnik tada je upozorio na "hitnu potrebu osiguranja mehaničkog otvaranja vrata nakon nesreće".

Alarm su dodatno pojačali konkretni slučajevi. U Njemačkoj je prošlog mjeseca troje ljudi poginulo u požaru Tesle Model S nakon što svjedoci nesreće nisu uspjeli otvoriti vrata kako bi ih spasili. Sličan scenarij dogodio se i u Kini, gdje je vozač poginuo u sudaru električnog sedana Xiaomi SU7 jer prolaznici nisu mogli otvoriti vrata, što je potaknulo kineske vlasti na izradu novih propisa koji bi mogli ograničiti upotrebu takvih kvaka.

Antonio Avenoso, izvršni direktor ETSC-a, izjavio je da se "ne radi o teorijskom problemu, nego o stvarnim životima koji se gube jer ljudi ne mogu napustiti vozilo kada svaka sekunda odlučuje". Dodao je da Europa ne smije čekati godinama na nove regulative te da bi i opozivi postojećih vozila trebali biti opcija ako se potvrdi sustavni rizik.

ADAC SAVJETUJE Kvake koje se uvlače u vrata mogu biti opasne po život

Uz EU, zabrinutost su izrazile i agencije u Njemačkoj, Nizozemskoj i Južnoj Koreji. Sve traže jasne tehničke standarde koji bi propisali obavezno mehaničko otvaranje vrata u nuždi, neovisno o elektroničkom sustavu. Također, kineski regulatori najavili su mogućnost zabrane elektroničkih kvaka na uvlačenje.

Trenutačna rješenja, koja se često oslanjaju na senzore i motorizirane mehanizme, pokazuju da estetika i inovacija ponekad mogu imati smrtonosne posljedice. Ako nova pravila budu usvojena, proizvođači poput Tesle, Xpeng-a ili Lucida mogli bi biti prisiljeni redizajnirati sustave otvaranja vrata, vraćajući se, barem djelomično, starom i provjerenom principu: fizičkoj kvaki koja radi uvijek, bez obzira na struju.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.